ING: wat heeft gezond verstand nou met werving te maken?

Logo en logotype ING ING heeft geen sterk track record als het om online recruitment gaat. Integendeel. Mijn ervaringen met de wervingssite van deze bank zijn ronduit slecht. Maar er schijnt een nieuwe site aan te komen.

Dat is althans mijn conclusie op basis van de presentie die Gusta Timmermans (Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie ING Nederland) recent heeft gehouden op het seminar Employer Branding anno nu.

Timmermans presenteerde daar de nieuwe employer branding van ING. En het lijkt wel of banken hun best doen elkaar in lafheid te overtroeven. Want waar de Rabobank met de kleffe “dat is de gedachte, dat is het idee” is gekomen, laat ING het woordje “nou” een hoofdrol spelen: Wat heeft een goede [functienaam] nou bij de ING te zoeken?

Om klotsende oksels van te krijgen. Maar dat terzijde. Het ging om de nieuwe wervingssite van ING. In haar presentatie was een sheet aanwezig met een vage weergave van de wervingssite nieuwe stijl, mogelijk omdat het nog een concept is:

ING | Homepage

Oke, dat ziet er redelijk fris uit, met een grote zoekfunctie links bovenin, rechts een brand box en over de hele breedte daaronder aantallen functies per functiecategorie.

Mijn eerste indruk was dat het hier een run-of-the-mill wervingssite betrof. Totdat ik iets beter keek naar de zoekfunctie. En spontaaan van mijn stoel lazerde van het lachen. Want wat stond daar als eerste zoekcriterium:

ING | Homepage, detail

Jawel, Vacaturenummer! Ik hoop oprecht dat het hier om een mockup gaat en dat de echte zoekfunctie dit volstrekt zinloze en overbodige zoekveld niet zal voeren. Maar de ING heeft mij al vaker in negatieve zin verrast…

Ook lijkt ING niet te kijken naar hoe het grootste deel van de wereld tegenwoordig naar vacatures zoekt. De volstrekt logische Wat en Waar zijn vervangen door Expertise en Plaats. Dat is ook zoveel duidelijker…

Afijn, ik vraag mij geheel in stijl van het nieuwe employer brand af: Wat heeft gezond verstand nou met werven bij ING te maken? Blijkbaar helemaal niets…

Geef een reactie

9 Comments