Monsterachtige ambities, deel 4

Logotype Monster Dit is het laatste deel van de miniserie over de toekomstplannen van Monster. En die toekomstplannen zijn groot.

Trovix, of liever gezegd de daarvan afgeleide producten, staan centraal in deze toekomst. Maar ook een nieuwe salesbenadering en een invasie in aanpalende markten staan op het programma.

In dit laatste deel besteed ik aandacht aan de toekomst zoals Monster die voor haarzelf ziet. Met eerst een korte blik op het laatste kwartaal van dit jaar.  En vervolgens het landschap zoals Monster dit voor 2010 (en volgende jaren) voor zich ziet.

Het laatste kwartaal van 2009
Over het 4e kwartaal van dit jaar kunnen we kort zijn, daar verwacht Monster geen wonderen van. Er is nog steeds sprake van een hoogst onzekere marktsituatie.

Tegelijkertijd verwacht Monster een relatief goed resultaat van de contractvernieuwingen en de verkoop van nieuwe producten. Dat is dan weer bijzonder..

Al met al denkt Monster dat Q4 een lagere omzet en hogere kosten met zich meebrengen. Niet bepaald een boodschap waar toekomstige investeerders warm van zullen lopen.

Maar veel belangrijker is natuurlijk het jaar 2010. Wat kunnen we daar van verwachten?

De verwachtingen voor 2010
Dit is de achtergrond waar Monster haar verwachtingen over het komende jaar aan ophangt:

Monster | Context for 2010

Goed, het gaat dus om twee dingen. Allereerst heeft Monster haar producten/diensten portfolio aanzienlijk uitgebreid en ze gaat achter de markt van Total Talent Acquisition aan. Wat natuurlijk veel meer is dan de markt voor vacaturesites.

Nu hebben de meeste vacaturesites last van woordinflatie. Zo noemt iedereen zich een carrièresite en natuurlijk doen ze allemaal aan matching. Onzin natuurlijk.  Daarnaast, wie gaat ooit zijn/haar carrière via een site regelen? Juist, niemand.

Maar Monster komt wel met aansprekende carrièretools en ze gebruikt als èèn van de weinige vacaturesites met matching, ook al noemt ze het Power Search.

Maar waar wil Monster nou haar sterk verbeterde value proposition te gelde maken? Het antwoord is: Overal!

Monsterachtige ambities
Dit zijn de markten waar Monster naar kijkt. Het zijn er zoveel dat ik het oorspronkelijk plaatje in twee moest hakken! In die twee plaatjes laat Monster voor haar relevante markten zien, inclusief de omvang van de markt (in 2009) en haar huidige marktaandeel:

image

Dit is dus niet alleen de markt van vacature-advertenties; Monster kijkt nadrukkelijk naar de markt van intermediairs! Dus uitzenders en werving & selectiebureaus.

Nu het tweede plaatje, waarbij ik de kolom van Total Talent Aqcuisition uit het eerste plaatje heb herhaald:

image
Zo, is dat duidelijk? Monster ziet een totale opportunity van een slordige $ 140 miljard waar ze op dit moment een marktaandeel van 0,5% heeft. En dat moet groter.

Sterker nog, op dit moment zit Monster uitsluitend in het segment Online Recruitment. Een verwaarloosbaar klein segment. Althans, vergeleken met al die andere segmenten waar ze haar oog op heeft laten vallen.

Mijn eerste vraag is natuurlijk: heeft Monster haar verstand verloren? In al die andere segmenten zijn sterke spelers aanwezig. En het zijn weliswaar aanpalende markten, maar Monster heeft daar nauwelijk kennis of ervaring.

Mijn tweede vraag: is dit een vlucht naar voren? Wil Monster de Online Recruitment markt ontvluchten omdat ze ziet dat hier niet veel meer te halen valt en sociale media wel eens haar marktaandeel in deze ‘kleine’ markt om zeep kunnen helpen?

De toekomst zal uitwijzen of Monster haar verstand verloren heeft en teveel hooi op haar vork heeft genomen. Verwacht echter een focus van Monster op de traditionele online recruitment markt in Europe en Azie; daar liggen voor het bedrijf nog duidelijke groeikansen:

image

Overigens is de waarde van de offline recruitment markt natuurlijk een zeepbel. Offline recruitment migreert in razend tempo naar online; en in dat proces wordt de prijs per eenheid 10 keer zo laag. Oftewel de verdwijnende markt voor offline recruitment ($ 4,6 miljard in 2009) kan niet zomaar bij online recruitment worden geteld. Maak daar maar maximaal $ 460 miljoen van.

Da’s leuk voor het martkaandeel van Monster, maar niet leuk voor de omzet…

Conclusie
En er is minimaal één voordeel dat Monster heeft boven haar traditionele concurrenten. Zij heeft geinvesteerd en geleerd waar anderen dat hebben nagelaten. Natuurlijk heeft Monster in dat proces fouten gemaakt, en haar nieuwe producten bieden nog veel ruimte tot verbetering. Maar ze heeft die producten wel gemaakt en daar waardevolle lessen uit kunnen trekken.

Dus hoewel de ambitie buiten proportie lijkt te zijn is ze in mijn optiek wel als beste gepositioneerd om de strijd aan te gaan. Het worden interessante jaren. Nu zien hoe de concurrentie reageert. Of zichzelf marginaliseert…

Geef een reactie