Lachwekkend: SalesProfs

Logotype SalesProfs Linkbait of oprecht persbericht? Ik hoop op het eerste, anders zou SalesProfs zich wel van een ongekend domme kant laten zien. Wat te denken van deze tekst:

Binnen twee jaar hebben algemene vacaturebanken zoals Monsterboard en Nationalevacaturebank.nl geen bestaansrecht meer in Nederland en zal deze rol worden overgenomen door social media en gespecialiseerde werving en selectie Bureaus

Jawel, dat staat als eerste alinea in het persbericht van Salesprofs!

Sociale media hebben een impact op de positie van vacaturesites. Daarover bestaat weinig twijfel. Maar gespecialiseerde werving- en selectiebureaus? Sinds wanneer maken die een serieuze deuk in de positie van vacaturesites?

Nou is SalesProfs een gespecialiseerd W&S bureau. Blijkbaar is de wens de vader van de behoefte. Of toch niet… want onderstaande alinea is feitelijk de enige reden voor het uitbrengen van het persbericht:

Net als vele andere heeft ook werving en selectie bureau SalesProfs als intermediair besloten geen zaken meer te doen met vacaturebanken voor het plaatsen van vacatures.

Zo, zo. Dat is een hele stap! Maar om daar nou een persbericht voor uit te brengen is wel heel erg overdreven.

Verder is een iets andere interpretatie in deze tijd natuurlijk makkelijk gevonden. Het is simpelweg te duur om vacatures te plaatsen. Tenslotte hebben kleine W&S bureaus het zwaar. Weinig vacatures, weinig inkomsten. Dan is een goedkoper alternatief (lees: sociale media) snel gevonden.

Op zich niets mee mis om op goedkopere media vacatures te gaan plaatsen. Maar als je die noodgedwongen stap probeert te verkopen als een bewuste keuze is dat wel erg goedkoop…  En om vervolgens jezelf als drakendoder neer te zetten is volstrekt lachwekkend.

Geef een reactie

22 Comments
  • Eric
    says:

    Een paar maanden terug een cv gestuurd naar deze club om te kijken of ze werkelijk zo goed zijn. Ten eerste beweren ze dezelfde dag jou terug te bellen of anders voor 10 uur the next day…Ik wacht nog steeds op een telefoontje. Een van hun kernwaarden luid “respect people”. Yeah right……Hoe kun je goede verkopers leveren als je zelf je afspraken niet na komt…Veel geschreeuw, weinig wol.

  • Marc Drees
    says:

    @HaHa:
    Hoe ongekend en ongelofelijk dom ben je wanneer je anoniem reageert terwijl bij IP adres dit staat: kordeboer.demon.nl. O ja, Kor de Boer is … eigenaar van SalesProfs. Is dit een geval van wie het laatst Haha zegt?
     
    Gebruik in het vervolg een ander IP adres als je mij anoniem wenst te beledigen. Of nog veel beter: reageer inhoudelijk. Maar misschien is dat teveel gevraagd…

  • HaHa
    says:

    Wederom een staaltje van het is nooit goed! Drees….. kies je een kant of zeik je alleen mensen af op dit forum? iedereen weet wie je vrienden zijn. je zit in een klein select clubje van recruiters en voor de rest is iedereen fout!

  • Jeroen
    says:

    Dit is precies de reden waarom wij een gratis vacaturesite zijn gestart en deze samenvoegen met ons online netwerk… zal ik daar een persbericht over sturen?

  • Raoul van Heese
    says:

    Jammer dat SalesProfs zelf nog niet heeft gereageerd, of hebben ze dat wel gedaan echter hebben we dat ‘persbericht’ gemist?! De kracht van dit blog en sociale media in zijn algemeen is dat er interactie op gang komt over ons interessante topics; socialize, share en create dus! Interactie tussen professionals die hun informatie willen delen en onbaatzuchtig een ‘remix’ willen plaatsen. Dus kom op SalesProfs, waar blijft je weerwoord?
    Of hebben we hier met ‘een van onze 16 mio bondcoaches’ te maken, de afsluiter (“ga met je geld naar het casino”) doet het ergste vermoeden. 

  • Daniel
    says:

    De mensen bij Salesprofs doen zich beter voor dan ze zijn. De meeste weten niet eens wat relatiemanagement is, laat staan luisteren naar de mensen.

    Ik had daar ooit een afspraak. Kwam ik daar aan, moest ik eert een tijd wachten, was de desbetreffende persoon er niet en wist de persoon met wie ik praatte niet voor welke functie ik kwam. Uiteindelijk probeerde hij zijn eigen portfolio er doorheen te drukken, terwijl ik nadrukkelijk had vermeld daar geen interesse in te hebben.

    Daarna zelf nog weken gebeld, voicemails ingesproken en gevraagd om de status.

    Voor mij geen salesprofs meer. Die hard sales, but no profs….

  • mike
    says:

    Salesprofs moet zich eens bezighouden met het vinden van goede kandidaten ipv. geplaatste kandidaten na een jaar te bellen of ze al toe zijn aan een nieuwe stap en allerlei persberichten uit te geven om het uitgeven…
    Aan de andere kant, die Kor is wel zichtbaar in de sociale media. Ben benieuwd wat hem dit nu opleverd?

  • Niels Groenendijk
    says:

    Interessante discussie,
    Wij van PeopleSense Sales Professionals Network houden ons bezig met de het opbouwen van een netwerk van vakbekwamen sales professionals. Hiervoor gebruiken wij diverse instroom-tools, waaronder zowel social media en vacaturebanken.  Het gaat uiteindelijk niet om hoe je aan de aanmeldingen (lees profielen) komt, maar wat je doet om de 10% echte sales professionals eruit te selecteren.  Een CV / Profiel (zowel op social media als vacaturebanken / cv-databases) is niks anders als een korte verkoopbrochure/ presentatie. De kwaliteit zit hem in wat je doet om de sales professional echt te leren kennen, ipv blindelings af te gaan op het geen hij of zij in de verkoopbrochure claimt. Heb je ooit wel eens gehoord dat een sales professionals tijdens een sollicitatie aangeeft dat de targets de laatste 3 maanden niet gehaald zijn?

  • jos
    says:

    @ Douwe
    Ik geloof niet dat je hier ergens kan lezen dat we kritiek hebben op het harde werken van sales profs etc. Ik geloof eerder dat jij de essentie van het artikel niet snapt.
    Overigens is een vacaturebank niet meer dan een platform waar mensen hun gegevens kunnen achterlaten. Wat door de ene partij wordt geclassificeerd als “geen kwaliteit” kan voor een andere partij juist weer wel kwaliteit zijn….perceptie..
    Maar als salesprofs bij monde van Kor de Boer eerst aangeeft om niets meer te doen met vacaturebanken en vervolgens 2 dagen later een vacature plaatst op totaljobs dan maken zij zichzelf volstrekt belachelijk in de context van hun eigen “persbericht”.
    Recruitmentmatters is dan vervolgens zo eerlijk en direct om daarop te wijzen. Niets mis mee toch? Gezien je reactie ga ik er vanuit dat jij juist eerlijkheid en directheid op prijs stelt.
    Maar laten we hopen dat Kor de Boer, als eigenaar van Salesprofs, hier zelf op dit artikel wil reageren.
    Als een ware verkoper zouden we mogen verwachten dat hij deze bezwaren weet te weerleggen.
     

  • Jerome Korsten
    says:

    Beste Salesprofs,
    Hoe komen jullie aan de beschikbare kandidaten?!
    Door vacatures te plaatsen op vacaturebanken en gebruik te maken van de desbetreffende cv-databases ?!?
    Groeten,
    Jerome Korsten
    Banentop.nl

  • Douwe Wiersma
    says:

    SalesProfs zijn toffe lui die keihard werken om de juiste persoon op de juiste plaats te zetten en dit kunnen ze ook. Ze zijn eerlijk en direct, daar heb je tenminste wat aan.

    Dit persbericht geeft aan dat vacaturebanken geen kwaliteit leveren en dat mensen die een baan of personeel zoeken beter bij een gespecialiseerd w&s bureau terecht kunnen. Dit scheelt tijd en geld voor beide partijen. Kortom spreekt het persbericht gewoon waarheid.

    Helaas zijn er mensen die alles wat mensen plaatsen in een negatief daglicht moeten brengen, want of ze balen dat ze er niet zelf op zijn gekomen of ze snappen de tekst en essentie niet.

    Greetz
    respect to salesprofs

  • Frank van Deursen
    says:

    Op zich, dat de grootste tijd voor monsterboard, intermediar, nat vac etc. is geweest klopt wel. Maar dat salesprofs daar ook maar iets aan zal bijdragen… vraag ik me zeer sterk af. Heb er laatst een ‘proef’ mee gedraaid, om vacatures (sales) op hun specialisten site (sales) te plaatsen. Wel… 0 reacties……

    Dus mijn advies voor salesprofs… plaats nog maar even door op de bekende vac banken….

  • jos
    says:

    Tja, ik moest er ook al om lachen toen ik het las. Nu ken ik salesprof verder niet. Maar ik geloof niet dat zij zoals ze zichzelf benomen “marktleider” zijn in hun segment.
    Op linkedin kan ze echter haast niet missen, Kor nogwat plaatst daar bijna iedere dag wel een “persbericht”.
    Hilarisch overigens als ze inderdaad vandaag een vacature op Totaljobs hebben geplaatst.

  • Jolande de Ruijter
    says:

    Als ik zo het persbericht lees, dan hoop ik dat Salesprofs het ondernemerschap beter beheerst dan tekstschrijven.   De titel ” om te  huilen” zou hier beter passen. Het feit dat zij blijkbaar geen (goede) reakties meer krijgen op hun vacatures via vacaturebanken lijkt mij meer een indicatie dat kandidaten deze buro’s steeds meer uitkotsen ..

    Daarnaast verloochen ze ook hun eigen visie en hebben ze vandaag een vacature voor accountmanager geplaatst op Totaljobs.

  • Jan Willem
    says:

    SalesProfs zijn een stelletje blaaskaken, als ik ook eens even een keer een beetje ongenuanceerd mag zijn… Dit “persbericht” slaat helemaal nergens op, behalve een beetje preken voor eigen parochie…. Waarschijnlijk hebben de vacaturesites geweigerd om langer in te gaan op de belachelijke (prijs)eisen die SalesProfs stelt en ze daarom als klant geweigerd….Maar dat klinkt natuurlijk minder fraai dan de draai die ze er nu zelf aan geven…..