USG People onderzoekt plaatsing Herman van Campenhout

Logotype Egon Zehnder USG People onderzoekt de mislukte plaatsing van Herman van Campenhout als CEO. Dat meldt Quote op haar website. Dat blijkt uit een brief van president-commissaris Cees Veerman, waarin hij laten weten de zaak ‘zowel inhoudelijk als financieel’ te gaan evalueren. De evaluatie zal deze maand plaatsvinden.

Hoe zat het ook weer? De Raad van Commissarissen van USG People schakelde vorig jaar het chique executive-searchkantoor Egon Zehnder in om een opvolger te zoeken van de die zomer ontslagen topman Ron Icke. Dat heet volgens collega-headhunters belangenverstrengeling – immers, USG-commissaris Joost van Heijningen Nanninga is de Amsterdams oprichter en partner van het met de plaatsing begunstigde Egon Zehnder. Overigens stelde Nanninga zelf in Quote zich niet met de klus te hebben bemoeid.

De consternatie werd groter toen bleek dat USG People volgens het eigen jaarverslag voor die plaatsing – waar in december Herman van Campenhout uit voortkwam – een half miljoen aan de searchers zou hebben betaald. Volgens CEO Rob Zandbergen gaat het om grofweg de helft, maar hij weigert de facturen te tonen. Dat alles was deze zomer in Quote te lezen. Alle andere betrokkenen onthouden zich van commentaar.

Daarbovenop bleek de dure plaatsing ook nog eens een dikke mismatch, toen Van Campenhout bij USG People met een gouden handdruk à EUR 1,467 miljoen vertrok. Van die oprotpremie weigert het bedrijf zelfs te onthullen hoe die is opgebouwd. Ook is het een raadsel of USG People de plaatsingskosten – hoe hoog ze ook zijn – bij Egon Zehnder zal terugvorderen op grond van de mismatch.

Vragen, vragen, vragen. En losse eindjes bovendien. Veerman onthoudt zich tegen Quote ook van nadere toelichting op het onderzoek.