Gouden Cursor: griezelige sneak preview, deel 1

image De genomineerden voor de Gouden Cursor zijn een drietal grote bedrijven: Deloitte, Essent en TNO. En grote bedrijven hebben Januskoppen als wervingssites.

Het leek me daarom een goed idee om deze drie wervingssites te bezoeken. En me daarbij uitsluitend te richten op het sollicitatieproces. Ik ga de drie sites in alfabetische volgorde af; met als eerste Deloitte. De ADHD innovator op online recruitment gebied; met als meest publieke figuur natuurlijk Roos van Vugt. Die ik ervan verdenk in haar slaap te kunnen tweeten.

Maar dat is allemaal volstrekt irrelevant voor de werkzoeker. Die kent Roos niet en ervaart uitsluitend de wervingssite van Deloitte. Laat ik daarom nog even de sollicitatiegenoegens van Deloitte recapituleren. Met natuurlijk een update, want Deloitte heeft wel de nodigde verbeteringen doorgevoerd sinds oktober 2009.

Sollicitatieformulier
Daar zitten bij Deloitte de nodige fouten:

image 

Nou, dat zijn er zoveel, daar is een lijstje voor nodig:

  1. Waarom moet ik zoveel velden verplicht invullen? Dat staat ook allemaal in mijn CV!
  2. Waarom kan ik mijn LinkedIn profiel (lees: mijn CV…) niet koppelen?
  3. Waarom kan ik niet per e-mail solliciteren? Met al die verschillende communicatiekanalen in het voortraject zou ik toch ook mijn voorkeurskanaal in het vervolg moeten kunnen kiezen.
  4. Waar is een (leesbare) privacy verklaring in context?
  5. Wat betekent in godsnaam Hou mij op de hoogte? Van wat dan?
  6. Wat betekent de knop Opslaan? Waarom staat daar niet Solliciteer? Don’t make me think!

Er is ook een verbetering te melden, want het onzinnige vacaturenummer is helemaal verdwenen! Da’s 1 op 7…

Als ik eenmaal op die Opslaan (lees: Solliciteer) knop heb geklikt krijg ik een bevestigingsscherm te zien:

image

Oohhh, dat is al veel beter dan de oorspronkelijke feedback:

Deloitte | Ontvangstbevestiging

Maar wat is toch dat Ontvangstbevestiging? Waarom staat daar niet: Hartelijk dank voor je sollicitatie? Want dat is wat ik net heb gedaan. Don’t make me think…

En wat ook jammer is, de tekst op het scherm is weer anders dan de tekst in de e-mail. En ik heb, in tegenstelling tot de e-mail, geen mogelijkheid om met Mina Bahaj contact op te nemen… Stom…

De e-mail response
Die ziet er zo uit:

image

Zooo! Deloitte doet wel haar best! Want ten opzichte van een paar maanden geleden is er veel ten goede veranderd aan de e-mail response. Zo is het volstrekt krankzinnige e-mail adres van de afzender nu een zeer herkenbaar geworden. Top! En wordt er een concrete termijn genoemd waarbinnen contact met mij wordt opgenomen (binnen 5 werkdagen). Ook top.

Helaas is de titel van de e-mail nog altijd Onvangstbevestiging sollicitatie. Blijkbaar gaat Deloitte er nog altijd vanuit dat een werkzoeker alleen maar bij Deloitte zal solliciteren. Beter zou echter zijn om ook de functie en het bedrijf te noemen. En als je toch bezig bent; verwijder dan meteen dat woordje Ontvangstbevestiging

In bovenstaand geval zou een duidelijke titel dus zijn: Jouw sollicitatie naar de functie van (Senior) Manager Customer Market Strategy bij Deloitte. Dat snap ik direct als ontvanger van de e-mail. En zo kan ik mijn sollicitaties bij Deloitte, KPMG, Ernst & Young, etc, makkelijk terugvinden…

O ja, en dan die belachelijke disclaimer. Ook nog eens in het Engels. Wat een onzin is dat toch. En wat een merkwaardige indruk maak je hiermee naar je mogelijk toekomstige medewerker. Stuur die juristen terug in de kooi waar ze thuishoren. En verwijder dergelijke onzin. Voor een bedrijf die probeert social media te omarmen is dit wel het meest stomme 1.0 cultuurelement wat er bestaat.

Conclusie
Het sollicitatieproces van Deloitte kent de nodige haken en ogen. Maar eerlijk is eerlijk, Deloitte heeft al het nodige aangepast en heeft naar verhouding een zeer fatsoenlijk sollicitatieproces. Hier zal een werkzoeker niet snel een negatieve ervaring aan ontlenen.

Hoe zou het op dit gebied bij Essent en TNO zitten. Ik weet het al, maar ik verklap nog niets. Hoewel, de titel van deze reeks zegt eigenlijk al genoeg. En bij Deloitte was het bepaald niet griezelig…

Geef een reactie

6 Comments