Monsterboard blijft blunderen

Slechte ervaring Monsterboard blijft mij verbazen. Na de blunder om werkzoekers te adviseren hun Hyves en/of Facebook profiel af te sluiten voor recruiters blijkt Monsterboard ook nog eens ghostwriters te hebben gevonden in het olijke tweetal Aaltje Vincent en Jacco “Wethouder Hekking” Valkenburg via hun promosite Solliciteren via LinkedIn voor het boek met dezelfde titel.

Jawel, via deze nauwelijks bezochte site is vandaag een Powered by Monsterboard infomercial geplaatst onder de naam van Aaltje Vincent met de titel Tips voor de digitale arbeidsmarkt. In dit artikel geeft Aaltje Vincent / Rikke Wivel (marketingdirecteur Monsterboard Benelux) tips aan werkzoekenden (en werkgevers). En daarin blijkt Monsterboard daadwerkelijk niets te hebben begrepen van de online wereld; met of zonder social media.

Onder het kopje Werkzoekenden: Probeer te begrijpen hoe een CV-database werkt! (jawel, met uitroepteken) probeert Vincent/Wivel duidelijk te maken dat je als werkzoeker precies de instructies van een CV-database moet opvolgen om gevonden te worden. Helaas vergeet Wivel dat het aan de site is oom een begrijpelijke CV-database te maken in plaats van werkzoekers te verlangen om de toelichting en extra informatie te lezen. Hoe moeilijk is het om een eenvoudig en begrijpelijk proces aan werkzoekers aan te bieden? Don’t make me think!

Nog leuker: Werkgevers en werkzoekenden: Word een specialist in zoekwoorden. Jawel, voor die enkele keer dat je als werkzoeker een nieuwe baan zoekt moet je ook nog eens een specialist in zoekwoorden worden. Natuurlijk. In plaats van de de inspanning te leveren om de kwaliteit van het zoekproces zo goed mogelijk te maken. Zegt Wivel hier overigens dat hij 6Sense niet vertrouwd? Het lijkt er verdacht veel op…

En dan de bekende onzin van vacaturesites: Werkzoekenden: Vernieuw regelmatig je CV. Ook hier wordt een inspanning op werkzoekers afgewenteld die Monsterboard ook zelf op zich zou kunnen nemen. Nog los van het feit dat Monsterboard feitelijk suggereert om iedere twee weken je CV te verversen:

Bedrijven zoeken vaak in de CV’s van de laatste perio-de (b.v. laatste twee weken), dus als je regelmatig je CV vernieuwd (al is het maar een kleine aanpassing), heb je grotere kans dat je bij de geselecteerden zit.

Toe maar! Ja, als je dacht dat solliciteren in de digitale arbeidsmarkt minder werk was kom je bij Monsterboard bedrogen uit. Volslagen ridicuul!

Helemaal leuk is natuurlijk dat dit artikel is geplaatst op de site Solliciteren via LinkedIn. En LinkedIn is de site waar je gevonden kan worden zonder je over alle bovenstaande onzin druk te hoeven maken. Die digitale arbeidsmarkt van Wivel is tenslotte in de afgelopen jaren wel wat veranderd. Maar blijkbaar niet voor Monsterboard…

Monsterboard zou er goed aan doen de tips zelf nog eens goed te lezen en vervolgens te bedenken hoe ze de suggesties aan werkzoekers om kunnen zetten in de vereenvoudiging/verbetering van de eigen site. Daarmee bewijzen ze werkzoekers, werkgevers (en zichzelf) een veel grotere dienst dan deze stompzinnige tips. Stelletje luiaards…

Geef een reactie

6 Comments
  • Aaltje Vincent
    says:

    Heren, dank voor jullie betrokken reacties. Met name jullie betrokkenheid bij werkzoekenden waardeer ik echt. Vrijdag 15 oktober jl. organiseerde ik de Jobmarketing Update Conferentie met oa Rikke Wivel als spreker namens Monsterboard. De zaal was gevuld met loopbaanprofessionals die mensen begeleiden die veelal 10, 20 of 30 jaar niet hebben gesolliciteerd. Zij waardeerden de Monsterboard bijdrage erg hoog, met name om de 4 profielen van werkzoekenden en alle tips om optimaal gebruik te maken van Monsterboard. Monsterboard is voor vele werkzoekenden een onmisbaar onderdeel om vacatures te vinden en om gevonden te worden voor nieuw werk.
    En, o ja, de tekst op onze site is een VERSLAG van haar bijdrage, en geen advertorial van Monsterboard.
    Ik ben erg blij, en met mij de deelnemers en al mijn zakenrelaties en hun werkzoekenden, dat is waar we het voor doen!, met de zeer professionale bijdrage van Monsterboard aan deze Jobmarketing Update Conferentie.
    Ps. Wellicht ontmoet ik jullie op de RecruitmentDance?

    • Jeroen
      says:

      Eigenlijk had ik tot gisteren al goed de slappe lach, maar Aaltje doet daar vandaag nog gewoon een schepje bovenop.

      ‘De zaal was gevuld met loopbaanprofessionals die mensen begeleiden die veelal 10, 20 of 30 jaar niet hebben gesolliciteerd. Zij waardeerden de Monsterboard bijdrage erg hoog, met name om de 4 profielen van werkzoekenden en alle tips om optimaal gebruik te maken van Monsterboard.’

      Enfin, dat er mensen zijn die niet zo gedigitaliseerd zijn als de jeugd van tegenwoordig kan ik nog begrijpen. Als het verweer van Monsterboard dan ook nog is dat de loopbaanprofessionals een hoge waardering hebben voor dit alles, schater ik het helemaal uit van het lachen.

      Beste loopbaanprofessionals als jullie dit al als nuttig informatie beschouwen, wil ik jullie graag een cursus ‘Internetten voor dummies’ aanbieden. Neem alvast een kijkje op http://www.nadoen.nl, dan beginnen jullie niet helemaal op 0!

  • sander klarenbeek
    says:

    Ik begrijp ook werkelijk niet waarom personen die “vooraan” staan bij het promoten van social media en met name LinkedIn, zich zouden moeten inlaten met een conservatieve partij als Monsterboard. Is het dan alleen te doen om publiciteit of snappen ze de wereld echt niet meer??!!
    Wat monsterboard betreft zou ik zeggen: “Een kat in het nauw maakt rare sprongen”

  • Jeroen
    says:

    Haha, wat een aanfluiting dit stukje van Monsterboard. Waarom zouden zij in eerste instantie al een stukje schrijven op een site die gaat over de concurrent? Dat is net als C1000 vrolijk een stukje gaat schrijven op de site van Ahold, dat doe je gewoon niet. Ik neem aan dat Aaltje en Rikke nog onder de supervisie van een leidinggevend staan of voldoen aan het criterium stagiair. Zo niet, wil ik ze verzoeken zelf lekker in de digitale arbeidsmarkt te gaan zitten. Misschien vinden jullie daar wel een passende baan.

    Bij het lezen van het stuk wordt het alleen nog maar hilarischer. Als je al besluit een stuk te schrijven over de digitale arbeidsmarkt breng dan tips waar gebruikers zelf niet op kunnen komen. Ik verwacht daar informatie te vinden die voldoet aan het ‘Wow-effect’ en niet informatie die voldoet aan het ‘Ik-lach-me-kapot-effect.’ Sorry Monsterboard, maar dit kan echt niet. Misschien wordt het eens tijd voor een jonge marketeer?