Recruitment anno 2012, Bas Westland

Vanavond was het dan zover, het webinar Recruitment anno 2012 dat via eeccoon door Bas Westland, Gordon Lokenberg en Ha Vo gegeven gaat worden. Ik zat natuurlijk al ruim van tevoren klaar! Gelukkig was ik niet de enige:

image

Bas W De eerste spreker is Bas Westland; en zijn praatje heeft als titel: Google, de nieuwe jobboard?

Zijn verhaal is vooral bedoeld als een primer, dus voor recruiters die nog relatief weinig kennis hebben van de mogelijkheden die Google biedt voor online recruitment. En hoe kan het ook anders, zijn verhaal is helder en onderhoudend.

Westland begint met een kort lijstje cijfers ter onderbouwing van het belang van Google:image 
Voor wie het nog niet wist is het nu wel duidelijk, Google is heel belangrijk. En zeker in Nederland.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je Google goed inzet voor je online recruitment inspanningen. Nou, dat is gelukkig simpel. Je hebt feitelijk een keuze uit twee mogelijkheden:

image

Nou is het natuurljk het prettigst om gratis hoog te scoren in Google, en daarvoor zijn een groot aantal zaken van belang. En daarbij gaat het niet alleen om tekst maar ook om allerlei technische aspecten:

image

Je moet dus in ieder geval goed je best doen de juiste woorden te gebruiken in je vacaturesteksten. En om je daarbij te helpen heeft Google een paar fraaie tools:

image 
Naast het inzetten van deze tools heeft Westland ook een aantal praktische tips:

image 
Westland laat vervolgens zien dat met het goed toepassen van de juiste woorden en techniek je buitengewoon goed kan scoren in de organische zoekresultaten van Google. Waarvan akte!

Vervolgens gaat Westland in op het zoeken van kandidaten op Google. En daarvoor geeft hij de volgende mogelijkheden:

image 
Jawel, ik zeg: gewoon CVinder gebruiken. Hoef je niet verder na te denken!

Daarna duikt Westland overigens nog een stapje dieper, door gezellig Boolean te gaan lullen. Voor mijn geestesoog zie ik andere seminaraanwezigen plotseling glazig kijken…

Het wordt plotseling helemaal interessant als hij een paar detective mogelijkheden biedt:

image

Dat moet ik eens op mijn eigen naam gaan proberen…

Conclusie
Een uitstekende introductie van Google als tool voor zoekmachine voor werkzoekers en als zoekmachine voor recruiters (bij het vinden van CV’s). Waarbij die laatste kant volgens mij aanzienlijk minder eenvoudig is.

Geef een reactie

13 Comments
  • Bas Westland
    says:

    @Jacco IK ben geen onderzoeker, maar een recruiter. Ik zet de tekst er gewoon in één keer goed neer, uiteraard naar mijn eigen inzichten, die ik ook weer gewoon van een goede SEO-specialist (Wolter van Traffic Builders) heb geleerd. Ik ga geen voor/na tests uitvoeren. Voordat de spider van Google langs is geweest ben je weer een week verder. Daar willen de meeste van mijn klanten niet op wachten.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    @Bas ook ik ben nooit te oud om te leren maar dan moet je wel iets concreter worden. Anders leer ik niets 😉
    Wat was de positie in Google voor en na de keyword density-optimalisatie? En wat was de keyword density voor en na optimalisatie? Probeer je ook op 5-7% uit te komen, of anders?

  • Bastiaan
    says:

    @Jacco & Martijn: Ik probeer meestal rond de 5% – 7% density te zitten van de voornaamste trefwoordcombinatie die ik wil targetten. Als ik echter ‘per ongeluk’ iets hoger zit is dat echter ook helemaal prima.

    Verder is een evenredige verdeling belangrijk. Dus combinatie in alle in het artikel genoemde ‘strategische plekken’ (keywords gebruik ik ook, niet voor Google maar sommige search engines beinvloed je hier nog een heel klein beetje mee). Verder zowel de trefwoordcombinatie als de losse trefwoorden in de tekst herhalen.

    Het echt goed optimaliseren van een pagina kost best wel wat tijd (ruim een uur), om zowel de technische aspecten als de leesbaarheid & doeltreffendheid van je pagine te optimaliseren.

    Check in ieder geval altijd nadat een pagina ‘af’ is de keyword density: SEO Quake is hier een uitstekende tool voor. Probeer echter alleen pagina’s te optimaliseren waarbij je echt toegevoegde waarde kan bieden aan mensen die googlen. Google wil immers uiteindelijk haar zoekers het beste ten dienst zijn.

  • Bas Westland
    says:

    @Eelco Dank voor het wijzen op de irrelevantie van meta keywords. Nooit te oud on te leren, zelfs met 45 jaar.

    @Jacco Dat het werkt is deze week weer gebleken toen Ricardo, mijn collega trainer van Rise, voor een Office Manager adverteerde en mijn/onze SEO tips gebruikte. 44 reacties, zonder verder iets te doen aan exposure. En ja, er zittenr elevante kandidaten tussen 😉 De url (dan kun je zelf kijken):

    https://www.rise.nl/vacature_office-manager-baarn.html

    @martijn Ik realiseer me dat het in dit early adopter groepje misschien niet cutting edge was wat ik presenteerde. Maar ik denk dat wat ik liet zien in 2012 mainstream zal zijn, waardoor betaalde job boards het nog heel moelijk gaan krijgen. Zeker als je nog naar ontwikkelingen als Google Wave en Hyperwords (nu alleen nog Firefox) gaat kijken.

  • martijn betgem
    says:

    @ Marc, eerlijk gezegd was het een beetje een flauwe opmerking van me. De presentatie van Bas bevat zaken die velen nu wel kennen. Google belangrijk? Is al jaren zo. Ook in W&S. Ik had wat meer nieuwe zaken verwacht eigenlijk, zeker als je 2012 gebruikt als gimmick.

    @ Bastiaan, net zoals Jacco ook benieuwd.

  • Bastiaan
    says:

    @Jacco:
    Ik heb hele andere ervaringen met Keyword density. Heb mooie SEO-resultaten behaald door puur te spelen met de Keyword density. Ben het wel met je eens dat het een prettige & leesbare tekst moet blijven.

    Maar dat is wellicht ook wel het mooie van SEO. Aan de ene kant is het zo onbekend als maar zijn kan (de SEO-specialisten zijn het op verschillende punten oneens), aan de andere kant is het zo concreet als maar zijn kan (als je een wijziging doorvoert kan je meten wat het effect is).

    Als ik aan anderen dan ook één SEO-tip mag geven is het ‘meten is weten’. 🙂 Kijk hoe je nu scoort op de bijvoorbeeld door Bas aangegeven ‘vacature functietitel locatie’, ga ‘spelen’ met de SEO van de pagina en bekijk een tijdje later het resultaat. Op die manier maak je het ook leuk voor jezelf.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Keyword density kun je ook beter van het lijstje halen. Er zijn veel SEO-specialisten die beweren dat keyword density er niet toe doet. Anderen adviseren een dichtheid van 3-10% wat vaak automatisch al het geval is.
    Mijn persoonlijke ervaring is dat het er niet toe doet. Je kunt beter een prettig en duidelijk leesbare tekst maken dan het volproppen met bepaalde keywords.

  • Bastiaan
    says:

    Interessant stuk en helemaal mee eens. Google wordt steeds belangrijker, zo ook voor werkzoekend Nederland. Denk dat dit vooral een uitkomst is voor de kleinere & middelgrote recruitmentbureaus. SEO / zoekmachine optimalisatie is vreemd genoeg iets waar de grote jongens niet actief mee bezig zijn geweest; al weet ik in ieder geval van één grote uitzender dat hier ook verandering in gaat komen…

    Toch nog een kritische noot: Google kijkt niet naar de meta tag keywords. SEO’ers weten dit al een tijdje en Google heeft dit onlangs ook op hun eigen blog erkend:
    https://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

  • Marc Drees
    says:

    @Martijn:
    Ehhh… alles en niets. Ik ga er vanuit dat in 2012 aanzienlijk meer recruiters de praktijken waar Bas over sprak zullen uitvoeren dan op dit moment het geval is.
    In de ideale wereld zou iedere recruiter er nu al optimaal gebruik van maken. In onze rommelige wereld duurt dat nog zeker een paar jaar. En alles helpt…