Wervingsversneller? WTF…

Logo en logotype Wervingsversneller We zitten opgescheept met een groeiende werkloosheid die, volgens het CPB, ook nog eens fors zal toenemen. Bedrijven krijgen een gestaag groeiend aantal sollicitaties te verwerken. Dus waarom zou ik dan in godsnaam nog meer kandidaten zoeken?

Goeie vraag, en eentje die Paul Lanen (eigenaar) zich mogelijk niet heeft gesteld toen hij de Wervingsversneller lanceerde. Want hij biedt binnen 2 weken bericht van ca. 5-15 sollicitanten. Nou, da’s fijn…

De homepage
Dit is de homepage van Wervingsversneller:

Wervingsversneller | Homepage Wat is de unieke propositie van deze site? Dat zij ervoor zorgen dat de vacature op een top 3 positie in Google terecht komt. Binnen 24 uur. Nou, wat wil je nog meer? En dat alles gebeurt volgens Wervingsversneller in 3 simpele stappen:

Wervingsversneller | Het concept De Wervingsversneller gooit de vacature door haar magische machine die niet alleen een top 3 positie (op wat?) in Google oplevert, maar ook nog eens ca. 5 – 15 reacties.

En er is meer. De Wervingsversneller werkt voor elke functie in elk bedrijf. Serieus! Om dat te bewijzen heeft de site ook een referentie pagina:

Wervingsversneller | Referenties

Toe maar, van directaresse tot en met de directeur van een business unit. En dat alles via de Wervingsversneller. Hoe is het mogelijk. En dat voor een site die nog maar net in de lucht is. Zoveel klanten en zoveel functies. Wat een fantastisch concept moet dit zijn!

Gelukkig legt de site nog even uit hoe ze tot dit ongekende resultaat komt:

Wervingsversneller | Werkwijze

Zooo… dat is revolutionair! Het zal storm gaan lopen bij Wervingsversneller. Maar laat ik niet al te enthousiast worden; het zal wel heel duur zijn? Tja, daar is geen enkele duidelijkheid over te krijgen op de site. Want dit is het enige wat ik kon vinden:

De Wervingsversneller is geen abonnement. Betalen doe je enkel als je er gebruik van maakt. Dit gebruik is in vrijwel alle gevallen voordeliger dan tradionele wervingsmethoden.

Ja, dat is ongekend vaag. Wat zijn traditionele wervingsmethoden? Een halve pagina in de Volkskrant op zaterdag? 30% van een jaarsalaris via een W&S bureau? Geen idee…

Conclusie
Een spuit 11 site die denkt een graantje mee te pikken van SEO/SEM in een tijd waar het aantal sollicitaties zo sterk is gestegen dat sommige bedrijven waarschijnlijk hun SEO inspanningen wel wat zouden willen terugschroeven.

Wie weet trappen een paar onnozele zielen in dit concept, maar je zal in bijna alle gevallen voordeliger uit zijn met andere wervingsmethoden… En dan die naam: Wervingsversneller. Het is helemaal geen versneller; het is een verbreder. Wat is er sneller aan?

Achtergrond
Wervingsversneller is een handelsnaam van Lanen Beheer BV, net als Outsourcing Support, Salesflex en Triple A Salespartners. Lanen Beheer is de BV van Paul Lanen.

Nawoord
Zit ik gezellig dit verhaal in te kloppen, struikel ik ineens over een posting van Marco Hendrikse over exact dezelfde site. Dat komt er dus van als ik hem niet via Twitter volg…

Geef een reactie

7 Comments
  • A.Waas
    says:

    Wij hebben goede ervaringen met de dienstverlening van wervingsversneller.nl. In mijn functie van Manager Operations a/i hebben wij diverse wervingscampagnes met Lanen volgens dit concept gedaan en met resultaat! Steekwoorden voor zijn dienstverlening zijn: hoge servicegraad, goede respons, lage kosten. Dit in tegenstelling tot diverse werving- en selectiebureaus.

  • Guido Cox
    says:

    Hallo Giovanni,
    Dank voor je reactie(s).
    Ten aanzien van je eerste opmerking; CV’s bewaren. Ik ben  geen jurist maar de sollicitatiecode schrijft inderdaad een termijn van zes maanden voor . Juridisch is een en ander te ondervangen  door aan een sollicitant te vragen of hij er bezwaar tegen heeft als zijn gegevens bewaard blijven voor toekomstige mogelijkheden. Alle recruitment pakketten zijn erop gericht om cv’s op te slaan om ze langdurig te bewaren. Mijn kritiek op de huidige systemen ligt vooral in het feit dat het opslaan en categoriseren binnen de huidige systemen veel te complex en te tijdrovend is. Dat moest simpeler kunnen, en dat kan in onze oplossing Status Matches PRO.
    En dan de CV’s die je vindt via Google; tsja die kandidaten hebben we zelf voor gekozen om hun CV zichtbaar te maken (zoals wij er nu voor kiezen om op deze manier met elkaar te communiceren).  Daar veranderd geen enkel systeem iets aan. Wat opgeslagen wordt binnen een intranet, blijft bewaard binnen dat intranet. We zijn inmiddels ook aan telebankieren gewend en werken ook al met SAAS recruitment software.  The Search Company heeft voor de Google collaboration oplossing gekozen.

    Dan je tweede opmerking: op de eerste plaats dank dat je alvast mijn site hebt bezocht en naar de screen shots hebt gekeken.  Functionaliteit is inderdaad lastig over te brengen in een plaatje. En dan de tip die je geeft over de prijsstelling is een goede. Ik vind het altijd een lastige kwestie of je direct over prijzen moet beginnen.  Maar om je een idee te geven: ik garandeer dat wij deze recruitment intranet applicatie kunnen aanbieden voor 50% van de prijs van de huidige aanbieders van recruitment software pakketten. Voor een recruitment bureau met minder dan 5 recruiters vragen wij een bedrag voor implementatie, gebruikerstraining, intranet, internet, 1 jaar support  etc. van 2500 eenmalig. Voor corporate recruitment afdelingen zal er meer maatwerk wenselijk zijn. Dat bieden wij aan voor (in Eindhoven normale en eerlijke )  IT tarieven.  Nouja, ik hoop je hiermee wat meer inzicht in prijsstellingen gegeven te hebben. Of ik ze publiceer op de site (bij de oplossing) weet ik nog niet. Prijs is immers niet de meest sterke onderscheidende factor. maarja, wellicht wel als die heel scherp is… Groet,

  • Giovanni Reingoud
    says:

    Oja, nog even over het oorspronkelijk onderwerp….

    Heb de site bezocht en was nieuwsgierig naar de prijs, deed een informatie aanvraag en kreeg helaas niet meer daneen vage PDF1 pag. groot met wat plaatjes en het verzoek om te bellen als ik geinteresseerd was…dus als dat de enige moeite is die wordt gedaan om een potentiele opdrachtgever binnen te halenm heb ik er vraagtekens bij.

  • Giovanni Reingoud
    says:

    @ Guido

    Is het wel legaal op CV’s zolang te bewaren?

    Het lijkt mij dat het de bedoeling is dat werkgevers zo min mogelijk gevoelige privegegevens vam kandidaten onnodig vast houden….daarnaast lijkt het mij erg onhandig, een hele lange lijst met CV’s die waarschijnlijk niet meer up to date zijn…kost vast erg veel energie om die kandidaten na te bellen lijkt mij…

    ff een vraagje, zoekt de recruiter dan ook CV’s via google die hij vervolgens kan bewaren? Ben erg nieuwsgierig, ik vind CV’s op google maar eng, al die persoonlijke gegevens beschikbaar voor een ieder, vaak tot aan het woonadres toe…

  • Guido Cox
    says:

    Ik heb nog niet echt nagedacht over de zin/onzin van deze versneller (verdriedubbleaar 😉 …eerder gehoord). Wel wilde ik even reageren op de opmerking uit de eerste zin dat bedrijven steeds meer CV’s te verwerken krijgen. Eerder, zeg maar een jaar of acht geleden, hoorde ik de corporate recruiters ook kreunen en steunen bij de enorme hoeveelheid (tsunami) van CV’s die ze moesten verwerken. Vier jaar later klaagde dezelfde populatie steen en been over het feit dat er geen kandidaten te vinden waren. Nu (2010) klagen ze weer over zoveel CV’s….Als recruiters nou eens een systeem hadden waarmee ze heel makkelijk (en snel) CV’s konden opslaan … en ze dan, laten we zeggen, een jaar of twee later weer heel makkelijk kunnen terugvinden. Zou dat dan in 2012 geen recruitment kosten besparen? Ok, daarover heb ik nagedacht en toen heb ik het systeem Status Matches PRO ontwikkeld. Geen Software Pakket maar een volledig op Google collaboration tools gebaseerd systeem waarbij je 1000-den CV snel en makkelijk kunt opslaan en deze later nog veel sneller kunt terugvinden. Corporate Recruiters; schrijf je in voor een seminar over Status Matches PRO bij mij op kantoor in Eindhoven. Ik zie je daar, Guido Cox, The Search Company BV