RecruitHire koopt Dayak. En is nog altijd niet nuttig

Logo en logotype RecruitHire Ruim een jaar geleden schreef ik over de recruiterveiling Dayak. Een marktplaats waar recruiters om de gunsten van werkgevers kunnen vechten. En werkgevers de prijs bepalen.

Dayak heeft het veel langer uitgehouden dan ik had verwacht. Maar enkele dagen geleden viel het doek, als is het via een overname door de veel jongere branchegenoot RecruitHire.

En ook dat is geen verrassing, want ondanks de jeugdige leeftijd oogt RecruitHire een stuk professioneler dan een site die haar naam ontleent aan koppensnellers:

RecruitHire | Homepage 
Overigens staan op de homepage de bedragen die de recruiters kunnen verdienen. En dat is serious money! Maar helaas heeft RecruitHire dezelfde manco’s als Dayak; zoals ik in juni 2008 al concludeerde:

[…] Dayak is een point solution. Het levert een oplossing voor een deel van het proces. En daar zit niemand op te wachten (of zo zou het moeten zijn…). Ik zou als corporate recruiter mijn vacature het liefst vanuit mijn HRMS/ERP systeem kunnen versturen naar diverse vacaturesites, eventueel kranten/tijdschriften, billboards, etc. En naar een marktplaats waar de intermediaire wereld kan bieden.

En de resultaten komen op één plaats binnen, in mijn HRMS/ERP systeem.

En voor de andere doelgroep; de recruiters, geldt feitelijk hetzelfde. Maar dan vanuit hun ATS applicatie.

Het is dan ook geen wonder dat RecruitHire op dit moment alleen kleine(re) werkgevers bedient. Die hebben geen behoefte aan een integrale oplossing. Maar daarmee is ook meteen het probleem voor RecruitHire geschetst: schaalbaarheid.

Want alleen met grote klanten kan een dergelijke service een schaal bereiken waarmee ze een succes kunnen worden. Anders is het gewoon een cottage industry. Of ze nou RecruitHire, Dayak of BountyJobs heet.

Een clearing house tussen werkgevers en intermediairs (recruiters en uitzenders) zou de oplossing zijn. Een onafhankelijke marktpartij die de faciliteiten biedt voor een gestroomlijnd wervingsproces. En daarvoor een percentage beurt. Wie durft?

Geef een reactie

1 Comment