Hoe doet de Raad van Bestuur van Randstad ‘het’?

Search Beloofd is beloofd, ik ga de komende maanden hotemetoten uit uitzendland natrekken. Online, dat is. Laten we beginnen met Randstad. Want: zit Ben Noteboom wel op LinkedIn? En hoe doet Robert-Jan van de Kraats ‘het’?

Op LinkedIn vind ik slechts achternaamgenoten van Randstad’s frontman Ben Noteboom en afgevaardigden van Dunsbergen Noteboom Advocaten. Geen LinkedIn profiel voor Ben dus, om die vraag uit de introductie maar meteen te beantwoorden. Dat getuigt niet echt van een onderzoekende aard. Of interesse in al wat die nieuwe media ons te bieden hebben. Gelukkig hebben anderen het graag en veel over hem. Zo vind ik een uitgebreide bio met een drietal foto’s op managementscope.nl. Ik leer dat de beste man getrouwd is en drie kinderen heeft. En dat hij een zeil-fanaat is.

Beschier Jacob Noteboom (bron: Wikipedia) benadrukt op flexservice.com dat hij niet zo bezig is met ‘persoonlijke marketing’. Maar dat hadden we al gemerkt. Op briskmagazine.nl zie ik dat Randstad geld genoeg heeft. Een opvallende uitspraak. Misschien niet op het tijdstip dat dit artikel verscheen, maar nu zeker wel. Maar goed, dat komt ervan, als je zelf niet actief dingen op het wereld wijde web zet, dan blijven oude artikelen als deze, eeuwig rondzingen…

Van Robert-Jan van de Kraats is er maar weinig (terug) te vinden. Goed, ik vind de geijkte bio op managementscope.nl en een berichtje over Robert-Jan’s benoeming als CFO van Ranstad Holding nv. Bij ManagementScope kom ik onder ‘trivia’ het een en ander over zijn persoonlijke leven te weten. Zo is hij getrouwd en heeft hij twee kinderen. En: zijn hobby’s zijn golf, skiën, tennis en actieve vakanties. Daarbij werd hij in 2006 door het blad Chief Financial Officer gekozen tot CFO van het jaar. Proficiat!

Op financieel-management.nl vind ik een video-interview, hoe vooruitstrevend, over RJ’s nominatie ‘in de categorie AEX’. Op Facebook tref ik een naamgenoot, die klaarblijkelijk ook van actieve vakanties houdt. Familie?

Raad van Bestuur Randstad

Een opvallend eerste zoekresultaat van/voor Leo Lindelauf: Flexmarkt – Nieuws: Top Randstad verdient miljoenen met opties. Bijzonder… Meneer Noteboom himself heeft 2,9 miljoen euro verdient met opties op 78.500 aandelen. Collega van de Kraats verdiende 2 miljoen. Leo verdiende 2,45 miljoen. Nu weet ik niet zo goed wat ik met deze informatie moet, maar ik denk wel dat het wat wenkbrauwen doet bewegen. Maar goed, de precieze lezertjes zien dat het hier om een bericht uit 2006 gaat.

Op managementscope.nl zie ik een lekkere corporate foto en vind ik een incomplete bio. Dat staat wat rommelig. Nu wordt dit ‘profiel’ voor de managers van de lage landen aangemaakt door Managementscope zelf, maar Leo had het ze makkelijk kunnen maken met een (up-to-date) LinkedIn profiel. Ook op investing.businessweek.com vind ik een gegenereerd profiel. Dit keer compleet met jaarsalaris en inkomsten uit aandelen. Nagenoeg een half miljoen per jaar? Lekker.

Mijn zoektocht naar Greg Netland begint met een teleurstelling. Het eerste zoekresultaat ‘doet het niet’. Een gruwelijk gemiste kans. Gelukkig doet het tweede zoekresultaat, gregnetland.com, het wel. Maar ik betwijfel dat deze leuke site (weblog incluus) van een lid van het bestuur van Randstad is… Op Managementscope vind ik een foto en een fijn CV. Daarbij kom ik te weten dat Greg ook lid van commissarissen bij American Staffing Association is. Op articlesbase.com vind ik een aantal artikelen van de hand van een (naar ik gok) naamgenoot over de elektronische sigaret. Met naamgenoten moet je er net iets meer aan trekken, maar ik ben bang dat ik daar weinig van moet verwachten…

Veel hits voor Brian Wilkinson, maar ik gok dat we hier van doen hebben met een muzikale naamgenoot. Rocker Brian heeft een profiel op MySpace en op LinkedIn vind ik een hele bulk aan naamgenoten. None of which bij Randstad werkt. En dat vind ik jammer. Ik had van een Brit wel iets meer internet-knowhow verwacht.
Op Managementscope vind ik een corporate, doch vrolijke foto. En een uitgebreid CV. Ik moet lachen om de ‘trivia’: Na zijn studie wist Brian Wilkinson niet wat hij wilde gaan doen. Hij wist alleen dat hij geld wilde verdienen en een bedrijfsauto zou krijgen. Daarom ging Wilkinson de Sales in. Goed, op Vimeo en Twitter vind ik dan nog de actieve Brian Wilkinson van Buildmedia. Jammer.

Op ir.randstad.com lees ik dat de raad van bestuur, bij monde van Ben Noteboom, ‘enorme waardering voor de uitzendervaring en het innovatieve talent heeft’ dat Jacques van den Broek meebrengt. Dat innovatieve talent zit ‘m in ieder geval niet in de aanwezigheid op sociale netwerken. Het is dat er over Jacques gesproken wordt. Op managementscope.nl bijvoorbeeld. Daar vind ik een aardige bio, overigens zonder de bijbehorende ‘trivia’. Is hij getrouwd? Kinderen?

Op LinkedIn vind ik een naamgenoot. Deze beste man kan nog een hoop veranderen aan zijn amper ingevulde profiel, maar hij heeft er tenminste één. En daar valt heel wat voor te zeggen.

Gemiste kansen alom dus, bij de uitzendbobo’s van Randstad. Ik kom graag een keer langs voor een cursusje LinkedIn. Gratis, omdat ik dit niet kan verdragen.

Laat een antwoord achter aan Peter de Jong Reactie annuleren

10 Comments
  • Peter de Jong
    says:

    Dit soort mensen is bovenmenselijk. Het zijn SUPERmensen. Ze staan niet op LinkedInn maar bekijken wel alles. Korea? Noord? Zuid? Zeg het maar hollandse poldercalvinist?!

  • robert
    says:

    @Floor, om het maar helemaal modern te houden en gezien de trending topics hier op RM, lijken mij Kudo’s voor jou hier op hun plaats.. Dus bij deze: +1
     
    Maar goed, inhoudelijk; het zou mij niet verbazen dat 95% van de reuzen (cfo/ceo en vriendjes)  niets doen aan online personal branding.. Waarom zouden ze ook, iedereen weet al wie ze zijn en hoeven zich niet meer te onderscheiden..

    Tuurlijk kan er nu geroepen worden dat dat wel zou moeten ivm transparantie, vooruitlopen, onderscheidend vermogen etc etc.. maar die hebben daar toch allemaal schijt aan, voor 50K in de maand ex bonus zou ik me ook niet meer zo inspannen om transparant te zijn, als ik daar dan een fout maak, pakt t eerder negatief dan positief uit.. Weg 50K als een ceo online een arend jan boekestijntje  op zijn twitter oid doet.. Huppa aandelen meteen een paar procent punten naar beneden..

    Ik kan me goed voorstellen dat een zonnekoning a la C. van der Hoeven hun werk en bio graag achter gesloten deuren houden waar misstappen verborgen kunnen worden gehouden ipv alles open en bloot want dan heb je een beste jack de vries of kay van der linden nodig om alles te herstellen…

    Voor ons zou het echt prachtige kost zijn om alles in de gaten te houden, maar ik denk in hun geval hoe schimmiger hoe beter

    • Floor Drees
      says:

      Ik zou het zonde vinden als de CEO’s van tegenwoordig uit angst wegblijven van social media. Vandaar de opmerking dat ik ze graag wil helpen. Dat vind ik ook nodig omdat veel van de bedrijven, waar ik de hotemetoten van ga checken, heel hoog opgeven over hun transparantie en openheid. Gelul van een aardbei natuurlijk als het management zich daar niet naar gedraagt.

      • robert
        says:

        Er zijn hele velden voor aardbeien te vinden over organisaties en wat ze willen zijn, maar hoe ze functioneren is lekker tegendraads (misschien een jaren 60 tik die ze over hebben gehouden?)..

        Sterker nog, ik kan het niet onderbouwen, maar ik vermoed dat velen nog nooit zelf op linkedin/twitter hebben gekeken maar het slechts als term hebben zien langskomen in bepaalde documenten.. 

        Zo ken ik bijv iemand die eigenaar is van een bedrijf (de beste man is tussen de 50-60) en enkele kreten die ze voeren is innovatief, uitdagend en flexibel.. In mijn optiek zijn ze dat ook, maar de beste man heeft zelf geen computer en zijn mail wordt uitgeprint door zn assistente…. Wicked world

      • Marc Drees
        says:

        Het management hoeft zich er op zich niet naar te gedragen, als ze het maar faciliteert. De angst voor sociale media is in het algemeen echter zodanig groot dat het onwaarschijnlijk is om zonder daadwerkelijke ervaring met de positieve effecten van sociale media door het management een tolerant beleid ten opzichte van die sociale media kan verwachten.