Recruitr: referral marketing

Recruitr | Referral recruitment Recruitr is een nieuwe online referral service die recent is gelanceerd. Recruitr is dus moedig; tenslotte is er voorlopig bitter weinig aanleiding om nieuwe online wervingsmiddelen in te zetten. Laten we er maar van uitgaan dat Recruitr anticylisch bezig is. Dat klinkt wel lekker.

Maar Recruitr is ook slim bezig. Want ze geven  een drietal whitepapers uit over online referrals, geschreven door Marco Hendrikse, Bas van de Haterd en Jacco Valkenburg. Een vorm van referral marketing dus…

En zoiets geeft natuurlijk de nodige coverage, waaronder deze posting.

Ondertussen hebben Hendrikse en Van de Haterd hun whitepapers gepubliceerd, de whitepaper van Valkenburg komt binnenkort beschikbaar. Tijd voor een korte tussenstand.

Elf legoblokken
Marco Hendrikse gaat in zijn whitepaper in op 11 bouwstenen van een succesvol referral recruitment programma. Deze whitepaper ligt in mijn optiek erg in de categorie ‘open deuren intrappen’.

Zo stelt bouwsteen 4 (Draagvlak): Zonder de (openlijke) steun van management en directie heeft een dergelijk programma geen zin.
En bouwsteen 6 (Beloning): De beloning moet goed zijn. Naast waardering (direct, maar ook bijvoorbeeld tijdens het beoordelingsgesprek), dus ook een materiële component.

Laat ik er maar vanuit gaan dat er bedrijven zijn die hier nog altijd behoefte aan zullen hebben. Daarmee is deze whitepaper te zien als een soort ‘online referral voor dummies’.

Alumni recruitment
Bas van de Haterd gaat in zijn whitepaper in op recruitment via alumni netwerken. Voor bedrijven zijn dit dus de voormalige medewerkers.

De afstand tussen beide whitepapers had niet groter kunnen zijn. Van een zeer simpele introductie naar een van de meest complexe onderdelen van referral recruitment.

En eentje die bedrijven in de eerste instantie links moeten laten liggen. Simpelweg omdat het organiseren van een werkend alumni recruitment programma nog veel meer voeten in de aarde heeft dan andere vormen van referral recruitment.

Vervolg
Binnenkort komt de whitepaper van Valkenburg uit. Een kleine gok: referral recruitment via LinkedIn.

Een goed initiatief van Recruitr: verhoog de kennis van de markt waarin je je wilt bewegen. De gekozen onderwerpen lijken echter weinig aan te sluiten op dat doel. Volgens mij was het veel beter geweest om praktijkvoorbeelden met how-to’s te maken. Daar zit een beginnende markt veel meer op te wachten. En maakt een eenvoudige koppeling naar de eigen diensten mogelijk.

Maar wat niet is kan nog komen. Van Recruitr, of van een van de andere partijen in deze markt. Want op dit moment is er natuurlijk geen droog brood te verdienen in de online referral business. Dus is er meer dan voldoende tijd om de ‘markt’ te informeren over de wondere wereld van online referrals.

Wil je overigens in het bezit komen van een whitepaper? Da’s buitengewoon simpel. Het begint door hier te klikken

Laat een antwoord achter aan Marco Hendrikse Reactie annuleren

7 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Bas/Marco:
    Referral recruitment is vooral veel organiseren en communiceren. En dat is waar Accenture in mijn optiek de zaak goed voor elkaar heeft. Wereldschokkende vernieuwingen zijn niet nodig om iets buitengewoons tot stand te brengen. Wat Accenture zeker heeft gedaan. Wat je natuurlijk wel mag verwachten van een club business consultants…
    Het gaat mij er meer om dat de open deuren zaken zijn die voor elke projectmatige verandering gelden. Er is niet veel dat specifiek van toepassing is op referral recruitment. En dan wordt het mij te simpel en een obligaat verhaaltje. Leg luid en duidelijk uit wat specifiek voor referral recruitment geldt en vooral wat struikelblokken kunnen zijn.

  • Geert-Jan
    says:

    Misschien hoeft de lat niet meteen op het hoogste niveau. Een paar centimeter lager mag ook….maar cijfers zijn er, want ik heb ze zelf gezien. En daarmee kun je een prima case bouwen. En in het land der blinden is die met 90% gezichtveld al gauw koning. Dus beter een iets lagere lat, dan geen lat. Je moet immers ergens beginnen.
    Trouwens….ik zou in de veronderstelling zijn dat je toch echt kan meten hoe vaak een widget getoond wordt en hoevaak er op doorgeklikt wordt. Dat lijkt me niet het lastigste….

    @Marco. Als werkgevers de meeste open deuren op orde hebben, zouden ze veelal geen of nauwelijks wervingsproblemen hebben. In mijn optiek kun je dat niet vaak genoeg herhalen. Voor de ervaren lezer misschien niet spannend, voor de mainstream spannend genoeg.

  • Marco Hendrikse
    says:

    @Marc, natuurlijk zitten er open deuren in. Herkenbaarheid is belangrijk. Waar het om gaat is dat het een coherent geheel is van activiteiten die je zou moeten ondernemen om als organisatie een succesvol referral recruitment-programma op te stellen. Pak je er slechts enkele elementen uit, dan haal je er lang niet uit wat erin zit. Nu staat het overzichtelijk bij elkaar.

    Verder ben ik van mening dat we met veel zaken veel te ver voor de muziek uitlopen. Veel zaken worden, zoals sociale media (recruitment), maar ook referral recruitment, als bekend verondersteld. En dat is nu juist de fout die veel adviseurs maken. Hun eigen kennis en ervaring projecteren ze op hun klant of prospect (zie ook mijn eigen blog afgelopen week over “de knop moet om bij MKB-leveranciers”). Maar het begint bij de basis. Eerst die maar eens goed op orde hebben. En voor die organisaties zullen de elf bouwstenen hopelijk een welkome leidraad vormen.

    En verder sluit ik me bij Bas aan. Vaak zit vernieuwing niet in heel nieuwe (innovatieve) zaken, maar in het verbeteren van het bestaande, zoals de Accenture-case bewijst.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: tja, zonder al te veel in detail te treden, mijn deel had deel 3 moeten zijn, het is inderdaad een deel waar je pas aan moet beginnen als je de rest op orde hebt. Maar dat staat er ook in, zowel een goed alumni beleid als een goed referral programma zijn eisen voor je er aan begint.
    Het stuk van Marco is inderdaad voor de kenners een grote open deur. Maar als ik recent het interview dat ik met Accenture gedaan heb bekijk zeg ik: ook niet ongelofelijk veel briljante nieuwe inzichten die je niet had kunnen bedenken. Toch winnen ze er een ERE award mee en hangt iedereen (incl. ik) aan hun lippen.
    Wat de statistieken betreft vind ik ze overigens, met name door de technische beperkingen van de API van Linkedin en Hyves, nog iets te beperkt. Ik leg de lat blijkbaar wat hoger dan Geert-Jan en ik vrees Marc dat de cijfers die jij zou willen zien (ik ken je inmiddels wel een beetje) er dus niet uit zullen komen. Nog niet tenminste.
    Maar het is een mooie tool voor partijen die verder willen gaan dan het ‘we hebben een aanbrengfee’ mailtje, waar ook de nodige analytics achter zitten. Zoveel als Accenture meet, met een geheel eigen site / systeem, zit er niet in.

  • Marc Drees
    says:

    @Geert-Jan:
    Volgens mij moet ondernemingszin worden toegejuichd. De uitvoering van ondernemingszin (nieuwe initiatieven) zijn soms in het geheel niet toe te juichen.
    Waarbij ik het overigens niet over Recruitr heb. Daar heb ik geen mening over, ander dan dat het dapper is om in deze tijd met een dienst op de markt te komen die tot op heden vooral slachtoffers heeft gemaakt, mogelijk met uitzondering van H3.

    Overigens zou ik het toejuichen als Recruitr (als eerste) de werkelijke resultaten van online referrals transparant zou maken. Want daar zou iedereen baat bij hebben en het zou ook de markt vertrouwen kunnen geven (bij aantoonbaar goed resultaten).

  • Geert-Jan
    says:

    Nu juich ik alle  nieuwe initiatieven toe. Sterker nog… wij hebben Recruitr al gebruikt voor de werving van Campaign Managers voor Campaign Group. Binnen iG! en CG! hebben de meeste werknemers een widget geplaatst en dat heeft ook traffic opgeleverd. Ik ga geen waarde oordeel geven of dat veel of weinig was. Ik vind het gewoon een mooie manier om zichtbaar te zijn. Via XML-technologie zou Recruitr nog vele gavere dingen kunnen doen.
    Recruitr kan heel goed inzichtelijk maken wat haar resultaten zijn (hoeveel medewerkers er gebruik van maken per organisatie en hoe vaak er gemiddeld wordt doorgeklikt per werknemer). Ik zou daar wel een white paper van willen zien.  Niet van 1 case, maar van de laatste 10 bijvoorbeeld. Hoeveel levert het nu op. Zou zo ie zo ook helpen om de inzet van sociale media verder accountable te maken…..