Van twee kanten – LinkedIn recommendations: fake or real?

Naar aanleiding van mijn post van vorige week over referenties, werd er door een aantal mensen gereageerd dat recommendations op LinkedIn minder waardevol zouden zijn. O.a. “Arno” zei: “…ik vind dit zelf de meest nutteloze (i’ll scratch your back if you scratch my back) referenties.” En Theo Nieveen merkt op: “Ik vond/vind het altijd van een hoog ‘poezie-album gehalte’ als ik twee mensen onder elkaar zie staan die elkaar een veer in de r…  steken.” Ik ben het met ze eens dat sommige recommendations inderdaad nutteloos zijn door hun obligate taalgebruik, maar daar wil ik toch een nuance in aanbrengen.Allereerst ben ik het er helemaal mee eens dat het erg dom staat om een recommendation meteen terug te geven als iemand anders er jou een gegeven heeft (iets waar LinkedIn je wel toe uitnodigt). Daarmee devalueren ze beide direct tot waarde “0”. Allereerst verschijnen ze boven elkaar in het “actvity” overzicht rechts van je profiel. Dus als je wat zinnigs over de ander kunt zeggen, wacht dan in ieder geval totdat de eerste recommendation verdrongen is door andere activiteit.

Maar moet je het altijd terugdoen? Nee, dus. Ik krijg bijvoorbeeld vaak een recommendation van mijn cursisten in mijn trainingen en workshops, omdat zij wat over mij kunnen zeggen. Omgekeerd wordt dat natuurlijk veel moeilijker en zal ik het dus zelden doen, tenzij iemand een heel bijzondere bijdrage heeft geleverd. Zoals laatst toen een coach mij heel waardevolle feedback gaf over mijn aanpak en wel op zo’n manier dat ik er ook wat mee ging doen en me niet bedreigd voelde. Dat zegt dus wat over zijn kwaliteiten als coach en dat is dus relevant.

Nog veel belangrijker is de timing van je recommendation verzoek. Ik geef altijd de tip om een recommendation te vragen als je ook daadwerkelijk een compliment krijgt (mondeling of schriftelijk) naar aanleiding van werk wat je hebt gedaan wat relevant is voor je profiel. Dan zul je zien dat mensen het veel sneller doen en dat ze ook veel spontaner taalgebruik hanteren, omdat ze al in een goede stemming over je zitten en ook daadwerkelijk recent een positieve ervaring met je hebben gehad. Dat maakt de recommendation direct herkenbaar als authentiek en oprecht en daarmee uitermate waardevol.

Niet onbelangrijk is het verzamelen van de juiste recommnedations in de goede mix. Dus ben je commercieel manager geweest: van medewerkers, jouw manager, jouw collega in het managent team én je klanten. En probeer in ieder geval van de laatste 10 jaar recommendations te verzamelen, ouder is niet meer zo relevant, tenzij iemand zo’n top ervaring met je heeft gehad, dat hij er ook nu nog vaak aan refereert en het nog relevant is voor wat je nu doet.

Last but not least. Peer feedback is op internet vaak al dé onderscheidende factor in het keuzeproces bij bijvoorbeeld reizen boeken (Zoover, Booking.com bijvoorbeeld) en consumentengoederen (Kieskeurig bijv.). Ik denk dat het daar met je keuze voor een nieuwe medewerker, een leverancier of je nieuwe manager ook heen gaat. En omdat degene die de recommendation doet er ook met naam, toenaam en werkplek bijstaat (in tegenstelling tot de andere voorbeelden die ik noemde), zal het zelfcorrigerend effect op termijn alleen maar groter worden.

Toch zal ik de recommendations veel meer in het oriëntatieproces gebruiken, waar ik in het besluitvormingsproces zal terugvallen op harde referenties. Het is én-én. Ben benieuwd welke waarde jullie hechten aan recommendations.

P.S.: Wist je al dat je de volgorde van de onderdelen van je LinkedIn profiel, kunt wijzigen en je je recommendations dus naar boven kunt verhuizen in je profiel, zelfs direct onder het samenvattingskader?

Geef een reactie

9 Comments
  • Mark
    says:

    Ik vind dat je prima om een reccomendation kan vragen, ik vind wel dat er een reden voor moet zijn. Je kunt in mijn beleving  prima een reccomendation vragen waarin je vraagt, aan bijvoorbeeld een klant, of hij/zij iets schrijft over de samenwerking niet perse over jezelf.

  • Jakolien Sok
    says:

    Perceptie is realiteit. Dit heb ik meermalen ervaren. Klanten die kandidaten zonder recommendations niet serieus nemen (met name in commerciële beroepen) maar ook bij mezelf. Ik geef geen recommendation automatisch terug en zeker niet, evenals Bas, aan cursisten die ik niet kan beoordelen.
     
    Ik vind de 1-2tjes idd een beetje jammer en neem die ook niet serieus maar er is wel degelijk een rode draad te herkennen in de kernwaardes die mensen over je vertellen (de woorden onder de recommendations) en ook in het verhaal wat ze over je schrijven.
     
    Ik denk dat het een beetje de “wel/geen foto op je cv” discussie is, er is een ‘kamp’ voor en een ‘kamp’ tegen. Mijn devies: niets van aantrekken en gewoon doen waarvan jezelf vindt dat het goed voelt.

  • Michiel
    says:

    Leuk stuk. Ik geloof zelf ook niet zo in de waarde van de recommendations, maar doordat steeds meer mensen deze wel hebben krijg je toch het gevoel een roepende in de woestijn te zijn door er geen op je profiel te zetten.. Misschien moet ik me dus toch maar aanpassen en er een paar op mn profiel zetten..

  • Bas Westland
    says:

    @marc @ivo Het onderwerp left, da’s mooi.

    @marc: Al mijn recommendations zijn spontaan of geschreven nadat ik al een compliment had gehad, dus die “inschatting” van jou gaat in mijn geval in ieder geval niet op.  Ik voel me er dan ook niet onbeschaamd over. Jij klaarblijkelijk ook niet gezien het anatal recommendations op jouw LinkedIn profiel.

    @ivo: Ik ben het met je eens wanneer het vragen zonder aanleiding is, maar als iemand het compliment al geeft, maar er niet aan gedacht heeft het op LinkedIn te doen, zie ik dat anders. Maar je bent consistent, als je de Ivo bent die ik denk dat je bent, heb je in ieder geval zelf geen recommendations 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Ivo:
    Onze Calvinistische mentaliteit zit er nog altijd goed in: zij die vragen worden overgeslagen…
    Ga er vanuit dat zij die niet vragen evenzeer met grote regelmaat worden overgeslagen. Oftewel, spontane recommendations zullen zeer spaarzaam zijn voor de meeste mensen met een LinkedIn profiel.
    Wat ik wel heel aantrekkelijk zou vinden; de mogelijkheid om een recommendation terug te trekken! Want dat beschouw ik als een enorm gemis in de functionaliteit van LinkedIn.

  • Ivo
    says:

    “Ik geef altijd de tip om een recommendation te vragen als je ook daadwerkelijk een compliment krijgt (mondeling of schriftelijk) naar aanleiding van werk wat je hebt gedaan wat relevant is voor je profiel.”

    Ik heb altijd geleerd dat mensen die vragen worden overgeslagen. Daarbij is het een beetje zielig om anderen te vragen een recommendation te schrijven; als je zo goed bent dan doen mensen dat toch uit zichzelf? Zijn dat dezelfde mensen die voor zichzelf gebak kopen met een lief kaartje erbij voor hun eigen goede prestatie? Zoals gezegd: erg zielig.

    Recommendations op Linkedin wordt volledig gedevalueerd door het feit dat je hierom kunt vragen en door het feit dat men (vrijwel direct na-) elkaar de hemel inprijst.

  • Marc Drees
    says:

    Ik schat in dat veruit de meeste recommendations op  verzoek (en dus niet spontaan) worden geschreven. En dan is er vervolgens de keuze van de ontvanger om deze al dan niet te plaatsen. Daarmee is voor mij direct de waarde van recommendations vastgesteld: onbeschaamde zelfpromotie.