Nielsen: ter informatie

Logotype Nielsen Nielsen kwam vorige week met de cijfers over de eerste negen maanden van 2009.  Met als titel: Daling aantal personeelsadvertenties 2009 lijkt te stabiliseren.

De reden voor deze conclusie? Dat de daling in het 3e kwartaal       (-49%) minder hard ging dan in het 2e kwartaal (-53%). In beide gevallen is die daling gemeten ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008.

Tja, en dat is nou weer zo’n Alzheimer conclusie. Tenslotte was het 3e kwartaal van 2008 al minder sterk dan het 3e kwartaal van 2007 omdat met name de uitzenders al minder banen aan het uitzetten waren.

Maar goed, laten we eens zien wat Nielsen over de eerste negen maanden van dit jaar te melden heeft.

Korte achtergrond
Zoals we weten registreert Nielsen personeelsadvertenties in landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en vacaturesites. Nielsen volgt daarbij print zeer uitgebreid; op Internet worden slechts zo’n 35 – 40 vacaturesites gevolgd, waaronder de grootste sites. Zowel in print als op vacaturesites wordt door Nielsen niet op doublures gecontroleerd.

Getallen
Over de eerste negen maanden van 2009 meldt Nielsen bijna 511.000 personeelsadvertenties; in de volgende verdeling:

  • Internet is verantwoordelijk voor 89,4%  van het aantal personeelsadvertenties,
  • dagbladen nemen 6,0 % voor hun rekening,
  • vak- en managementbladen 3,5% en
  • de overige mediumtypen 0,8%

Zo, dat weten dan ook weer.

Geef een reactie

1 Comment