LinkedIn aapt Monster na: Career Explorer

LinkedIn | Career Explorer LinkedIn heeft blijkbaar de Career tools van Monster uitgebreid bestudeerd; want enkele dagen geleden annonceerde het sociale netwerk haar nieuwste product: Career Explorer. Ontwikkeld in samenwerking met PwC, of liever gezegd: gefinancieerd door PwC. Da’s heel slim van LinkedIn, want Monster heeft kapitalen uitgegeven voor de ontwikkeling van haar op Trovix/6Sense gebaseerde Career tools.

Career Explorer is op dit moment nog niet beschikbaar voor de reguliere LinkedIn gebruiker maar uitsluitend voor studenten op een 60-tal universiteiten in de VS. Maar binnnen enkele maanden moet ook de reguliere LinkedIn gebruiker kennis kunnen maken met deze nieuwste loot aan de LinkedIn stam.

Op dit moment valt er dus nog niets te zeggen over de werking van Career Explorer. Maar het feit dat LinkedIn met een dergelijke tool komt, is natuurlijk wel relevant. Tenslotte benut het sociale netwerk hiermee de eigen gegevens op een totaal andere manier. Waarmee de relevantie van het netwerk toeneemt. De vraag is natuurlijk of

LinkedIn gaat overigens een stap verder dan Monster; ze integreert de reeds bestaande recommendation mogelijkheid bij het zoeken naar een volgende carrierestap:

Find people in your network to help you get there: The most effective way to find a job is through a personal connection. See who in your network can help you advance in each of your recommended career path choices

Dat klinkt als een zeer logische component; een referral optie. Eentje die Monster op zich ook zou kunnen overwegen; hoewel ze dan eerst een opt-in moeten vragen van alle kandidaten die ooit een CV bij de vacaturesite hebben achtergelaten. Wat overigens een zeer slimme zet zou zijn omdat hiermee een groot aantal extra mogelijkheden wordt ontsloten. Maar ik dwaal af…

Als Career Explorer eenmaal beschikbaar komt, zal ik het zeker aan een grondig onderzoek onderwerpen. En tevens vergelijken met de huidige standaard in de markt; de drie Monster tools: Career Snapshots, Career Benchmarking en Career Mapping. Want hoewel we natuurlijk ook Path101 nog hebben is deze tool toch van een beduidend lager niveau.

Eens kijken wie de winnaar van deze titanenstrijd wordt…

Geef een reactie

7 Comments
  • Michiel Cobben
    says:

    Je vergeet erbij t ezeggen dat recruiters veelal op zoek zijn naar latent geinteresseerden – die ze overigens prima op LinkedIn kunnen vinden – en dit een tool is voor actieve sollicitanten. Ik zie de meerwaarde niet, ben wel benieuwd.

    • Marc Drees
      says:

      Goed punt, hoewel er natuurlijk geen latent geinteresseerden bestaan. Dat is slechts een truc van recruiters om te suggereren dat hun werk moeilijker is. Niets menselijks is ook een recruiter vreemd…
       
      De mate van toegevoegde waarde van Career Explorer is een relevante vraag. De ontwikkeling van deze tool lijkt opportunity driven in verbande met de betrokkenheid van PwC. En voor starters is het zeker een potentieel interessante tool. Voor meer ervaren professionals heeft het waarschijnlijk een zeer beperkte meerwaarde. Maar om dat objectief vast te stellen zal het eerst beschikbaar moeten zijn.  En dat duurt nog even…
       
      Wat je ziet is dat LinkedIn en Monster naar elkaar toe migreren. Steeds meer overlap in functionaliteit met als gevolg een steeds grotere overeenkomstigheid en daarmee een groeiende concurrentiestrijd. Waarbij Monster nog altijd een terugtrekkende beweging kan maken door alleen nog maar whitelabel 6Sense oplossingen te verkopen. Maar dat zal hun beurskoers geen goed doen…

  • Jeroen
    says:

    LinkedIn speelt hier keurig in op de behoefte van de consument. Ik denk dat de toekomst van recruitment bij deze sites gezocht moet gaan worden. Iemand recruiten via netwerken is in offline-modus al populair, wat biedt dat voor kansen voor online netwerken?

    • Marc Drees
      says:

      Volgens mij speelt LinkedIn hier keurig in op de behoefte van werkgevers; en veel minder op de behoefte van ‘de consument’.  Het is niet zonder reden dat PwC hier een forse investering heeft gedaan. Wat niet wil zeggen dat de behoefte van werkgevers niet in lijn hoeft te liggen met de behoefte van werkzoekers; maar het vertrekpunt is duidelijk anders.
       
      LinkedIn exploiteert op een potentieel waardevolle manier de beschikbare content; als dit op een voor gebruikers goede en fatsoenlijke manier wordt ontsloten kan LinkedIn hiermee Monster rechts inhalen op het gebied van stickyness. En dat is naar mijn mening de meest dodelijke consequentie voor Monster. Het bedrijf zal kapitalen moeten investeren in marketing om nog voldoende gebruikers naar de site te trekken.
       
      Tenslotte is Monster een site waar je naar toe gaat als je op zoek gaat naar werk. LinkedIn is voor veel gebruikers een site die ze veel vaker bezoeken dan een site als Monster. En met een toename van potentieel relevante functionaliteit zal de frequentie van dat bezoek alleen nog maar toenemen. En als de recommendation/referral mogelijkheden van LinkedIn worden uitgebreid is er voor gebruikers geen reden om voor een nieuwe baan naar een andere site (lees: Monster) te gaan.  Een gruwelijk vooruitzicht voor Monster.
       
      Waar Monster overigens heel wat aan kan doen in termen van functionaliteit; wat ze ook met hun ‘social’ Career tools beogen te bereiken. Maar de site heeft een groot nadeel; gebruikers kunnen niet met elkaar interacteren. En daarmee is Monster een ‘eenzame’ beleving. Dit in tegenstelling tot LinkedIn.  Waarmee het lot van Monster bezegeld lijkt. Maar dat is pure speculatie…

      • Jeroen
        says:

        Marc volgens mij vergeet je hier dat de werkgever ook een consument is voor LinkedIn. Iedereen die gebruikt maakt van LinkedIn is een consument. De consument wil steeds meer zelf kunnen bepalen, op ieder moment contact zoeken, waar en wanneer zij maar wil. Precies wat LinkedIn nu mogelijk maakt

        • Marc Drees
          says:

          Je hebt helemaal gelijk dat de werkgever natuurlijk ook een gebruiker van LinkedIn is. Maar in het geval van Career Explorer is de werkzoeker natuurlijk de beoogde doelgroep, en dat is wat ik bedoelde.
           
          Daarnaast is de lage drempel om als werkgever contact te zoeken met een mogelijk toekomstige medewerker via LinkedIn natuurlijk een enorme meerwaarde ten opzichte van de betaalde toegang tot een CV database zoals een vacaturesite als Monster biedt.  Dat helpt zeker mee aan de groei van LinkedIn en krimp van Monster.