Q&A Frank van Gool, Otto Workforce

Frank van Gool Frank van Gool is directeur-eigenaar van uitzendbureau Otto Workforce. Afgelopen nacht, even voor twaalven, tekende Van Gool een overnameovereenkomst met de curator van Olympia Flexgroup. Sindsdien is Olympia Duitsland van Otto Workforce. De uitzender breidt daarmee zijn omzet van 100 miljoen euro (2008, eigen opgave) met nog eens 45 miljoen euro in Duitsland – althans, dat is de verwachting van Van Gool.

RecruitmentMatters sprak hem vanochtend.

Biedingenstrijd
Overigens waren meerdere kandidaten in de running voor de Duitse dochter. Volgens een betrokkene zou de Zeister investeringsmaatschappij Nimbus al eerder deze week een deal over de Duitse dochter hebben gesloten, die op het laatste moment alsnog is afgeketst.

Nimbus is een investeringsmaatschappij met belangen in brouwerij Oranjeboom, de industriële handelsmaatschappij Geveke en het Nederlands Omroepbedrijf NOB. Waarom hun deal met Olympia Duitsland is afgeketst, is niet bekend. Desgevraagd reageert Nimbus met een herhaaldelijk: ‘Daar kunnen wij niets over zeggen.’

Maar dat het een biedingenstrijd is geworden, is zeker.

Q&A Frank van Gool, directeur-eigenaar Otto Workforce

Waren het zware onderhandelingen?
‘Dat klopt wel, ja.’

Hoeveel heeft u voor Olympia Duitsland betaald?
‘Dat kan ik niet zeggen. Volgens de geheimhoudingsverklaring mag ik geen details naar buiten brengen.’

Afgelopen jaar zette Otto Workforce 100 miljoen euro om. Met deze deal verwacht u daar nog eens 45 miljoen euro aan omzet bij te krijgen. Hoe gaat u die 32 kantoren integreren?
‘We laten de bedrijven zelfstandig naast elkaar bestaan. Zo heeft Olympia Duitsland altijd al gefunctioneerd. Overigens, de Duitse dochter heeft de afgelopen jaren goed gedraaid. Het probleem van Olympia zat in de holding, niet in de Duitse dochter.’

Het Duitse Olympia presteerde wel degelijk onder de markt.
‘Dat klopt. In 2007 had Olympia Duitsland nog een omzet van boven de 70 miljoen euro. Dat we onder de markt presteerden, kwam omdat er te weinig focus was. Tot directeur Michiel Schlatmann er zat, had de Duitse dochter zes Geschaftsführers in twee jaar tijd. Nou, dat werkt niet. De hele focus gaat dan weg.

Houdt u Schlatmann in functie?
‘Ja. Wij vinden dat ie het laatste halfjaar, naar wat wij kunnen zien, goed puin heeft geruimd en een goede organisatie heeft opgetuigd.’

Vorig jaar besloot Olympia dat alle Duitse kantoren aan franchisers moesten worden verkocht. Hoeveel van de 32 kantoren is nu in handen van franchisers?
‘Zeven kantoren. Dat franchiseplan kwam tot stand onder druk van de holding. Het management van de holding verkocht de kantoren aan franchisenemers. Daarmee konden ze de verliezen van de holding dekken. Dat is natuurlijk de slechtste manier om een frachisemodel in Duitsland van de grond te krijgen. Eind vorig jaar heeft het management het besluit alsnog terug gedraaid. Een aantal franchiseondernemingen is toen weer teruggekocht. Daar zitten nu weer filiaalmanagers.’

U heeft eerder gezegd dat u wel wat ziet in het franchisemodel. Wat zijn uw plannen met het Duitse Olympia?
‘We staat bekend dat ze dingen niet overhaast doen. Als je dingen doet, moet je het gezond doen. Wij zullen het franchisemodel niet loslaten, maar we zullen dat heel bewust laten groeien.’

Geef een reactie

2 Comments