Participatieladder in sociale media: een update

Logotype Forrester In 2007 publiceerde Forrester haar Social Technographics model voor het eerst. Dit model biedt een indeling van consumenten op basis van de mate van participatie aan online activiteiten. Het model is met name bekend geworden dankzij het boek Groundswell (Li en Bernoff).

Het model is buitengewoon handig, maar is volgens Forrester aan een update toe. Met name de ontwikkeling van Twitter heeft tot een nieuwe groep geleid: Conversationalists

Het Social Technographics model wordt voorgesteld als een ladder, met op de onderste sport de minst actieve participanten in sociale media (de inactieven…) en op de hoogste ladder de meest actieve participanten:

Social Technographics® Ladder

Creators: publiceren blogs, plaatsen video’s, podcasts, etc.

Conversationalists: plaatsen regelmatige (status) updates op sociale netwerken

Critics: reageren op blogs, maken reviews, ratings, etc.

Collectors: gebruiken RSS feeds, taggen Web pagina’s

Joiners: abonneren zich op social networking sites

Spectators: lezen blogs, kijken video’s, luisteren podcasts

Inactives: nemen geen deel aan enige activiteit

 

Forrester heeft de Conversationalists toegevoegd omdat in de afgelopen jaren, met name door de opkomst van Twitter, een nieuw soort gedrag onstond; die van snelle conversaties. Hiertoe rekent Forrester overigens ook de status updates van gebruikers via sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn.

En hoe ziet de participatie er dan uit per leeftijdscategorie? Een goede vraag! Nou, zo:

 Forrester: Social Technographics participatie per leeftijdscategorie Forrester: Social Technographics participatie per leeftijdscategorie

Jawel, de jeugd is het meest actief, maar ook de licht belegen Gen Xers laten zich niet kosten. Alleen de Babyboomers kijken nog vooral van de zijlijn toe. Of doen gewoon helemaal niets. Ik schaam me voor mijn eigen leeftijdsgroep…

Hoe dan ook, de Conversationalists lijken me een logische en goede toevoeging aan een al zeer waardevol model. En marketeers hebben weer een specifieke categorie die ze kunnen targeten!