Recruitment wishlist 2010

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik hoop dat iedereen een prachtfeest heeft gevierd afgelopen donderdag. Nog 2 dagen en dan kan die vermaledijde kerstboom officieel weer bij het vuil, de “gewone” werkweek doet zijn intrede weer en de eerste slimfast gebruikers zijn op kantoor al gesignaleerd! Eind vorig jaar schreef Marc  al een aantal voorspellingen voor 2010, ik voeg daar nu mijn wishlist aan toe. Geen keiharde voorspellingen maar een drietal veranderingen die ik ons prachtige vakgebied in 2010 toewens.

1. Eén vakbeweging in recruitmentland

Van een blogsport voor vakidioten naar een breed gedragen kennisveld dat barst van de innovatie en de professionalisatie. Het afgelopen jaar heb ik recruitment grote stappen zien maken. We blijven echter nog onvoldoende in staat een vuist te maken, in het bedrijfsleven maar vooral in de eigen toko. HR krijgt van ons gemakshalve de zwarte piet toegespeeld maar eigen verantwoordelijkheid pakken ho maar. Uitzonderingen daar gelaten wordt recruitment en strategische personeelsplanning mijns inziens nog steeds niet op waarde geschat. Het Recruiters Gilde, Recruiters United noch de deelraad van de NVP slagen er tot op heden in met voldoende authoriteit en kracht het gesprek te leiden. Eén van deze clubs zal de plek moeten pakken, alleen of in een fusie. Wie biedt?

2. Social media wordt social

De grootste en belangrijkste innovatie op het gebied van wervingsmiddelen zijn toch wel social media. Met name Linkedin, Hyves en Twitter hebben op de Nederlandse markt een heel nieuwe manier van bereik mogelijk gemaakt. De belangrijkste vernieuwing die Social media met zich mee brengt word echter vaak vergeten. Recruitment op social media vergt meer dan welk ander middel een langdurige, consequente aanwezigheid. Een persoonlijk gesprek met je doelgroep. Even snel een advertentie aanmaken op Linkedin of snel een nieuwe Twitter account aanmaken om je jobs te spammen werkt niet. Je publiek zal immers bij je weglopen of simpelweg niet meer luisteren. Er word nog te veel naar de nieuwe mogelijkheden gekeken door een oude bril. Een absoluut aantal leden of CV’s in je database telt niet meer, het gaat om hoe en hoe vaak er met en over je wordt gesproken. Mijn wens voor 2010; Social media als het leidende middel in Recruitment. Maar dan wel met een actuele passende strategie!

3. Database search als vak apart

Recruiters moeten echt een hele hoop kunnen. Personeelsplanning, Arbeidsmarktcommunicatie, Search, Selectie, arbeidsvoorwaarden etc. etc. Wij zouden echter als geen ander moeten weten dat het schaap met vijf poten niet bestaat! De recruiter die zijn of haar energie krijgt uit selectie zal in de regel minder tijd en energie hebben voor werving. Waarom is een recruiter recruiter geworden? Vraag het eens om je heen en 9 van de 10 keer komt het menselijk aspect als belangrijkste driver naar boven. In Mei 2009 schreef ik in al over database search (1, 2) als apart onderdeel binnen het recruitment werkveld. Het soloïstische, administratieve karakter van het zoeken naar CV’s in databases als Google, Linkedin en Monster maken het vaak het onder geschoven kindje en dat is jammer want het is een zeer krachtig middel wanneer je het goed inzet. Er zijn reeds een aantal organisaties die eigen searchers in dienst hebben en er zijn een aantal partijen die het searchen van je overnemen. Ik wens dat jij je kunt focussen op dat wat je leuk vindt en goed kunt. Mensen plaatsen op de baan die het best bij ze past.

Een flinke lijst wensen! En nu maar hopen dat ik over een jaar terug kan kijken naar een vervuld lijstje!