Toprecruiters: copytweeter

Jacco Valkenburg Het Twitter account Toprecruiters is een aggregator van blog postings met betrekking tot recruitment. En daarmee een marketing instrument voor de site van Jacco Valkenburg, eveneens Toprecruiters genaamd.

Volgens Jacco bewijst hij de recruitment wereld hiermee een dienst gezien het aantal volgers (meer dan 800). En dat geloof ik graag. Gemak dient de mens, en Jacco biedt via deze aggregator gemak. Tot zover alles goed.

De vraag is natuurlijk ook in hoeverre hij zichzelf hiermee een dienst bewijst. En dan bedoel ik in commerciele zin. Tenslotte heeft Toprecruiters een grote kans gevonden te worden door de frequentie en het volume van de tweets.

Ik ga er niet vanuit dat Jacco Sinterklaas is. Hij verdient zijn geld met interim recruitment opdrachten, trainingen, optredens en boeken. Dus elke hit op zijn Toprecruiters/IPRC website is welkom.

En dat is weer prima. Tenzij dat via content van derden gebeurt. Althans dat is mijn mening.

RecruitmentMatters is volledig vrij van reclame. Gezien het aantal bezoekers schiet ik mij hiermee zwaar in de financiele voet. Maar met een goede reden. Of eigenlijk twee redenen:

  1. Bezoekers zijn niet gebaat bij reclame op een site. Weblogs als kerstbomen. Brr…
  2. Ik streef naar volstrekte onafhankelijkheid en objectiviteit. En dat kan niet als je je hand ophoudt.

Maar daarmee heb ik er grote moeite mee dat een ander hier mogelijk geld mee verdiend. Sterker nog, als die ander dit doet om geld te verdienen. Want dat betekent dat ik een parasiet in leven help houden. Niet de bedoeling. En zo heb ik dat ook via een Creative Commons licentie aangegeven:Creative Commons licentie

Aan Toprecruiters en alle andere robots (Starterfunctie, vacature_tweets, banen_tweets, tonrodenburg, en eventuele anderen) die artikelen van RecruitmentMatters via Twitter op dezelfde manier en met dezelfde commerciele reden uitpoepen, vraag ik dan ook: Stop hiermee. Win business op eigen kracht en niet mede via artikelen van RecruitmentMatters. Alvast bedankt voor de medewerking.

Nawoord
De achtergrond van het Twitter account Toprecruiters is een collage van mugshots van recruiters. Waarbij mijn oog direct viel op de linker bovenhoek, waarin Dave Mendoza te zien is. Een spammer die om die reden van Linkedin is verbannen. Toeval…?

56 thoughts on "Toprecruiters: copytweeter"

  1. Heren, heren, heren
    Na een weekend offline is de zondagavond/leesavond vol met verassingen 🙂
    Wat een kabaal uit het haantjes hok. Een discussie als deze helpt (en op deze toon zeker) niet om het vak recruitment serieus te laten nemen.
    Toch kan ik niet laten enkele opmerkingen te maken:

    Waarom zijn bezoekers niet gebaat bij reclame? Mogelijk biedt een adverteerder wel een interessante oplossing voor de lezer.  Commercie is perse zo slecht nog niet.
    @Marc, niet voor iedereen is duidelijk waar je je geld mee verdient, niet met recruitmentmatters en nog niet met Recruitmentlab. Je objectiviteit is niet te controleren. Het zou van prima ondernemerschap getuigen als je er geld mee zou verdienen, pecunia non olet. Van andere recruitmentbloggers  is vaak duidelijk waar ze hun inkomsten uit wensen te halen. Zo duidelijk zelfs, dat ze bloggen over hun eigen topprestaties (onvervalste reclame door selfproclaimed experts) En ook dat is de mooie vrijheid van 2.tig. Als men het niet wil lezen, moet men het vooral niet doen. Het lijkt me dat elke retweet uiteinedlijk ook recruitmentmatters extra ‘gewicht’ geeft.
    Wat er met je RRS gebeurt valt moeilijk te controleren, misschien kan je #recruitmentmatters aan je feed xml toevoegen, zodat alle autofeeders ook automatisch deze bronvermelding meenemen. En anders zou het van respect getuigen als de retweeters (of hoe je het moet noemen) de bronnen zouden vermelden en de traffic direct naar bron leiden.
    Aan allen: Doe je eigen ding, kijk niet te veel naar anderen (kopieer niet (in alle opzichten), wees uniek! En blijf ontdekken wat wel/niet gepast is in deze supersenl ontwikkelende web wereld en wat niet. Ook van deze “fouten’ leren we hopelijk weer een beetje.

    Ga vooral door met schrijven en eigenlijk zou je wat deze vakgenoot betreft dit gehele blog (inclusief commentaren) van de site moeten verwijderen en alle aandacht weer op een positief/kritisch/professioneel beeld van recruitment mogen leggen.
    Een vakgenoot (die niet kan bloggen :))
    (naam bekend bij redactie (vermoed ik) en indien echt gewenst kan deze bekend worden gemaakt, maar die is naar mijn bescheiden mening in deze niet belangrijk. Er zijn reeds genoeg ego’s op deze pagina:))

  2. Dit blog is toch wel afwisselend. Interessante posts worden afgewisseld met in testosterongedrenkte discussies over bepaalde postings. Ik lees het dus afwisselend met interesse en vermaak.

    Ik ga even in op het hebben van fatsoen, daar was het immers allemaal om te doen.
    begrijp ik nu uit deze post nu dat jij Jacco niet vooraf persoonlijk van jouw mening/wens op de hoogte hebt gesteld maar dat hij dit via deze post heeft gehoord?

    Wat je wilt ontvangen moet je eerst geven….

  3. Linda, je slaat de spijker op zijn kop. In dit geval wordt door iemand websyndicatie aangeboden via RSS en laat achteraf weten dit niet op prijs te stellen / stelt hier bepaalde voorwaarden aan.
    Marc geeft in dit artikel aan het niet langer op prijs te stellen dat er websyndicatie plaats vind via Twitter. Of je een persoon of een ‘robot’ bent maakt niet uit. Een voorwaarde die niet bekend bij mij was en nog altijd niet duidelijk wordt vermeld op deze website.
    Had ik dit kunnen vermoeden? Nou, er zijn vele andere aggregators die van deze RSS feed gebruik maken en al langer bestaan. Ik vind het dan op zijn minst vreemd dat er een enkel Twitter account als voorbeeld wordt genomen die slechts de titel van een artikel plus een link publiceert. Het is mij ook een raadsel waarom Marc dit wil verbieden via het Twitter platform maar geen bezwaar lijkt te maken tegen websyndicatie via zoekmachines of websites die de artikelen (gedeeltelijk) overnemen.
    Dat is naar mijn mening geen duidelijk beleid maar willekeur. Of gaat Marc hier ook actie tegen ondernemen? Ik ben benieuwd.

  4. Zo mooi, deze string van commentaar. Wij van SalesProfs hebben genoten!!!  Dank!

    Wij RTen @marcdrees graag en veel op twitter. ook als RM ons bagger vindt! Waarom? Omdat wij dan heeeeeeeeeeeeel veel hits en kandidaten krijgen op http://www.salesprofs.nl en omdat RM vaak heel veel nuttige dingen heeft te melden. En dat is ZEKER commercieel gewin!

    ga zo door Marc!

    ps: RM is zeker een van de sites die een mening hebben in onze recruitment wereld. SalesProfs is hier onderdeel van, positief of negatief. Laten we luisteren naar commentaar en ons verbeteren.

    Kor de Boer
    COO SalesProfs

Comments are closed.