Lachen met Van Thillo

Christian van Thillo Christian van Thillo (CEO Persgroep), de man met inkt in zijn aderen, heeft in een interview met MarketingTribune zijn dwaallicht laten schijnen over krant, Internet en nieuws:

Wat een krant doet – nieuws gebruiken als grondstof en dan goed nadenken en de passende vragen stellen – kan alleen een krant.

Waarom moeten wij nog Belgenmoppen verzinnen als een Belg zelf zo stompzinnig uit de hoek kan komen?

Het interview is een documercial over de zegeningen van de krant en de wijze waarop Persgroep met Internet omgaat. En dat levert de nodige leuke quotes op. Wat te denken van dit juweeltje over het bereik van de krant:

Ik weet niet hoeveel sectoren kunnen zeggen dat ze elke dag 70 procent van de Nederlandse bevolking bereiken

Waarschijnlijk telt Van Thillo hierbij ook de krant om de vis en onder het wielershirt mee. Of zou hij de illusie van NOA geloven? Het moet haast wel…

Maar dat wil niet zeggen dat Van Thillo volledig blind is voor de ontwikkelingen in medialand. En hij is bijzonder realistisch als het om onafhankelijke journalistiek gaat:

Als wij er niet in slagen om succesvol te zijn bij onze lezers, dan betekent dat dat je niet relevant bent. Dan moet je niet aankomen met ik ben er om de democratie te redden en ik ben er om onafhankelijke journalistiek te plegen.

Kijk, dat zijn woorden die Plasterk zich ter harte zou moeten nemen, met zijn gereutel over democratie en krant. Van Thillo laat horen hoe je daarmee om moet gaan. Chapeau!

Maar helaas is dit wel zo’n beetje het enige positieve in het artikel, want als de interviewer vraagt of de Persgroep bezig is met de iPad en e-Readers zegt Van Thillo het volgende:

Ja. Wait and see, dat is onze strategie.

Met andere woorden, de Persgroep heeft geen strategie maar zal kopieren wat succesvol blijkt te zijn. Oftewel, Persgroep zal een late entrant zijn op de markt van tablet devices.

Op zich niet verkeerd. Dit is de tactiek van: beter goed kopieren dan slecht innoveren. Vooorzichtig en zeker passend bij het imago van een krantenuitgever. Maar noem het in godsnaam geen strategie. Want dat is het niet. Het is een schaamlap bij gebrek aan strategie.

Geef een reactie

1 Comment
  • Zeer teleurgesteld
    says:

    Ben benieuwd of de honderden!!!! mensen die hij heeft otslagen in Nederland de afgelopen maanden ook zo lachen. Om maar net te spreken over de mensen die hij nog gaat ontslaan. Hij heeft inkt in zijn aderen maar GEEN kranten of mensen hart.