Telegraaf Media Groep (TMG) koopt Hyves

Logotype Telegraaf Media Groep Hyves overgenomen door Telegraaf Media Groep (TMG)! En het eerste waar ik aan moet denken is News Corp. en Rupert Murdoch. Waarom? Remember MySpace? Precies, de meest dominante social netwerksite ter wereld op het moment van de overname door News Corp. En welke site is nu de meest dominante? Precies, niet MySpace…

Maar laten we genieten van dit moment van glorie voor TMG en Hyves, met de volgende boilerplate tekst uit het persbericht:

Twee succesvolle puur Nederlandse mediabedrijven bundelen de krachten: TMG met een historie van meer dan honderd jaar en groot geworden in gedrukte media, en Hyves dat in slechts zes jaar tijd een leidende positie op internet wist te veroveren.

Ik weet zeker dat Murdoch ook iets vergelijkbaars heeft uitgekraamt bij de overname van MySpace…

Voor Hyves aandeelhouders is deze stap ongetwijfeld een hele fraaie. Tijdens een economisch interbellum op de top van de markt te worden overgenomen staat garant voor koffers vol geld. De vraag is natuurlijk of aandeelhouders van TMG net zo gelukkig moeten zijn. Remember MySpace…

Dit risico loopt Hyves natuurlijk ook en om dezelfde reden: de opkomst van Facebook. En laten we eerlijk zijn; TMG is een mug vergeleken bij de olifant die Facebook heet. Nee, het lijkt er nadrukkelijk op dat TMG een slechte en Hyves een goede deal heeft gesloten. Dat is er eentje waar de nieuwe CEO (Herman van Campenhout) nog wel eens slapeloze nachten van zal kunnen krijgen…

Een woord van felicitatie overigens voor Marc de Vries (CEO Hyves); de vroegere baas van Monsterboard. Hetzelfde Monsterboard waar de huidige baas werkzoekers adviseert om hun Hyves profiel af te sluiten… De Vries heeft met deze deal de aandeelhouders van Hyves ongetwijfeld een grote dienst bewezen, en dat wordt in deze wereld niet snel vergeten.

Geef een reactie

9 Comments