Brood en spelen tijdens recessie?

Logotype Morgan Stanley Heb je vandaag tijd over omdat je door de sneeuw toch nergens naar toe kan? Mooi! Want dan is er een serie rapporten van Morgan Stanley over de toekomst van Mobile. Honderden en honderden slides.

En die slides zijn vaak volgepropt met een te klein lettertype om alle tekst op kwijt te kunnen. Van presentatie heeft deze (investerings)bank blijkbaar minder verstand. Maar de inhoud is wel interessant.

Een deel van inhoud was in oktober al naar buiten gekomen met de presentatie van Mary Meeker op de Web 2.0 Summit. Maar het totale verhaal is zo’n 1.100 slides… Dus je bent wel even bezig.

Ik heb lang niet alles bekeken, maar van wat ik heb gezien sprong deze slide er wat mij betreft uit:

imageMorgan Stanley: Share of global online time spent: juni 2006 – oktober 2009

Hier worden de megasites gepresenteerd. Met hun ‘marktaandeel’ die in dit geval een percentage is van de totale tijd die door bezoekers is besteed.

De opkomst van YouTube en Facebook is hiermee prachtig in beeld gebracht, evenals de daarmee schijnbaar gecorreleerde ondergang van MSN. Ook de dalende invloed van Yahoo is duidelijk in beeld gebracht.

Wat ik met name interessant vind is de stijging van het gezamenlijke aandeel sinds begin 2008; aan het begin van de kredietcrisis in de VS.  In bijna 2 jaar tijd groeit het aandeel met meer dan 4%; waarbij vrijwel de volledige toename komt door Facebook en YouTube.

Zijn deze sites de nieuwe ‘brood en spelen’ voor het volk geworden? Is YouTube de moderne variant van het Collosseum?

Geef een reactie

1 Comment