Mijn voorspellingen voor 2010, intermezzo

puzzled In het eerste deel van mijn voorspellingen voor 2010 heb ik toegezegd in het tweede deel in te gaan op sociale media; de belangrijkste ontwikkeling voor de komende jaren. En dat is meteen de eerste voorspelling…

Vanwege het belang van sociale media leek het me goed om even stil te staan bij de primaire driver achter deze ontwikkeling: de ‘gebruiker’. Wij allemaal dus. Maar wij zijn niet allemaal hetzelfde…

Via sociale media zijn velen van ons prosumers (samenvoeging van de woorden consumer en producer) geworden. Binnen het domein van sociale media gaat het om het consumeren en produceren van content (tekst, foto’s, video, spraak).

Wij zijn dus massaal prosumers van content geworden. Waar we enkele jaren geleden nog ‘slechts’ consumenten waren. Maar niet iedereen is prosumer geworden, en niet iedere prosumer is hetzelfde. En dat is van wezenlijk belang als we naar de impact van sociale media kijken.

Voor dit onderscheid is de Social Technographics profile van Forrester een uitstekend middel; hiermee wordt een onderverdeling gemaakt op basis van de mate van participatie aan online activiteiten:

  • Creators: publiceren blogs, plaatsen video’s, podcasts, etc.
  • Critics: reageren op blogs, maken reviews, ratings, etc.
  • Collectors: gebruiken RSS feeds, taggen Web pagina’s
  • Joiners: abonneren zich op social networking sites
  • Spectators: lezen blogs, kijken video’s, luisteren podcasts
  • Inactives: nemen geen deel aan enige activiteit

Voor 2009 ziet de onderverdeling in Nederland en Europa er als volgt uit:

 Forrester: Social Technographics profile Dutch and Europeans Forrester: Social Technographics profile Dutch and Europeans

Wij zijn dus een behoorlijk actief landje, als het om sociale media gaat. Hoewel we daarbij vooral ‘toekijken’ en lid worden van sociale netwerken. En toch ook wel redelijkj wat content maken.

Natuurlijk speelt ook leeftijd een belangrijke rol; de mate van activiteit bij jongere generaties ligt aanzienlijk hoger dan bij ouderen. En dat wordt helemaal duidelijk als de jongste en oudste groepen tegen elkaar worden afgezet:

Forrester: Social Technographics profile Europeans; two age groups Forrester: Social Technographics profile Europeans; two age groups

Oftewel, als je een oudere doelgroep via sociale media wil activeren: veel succes! Maar je moet niet vreemd opkijken als er bitter weinig gebeurt. 

Daar staat tegenover dat de jongste doelgroep bijna via sociale media moet worden benaderd. Want dat is hun hangplek geworden. En laten diezelfde jongeren nou ook nog eens de grootste liefhebbers van mobieltjes zijn. Zie je al iets naderen?

Sociale media zorgen er voor dat we ook op meningen van volstrekte onbekenden zijn gaan vertrouwen. Rating en review sites worden door 60% van de consumenten vertrouwd. Dat percentage ligt aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld informatie uit via krant (46%), radio (39%) of TV (38%) wordt verkregen. Opvallend!

 

Nou, dat was het wat betreft het intermezzo. Morgen volgt deel 2 van de voorspellingen voor 2010. Na de Kerst verschijnt deel 3.

Geef een reactie

5 Comments