Monsterachtige ambities, deel 2

Logotype Monster Monster zet zwaar in op Trovix. Dat is althans mijn conclusie nadat ik me door alle presentaties van de Monster Investment Community Meeting heen heb geworsteld. Waarvan er een aantal zeer de moeite waard zijn!

Alles draait om Trovix, of liever gezegd, alles draait om de verwachtingen van Monster rondom de op Trovix gebaseerde producten, zoals de Career Tools en vooral de nieuwe search functionaliteit: Power Search. Oftewel, Monster denkt dat haar toekomst door technologie zeker kan worden gesteld! Scary…

Korte historie
Trovix is in 2002 opgericht door Jeff Benrey (CEO) en Earl Rennison (CTO), en deze heren maken nu dus deel uit van de Monster familie. Benrey en Rennison vertellen op de Investment Community Meeting het verhaal van Trovix. Een volstrekt overbodig onderdeel dat gelukkig maar 11 minuten duurt.

Even een korte recap:

Wie of wat is Trovix?
Trovix is een beetje vreemd. Het is feitelijk een extractie engine, zoals bijvoorbeeld Textkernel, DaXtra of Burning Glass. Maar, net als Burning Glass, positioneert Trovix zich vooral als search engine.

Verder wil Monster/Trovix laten zien dat ze de beste van allemaal zijn. In de presentatie van Darko Dejanovic  (EVP, Global CIO en Head of Product) wordt de Trovix technologie als superieur boven alle anderen geplaatst:

Monster | Maturity of Search Technology

Trovix is het rode sterretje, en volgens Dejanovic de enige ‘search’ technologie die zover gevorderd is. Wat verklaarde onzin is; tenzij hij gemakshalve partijen als Textkernel, DaXtra en Burning Glass wenst te vergeten.

Verder suggereert Dejanovic dat de concurrenten jaren achterliggen op de Trovix/Monster technologie: competitors are way behind us in terms of our technology. Is het zijn gebrekkige Engels of wat zou met in terms of our techology bedoelen dat die competitors niet dezelfde technology heeft. Wat nogal logisch is gezien het feit dat het concurrenten zijn…

Is Monster in in de war, onbekend met deze markt of is hier sprake van bewuste misleiding? Hoe dan ook, Dejanovic gaat nog een stapje verder als hij een vergelijking maakt tussen Monster’s Power Search en de (onbenoemde) concurrentie:

Monster | Vergelijking Power Search en 'concurrentie'

Deze lijst is geen opsomming van extractie- of zoekfunctionaliteit. Dit is een van-alles-en-nog-wat lijst van functionaliteiten die Monster onder haar Power Search wenst samen te voegen. Waarbij als 2e zwaktebod de namen van de opgevoerde concurrenten niet eens genoemd worden.

Voor een bedrijf wat zo volledig inzet op techologie is het eerste deel van de presentatie een enorme teleurstelling.

Wat is Power Search?
Power Search komt in twee smaken, Power Resume Search en Power Job Search. Oftewel twee productnamen voor één onderliggende technologie-infrastructuur. Die dus volledig gebaseerd is op Trovix.

En Power Search is dus matching van gelijkvormige databases van vacature- en kandidaat profielen. Wat een uitstekende zaak is, al jaren geleden had moeten gebeuren. En buiten het domein van vacaturesites al veelvuldig gebeurt binnen (online) recruitment.

Hoe doet Power Search het?
Tja, dit is het zwakste deel van de presentatie van Dejanovic. Er is geen live demo… Na het bashen van niet benoemde concurrentie vind ik dit van een lachwekkende stompzinnigheid.

De reden voor het ontbreken van een live demo? De privacy van kandidaten! Jawel, Dejanovic zegt dat de juristen dit niet toestaan! Wat een zeldzaam zwak argument.

Aan het begin van zijn presentatie heeft Dejanovic gezegd dat de uitrol van Power Search lang op zich heeft gewacht om de performance goed te krijgen. Zou Monster soms bang zijn

Hoe dan ook, geen live demo. Wel wat plaatjes… Dus niemand heeft enig idee of Power Search het goed doet. Wel zijn er een paar getallen:

Monster | Customer benefits
Tja, wat moet ik daar nu mee? Dit is dus Power Search vergeleken met keyword search. Duhhh…

Wanneer wordt Power Search uitgerold?
Als ik het goed heb begrepen wordt Power Resume Search eerder uitgerold dan Power Job Search. Werkzoekers moeten dus langer wachten dan recruiters… Interessant.

Dit is de tijdslijn voor de uitrol:

Uitrol Power Search

Het gaat dus nog een jaar duren voordat wij er iets van gaan zien? Oftewel ruim twee jaar na de aanschaf van Trovix wordt Power Search toegankelijk voor Nederlandse recruiters. Dat is echt heel, heel traag.

Sterker nog, vacaturesites kunnen zonder probleem in Q1 2010 met een concurrende oplossing op de markt komen!

Hoe zal Power Search het doen?
Als eventuele performance problemen geen rol spelen zal Power Search zonder enige twijfel tot een verbetering van het zoekresultaat leiden. De mate van die verbetering hangt echter af van twee enorme obstakels die Monster zelf niet kan oplossen:

  1. De kwaliteit van vacatures
  2. De mate waarin kandidaten bereid zijn CV’s achter te laten

De kwaliteit van vacatures is een onderwerp waar matching-engine leveranciers als jaren over struikelen. Want dit leidt tot weinig relevante matches. Met alle gevolgen voor de perceptie van de gebruiker.

In het algemeen mag je stellen; hoe hoger opgeleid de gebruiker, hoe complexer het CV. Zeker bij een langer dienstverband. Matchen heeft eigenlijk alleen zin bij hoger opgeleide kandidaten met een langer dienstverband. En die bevinden zich nauwelijks op Monster. Wel op LinkedIn…

En zijn ook niet bereid een CV achter te laten op Monster. Ze hebben al een profiel. Op LinkedIn. En willen niet platgebeld worden door hijgerige recruiters.

Daarnaast is extractie of matching op zich niet relevant. Het gaat er om hoe de user experience zich significant verbeterd waarbij de onderliggende technieken slechts enablers zijn. En je kan een verdomd eind komen zonder matching en/of extractie. Wat al veel te weinig gebeurd.

Conclusie
Monster is met deze technologie eindelijk op de goede weg. Maar om haar toekomst op technologie te baseren… niet zo goed. Ongeacht de claims van Dejanovic zijn er zeer krachtige concurrenten voor Power Search aanwezig. Waarmee concurrerende vacaturesites voor een fractie van de kosten kunnen beschikken over extractie- en matching technologie. De kwaliteitsverschillen zullen voor eindgebruikers niet onderscheidend zijn. De user experience wel.

Ik heb nooit begrepen waarom Monster bereid was zo godsgruwelijk veel geld voor Trovix neer te tellen. Na alle presentaties op de Investment Community Meeting begrijp ik het nu wel. En beschouw ik het als een zeer kostbare blunder.

Monster is blijkbaar van marketing handen in technologie handen overgegaan. Waardoor technologische hoogstandjes als de redding van de vacaturesite worden gepositioneerd. Wat niet het geval is. Monster is Apple niet.