Vitruva is nu Jobmagic, en is multiposter geworden…

Logotype Jobmagic Bijna twee jaar geleden schreef ik een tweeluik over Vitruva (deel 1, deel 2); toendertijd een vacaturesite met verplichte matching die zodanig gebruiksonvriendelijk was dat een enkeltje richting Deathpool onvermijdelijk leek. En gezien de recente posting van John Zappe is dat ondertussen ook gebeurd, met dien verstande dat Vitruva zich opnieuw heeft uitgevonden. Onder de naam Jobmagic.

Vitruva richtte zich op werkzoekers met een onbegrijpelijk complexe interface. Jobmagic richt zich op recruiters met een totaal ander concept. Oftewel een dubbele draai van 180 graden. De vraag is natuurlijk of er nu wel sprake is van een eenvoudige werkwijze. Want anders zal ook dit initiatief een kort leven beschoren zijn. Tijd voor een bezoekje.

De homepage
Dit is de homepage van Jobmagic

Jobmagic | Homepage 

Een stuk professioneler dan de oorspronkelijk Vitruva homepage, maar van een mooi bord kan je niet eten. Hoogste tijd om te zien wat Jobmagic mij te bieden heeft en of het een beetje makkelijk te gebruiken is. En wat blijkt? Jobmagic is niets ander dan een vacature multiposter, maar dan uitsluitend naar sociale media:

Jobmagic | Features 

Krijg nou wat! Da’s wel een enorm grote verandering die Vitruva heeft doorgemaakt in haar transformatie naar Jobmagic. Van vacaturesite naar multiposter. Wat een merkwaardige verandering… En is dit niet al een bijzonder drukke markt? Allereerst zijn daar de klassieke multiposters (eQuest, Broadbean, Knollenstein), maar ondertussen zijn er ook steeds meer partijen die specifiek naar sociale media vacatures multiposten. Zoals bijvoorbeeld Jobvite Share, de gratis dienst van ATS leverancier Jobvite. Overigens is dat niet helemaal terecht, want Jobmagic blijkt al eind oktober 2009 te zijn gelanceerd, lang voordat Jobvite Share op de markt kwam.

Vreemd genoeg hangt Jobmagic zich volledig op aan Facebook. Want zonder Facebook account kan je Jobmagic niet gebruiken:

Jobmagic | Inschrijven 

Aangezien ik geen gebruik van Facebook wens te maken kan ik geen account aanmaken. Hoewel Facebook op dit moment ongekend populair is vind ik het bijzonder vreemd dat Jobmagic zich zo sterk afhankelijk maakt van een andere partij. Maar goed, Jobmagic is ook niet in haar eerste blunder gestikt, ze kan er nog vast meer maken.

Hoe dan ook, ik kan dus niet uit eerste hand ervaren hoe de site mij bediend. En daarmee kan ik evenmin controleren of de fouten uit het Vitruva verleden zijn voorkomen. Voor een overzicht van hetgeen Jobmagic zegt te bieden kan je hier kijken.

Geef een reactie