Eduhub, een jaar later

Logotype Eduhub Naar aanleiding van een persbericht van Trouw over haar samenwerking met Eduhub ben ik weer eens naar deze opleidingensite gegaan. Vrijwel een jaar nadat Eduhub lanceerde.

Het leek me wel aardig om eens te kijken of de site zijn enige tekortkoming heeft overwonnen: het ontbreken van de mogelijkheid om opleidingen te vergelijken. En dat terwijl Eduhub zich positioneert als een vergelijkingssite.

Want daar staat het toch duidelijk:

Eduhub | TaglineJawel: vergelijk opleidingen

Nou, laat ik maar eens bij de HR opleidingen gaan buurten. Ik kies dan natuurlijk voor het onderdeel Recruitment, waarvan Eduhub zegt 43 recruitment trainingen te hebben:Eduhub | Recruitment opleidingen

Daar bovenaan staat een zeer interessante training, LinkedIn Recruitment. Die moet ik hebben want ik heb begrepen dat LinkedIn de toekomst is! Ik klik als de wiedeweerga op die bovenste link:

Eduhub | Training
Kijk, dat zoek ik nou! Wel een dure training zeg; maar die positieve gebruikerservaring betekent dat het blijkbaar goede waar voor z’n geld is. Toch maar even kijken of er wat goedkopers is te vinden.

Dus maar eens gekeken op de paar trainingen die naast mijn Linked Recruitment training staan:

Eduhub | Vergelijkbare aanbieder

Die NUbeschikbaar.nl is een sollicitatietraining, de Workshop levensfasegericht HR heeft evenmin iets met recruitment te maken, alleen Arbeidsmarkt 2.0 en Recruitment Anno 2012 komen in de buurt van die LinkedIn Recruitment training. Maar dan ook maar een heel klein beetje.

Conclusie
Een jaar na de lancering van Eduhub is er een heel klein beetje vooruitgang geboekt op het gebied van die vergelijkingssite ambitie, maar eerlijk gezegd vind ik het nogal  beperkt.

De site blijft nog altijd een lust voor het oog maar dat is natuurlijk niet voldoende. Want die belofte van vergelijk opleidingen is niet eentje die Eduhub waarmaakt, maar waar je als gebruiker hard je best voor moet doen. En dat is jammer.

Geef een reactie

4 Comments
  • Ruben Timmerman (Eduhub.nl)
    says:

    Dank voor het compliment, Remko.
    Het “platte” naast elkaar vergelijken is echter wel een erg herkenbare feature die mensen in hun hoofd hebben als ze aan “vergelijken” denken, dus we willen dat wel prominenter maken. Zoals je terecht aangeeft is dat niet zo belangrijk als veel andere filter/zoek/sorteermogelijkheden waar we meer aandacht aan hebben besteed.

  • Remko Zuiderwijk
    says:

    Waarom is in jouw beleving vergelijken synoniem aan sites als kieskeurig (aanname)?
    Voor mij gaat het er bij vergelijken om dat ik snel, duidelijk en goed tot een aantal resultaten kan komen. De overzichtelijkheid, usability en mogelijkheden zijn wat mij betreft een voorbeeld voor een hele hoop andere sites. Bij mijn zoektocht naar een training in het schrijven van offertes kwam ik razendsnel, en in één keer, tot een shortlist van opleidingen. Vervolgens kan ik nog middels de drill-down lijst aan de rechterkant het resultaat naar eigen inzicht verfijnen.
    Met de shortlist die ik dan heb kan ik prima zelf de opleidingen vergelijken. Vergeet niet dat het hier niet om een tv, magnetron of een ander product gaat, waarbij je keihard bepaalde criteria (afmeting, vermogen in watt, etc.) naast elkaar kan zetten.
    En zelfs bij een product als een magnetron (geen idee hoe ik aan het voorbeeld kom) ga je vervolgens vaak weer af op de ervaring van gebruikers.
    Nee, ik vind deze conclusie echt heel kort door de bocht. Eduhub is voor mij een voorbeeld van hoe je een versplinterde markt (misschien niet voor een HR medewerker) inzichtelijk maakt. Dit gecombineerd met hele sterke usability zorgt voor het principe ‘Don’t make me think’.
    Complimenten aan Ruben voor de moed en de uitvoering om zo’n ‘project’  te starten. Zijn niet veel partijen die zoiets in een jaar weten neer te zetten.