AD in de paniek

Als Marc onze zuurblogger is zou ik zo graag de titel zoetblogger dragen, maar de markt maakt het je soms moeilijk. Vanmorgen in het nieuws: Omzet kranten daalt met 17%. Uit onderzoek van PWC zou blijken dat de sector te lijden heeft aan “de gratis-cultuur op internet.”

Beetje kort door de bocht vind u niet? Het mooie aan online recruitment is immers niet alleen de grote prijsverschillen met offline en outdoor. Het draait er om dat we gerichter, specifieker en interactiever in gesprek kunnen treden met een bewust gekozen doelgroep.

De nieuwe marketingactie van het AD is derhalve bijzonder wonderlijk gekozen. op ADhorloge.nl word het welkomstgeschenk voor nieuwe lezers wel naar een heel nieuw niveau getrokken. In de nummers voor losse verkoop kun je van af 3 oktober sparen voor… een horloge van Mega Mindy of Het Huis Anubis! Ondergetekende vernam van zijn neefjes en nichtjes dat dit dé kinderseries van het moment zijn. De marketing en de site zijn namelijk volledig op het kind gericht. De actiesite linkt niet eens door naar het nieuwsgedeelte van de site.

Na NRC.Next kiest nu ook het AD voor een zeer specifieke zuil in bereik: De Vinex ouder zonder ruggegraat die het kind wil zussen met plastic en en passant de krant maar voor lief neemt. In paniek is het AD het verschil vergeten tussen abonnees en lezers en gaat daarmee nog meer zware tijden tegemoet.

Tenzij je natuurlijk op zoek bent naar die ruggegraatloze vinexouder,…

Geef een reactie

3 Comments
  • Mathijs van der Kooi
    says:

    Goed artikel! Zeker je opmerking over waar het (ook volgens mij) over gaat in verschil tussen online/offline (interactie, richting, relevantie, etc)

    Leuk om te zien dat er in de oorzaak die het ondezoeksbureau geeft niet naar eigen kracht/waarde (of het verlies ervan) wordt gekeken maar naar de kracht van internet en bijbehorende vernieuwende businessmodellen. Daarin toont zich eigenlijk al een zekere zwakte. Niet in de spiegel, maar door het raam naar buiten kijken.

    Het legt ook direct tekortkomingen in innovatief vermogen van sommige oude uitgevers. De kracht zit in juiste keuzes maken voor behalen van doelen. En natuurlijk zijn inderdaad genoeg Vinex ouders die een krant op de deurmat willen. Op korte termijn geeft zo’n actie vast en zeker een plusje, maar het lost structureel niets op.