Reputation Defender: fraai en zinloos

Logo en logotype Reputation Defender Met een groeiende online presence komen ook de risico’s van ongewenste digitale kruimels. Met andere woorden, hoe bewaak ik mijn personal brand en hoe voorkom ik dat mijn online reputatie ongemerkt wordt beschadigd?

Geen probleem. Ook daar is ondertussen oplossing voor. Tenminste, dat is wat ReputationDefender ons wil laten geloven. En waar ik eens dieper in ben gedoken.

De homepage
Dit is de homepage van Reputation Defender:

Reputation Defender Er zijn dus meerdere mogelijkheden om je online reputatie (en die van je kinderen) te beschermen. Ik heb eerst maar eens naar MyReputation gekeken:

image Oke, het kost $ 15 per maand, maar wat krijg ik daar dan voor?

  • An interactive monthly report that fully defines your up-to-date online reputation (on both the open Internet and the ‘Invisible Web’)
  • A personal Search Agent who reviews your report and advises you on your online reputation
  • Access to ReputationDefender’s ‘Destroy’ assistance

Overigens is die Destroy Assistance niet gratis, integendeel. Per Destroy (wat dat dan ook mag wezen) mag je $ 30 neertellen. Voor zo’n bedrag verwacht ik toch wel een single person shooter met bloederige vernietigingseffecten!

Laat ik eens gek doen, tenslotte is die $ 15 maar EUR 11. En zo kan ik mijn online reputatie eens ontdekken.

Na betaling moet ik een heel profiel invullen, waar ik in dit geval redelijk mijn best voor doe. Hoewel het natuurlijk jammer is dat ReputationDefender niets even leentjebuur speelt bij LinkedIn. Dat had me een hoop invoerwerk gescheeld. Maar ja, als de gemiddelde vacature- of wervingssite hier niet eens aan denkt, hoe kan ik dat dan verwachten van sites uit andere domeinen?

Mijn interactive monthly report
Nadat ik mijn profiel heb ingevoerd duurt het meer dan een week voordat ik een interactive monthly report te zien krijg van mijn online reputatie:

imageDat ziet er fraai uit, maar wat veel belangrijker is, wat heb ik hieraan? Oke, de meeste discoveries van mijn online reputatie komen van weblogs, niet echt verrassend.

Mijn zichtbaarheid
Maar dan de volgende; mijn visibility. Oftewel, welk deel van de zoekresultaten op de eerste pagina van de grote zoekmachines (Google, Yahoo! en Bing) verwijzen naar mij?

Nou, volgens ReputationDefender ziet dat er als volgt uit:

image Een korte vanity search leverde de volgende resultaten op:

  • Google: 100%
  • Yahoo!: 20%
  • Bing: 100%

Geen sterk begin van ReputationDefender… Als ze al niet kunnen bepalen wie ik ben in de zoekresultaten van een zoekmachine, hoe is het dan mogelijk om de rest van mijn online reputatie correct te bepalen?

Persoonlijke versus zakelijke discoveries
ReputationDefender laat mij ook nog zien hoe de verschillende online verwijzingen zijn verdeeld naar mijn persoonlijke leven versus mijn zakelijke leven:

image

Het is duidelijk, ik heb geen persoonlijk leven. Als workaholic is dat geen al te grote verrassing, maar dat het 0% is kwam toch wel als een lichte schok. Ik vraag me overigens wel af wat die 2,3% Other is…

Bijkomend voordeel is dat er niets van mijn persoonlijke leven op Internet is te vinden. Als mens besta ik eigenlijk niet, uitsluitend op zakelijk gebied. Mijn prive leven is veilig! Dat is een enorme opluchting want dat betekent dat ik slechts mijn zakelijke reputatie hoef te beschermen. Of is dat toch moeilijker dan ik denk?

Wie is in control?
Die vraag over mijn online reputatie moet ik mezelf stellen als ik onderstaande grafiek zie:

image Oftewel, ik scoor wel heel mager in de mate waarin ik de online verwijzingen naar mijzelf onder controle heb. Een logisch gevolg van een uitgebreide online presence, denk ik zo.

Er wordt uitgebreid content geripped van RecruitmentMatters en op allerlei andere plaatsen gepubliceerd. Dat helpt zeker mee aan dit gebrek aan controle. En er zal zo hier en daar ongetwijfeld content over mijn online acties verschijnen. Maar de getoonde onbalans in deze grafiek klinkt mij zeer onwaarschijnlijk in de oren. Zo interresant ben ik niet…

Positief of negatief sentiment?
Als ik dan zo weinig controleer is het prettig om te weten wat de tone of voice is van al die online discoveries. Nou, dat zit wel snor:

image Verbazingwekkend. Toch? Hoewel ik mijzelf als een kritische volger van online recruitment bestempel, zijn er natuurlijk anderen die mij eerder als een zuurblogger zien. En dat zou toch hier en daar tot (zeer) negatieve content moeten leiden?

Niet volgens ReputationDefender, die geen enkele negatieve discovery heeft gedaan. Maar vooral neutraal sentiment en toch nog zo’n 30% positieve sentimenten. Hoe de site dit weet te onderscheiden is voor mij een raadsel, vooral omdat ik me niet kan voorstellen dat ReputationDefender de Nederlandse taal machtig is.

Discovery list
Ik kan alle ontdekkingen van ReputationDefender ook nog eens afzondelijk bekijken:

image Best wel aardig, want zo zie ik dat er op allerlei andere plaatsen het nodige over mij word geschreven. De vraag is natuurlijk hoe volledig die lijst met ontdekkingen is. Het antwoord is simpel: bijzonder onvolledig. Er worden vooral heel veel dingen niet gevonden door ReputationDefender

Conclusie
Ik heb $15 weggegooid. En daarmee een inkijkje gekregen in een nog zeer gemankeerd proces waarmee een beeld van de eigen online presence kan worden verkregen.

Maar tools als ReputationDefender zijn wel een eerste stap naar een beter inzicht in wat er over een persoon op Internet kan worden gevonden. En een onvermijdelijk onderdeel van de groeiende online presence van steeds meer mensen.

In de B2C wereld wel te verstaan. Want voor bedrijven zijn er al langere tijd listeners om sociale media af te luisteren. Onder meer om snel te kunnen reageren als er iets negatiefs over het eigen merk of de producten wordt gezegd.

Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat uit die hoek de echte reputatie tools voor consumenten zullen gaan komen.

En wat te denken van een tool die voor een recruiter snel de reputatie van een kandidaat kan vaststellen? Precies, dan zijn we weer terug bij een PageRank voor personen. Waarover later meer.

Geef een reactie

5 Comments
  • Jean
    says:

    Reputatie managen doe je naar mijn mening door eerst de reputatie te analyserne. Tracebuzz is daar een goede tool voor. Daarmee kan je iedere dag checken wat er over jouw bedrijf wordt gezegd (met meer resultaten als google alert) en dan krijg je ook nog grafiekjes erbij…. kan je zien of er een stijgende lijn/dalende lijn in zit. En je kan natuurlijk direct reageren op artikelen op die manier. (damage control)
    https://reputation.tracebuzz.nl/

  • Marc Drees
    says:

    @Michiel:
    Ik denk het niet. Allereerst heb ik geen te vernietigen content ontdekt (er is tenslotte uitsluitend neutraal tot positief sentiment gevonden…). En ten tweede kost die grap $ 30, en dat is weer net iets teveel om even voor de lol uit te proberen.

  • Michiel
    says:

    Marc,

    Ga je ook die Destroy assistence nog uitproberen? Ik ben namelijk wel erg benieuwd wat dit inhoud (en hoe ze de “destroy” garanderen).