Ik noem mijzelf Guru, Social Media Guru

De mensen die mijn stukjes lezen weten twee dingen over mij. Ten eerste ik heb een zware verslaving aan social media en aandacht. Ten tweede dat ik een aversie heb tegen coaches. Ik ben er achter gekomen dat ik wellicht een hekel aan vrije beroepen heb.

In ons vakgebied werving en selectie is ook geen accreditatie nodig. Al ben je een licht autistische kwijlende diklip, die met moeite de mytylschool heeft afgerond, met een telefoon, laptop en website kan je al een werving en selectie bureau beginnen. Geloof me, ik ken er genoeg die onder deze noemer vallen. Iets waar ik mijzelf al jaren tegen verzet.

Nog een fenomeen is adviseur HNW ( het nieuwe werken ) ik vind dit zo’n bullshit. Wat adviseer je mensen dan ? “Tja wellicht moet u een laptop en een mobiel voor uw medewerkers aanschaffen en ze wat vrijheid geven?”. In het Engels heet dat een “Con Man”. Als ik een adviseur HNW in huis zou halen, zou ik hem zonder pardon, die laptop met enig geweld in zijn poepert steken.

Dan heb je nog coaches, van de week was ik nog bij een bijeenkomst waar de zaal vol stond met links gedraaide esoterische boom knuffelaars. Ik kreeg direct jeuk aan mijn aura toen iemand mij vertelde dat ze edelstenen en energie stromen gebruikte om mensen op het rechte pad te krijgen. Een schop onder je hol kan je krijgen.

Ik noem mijzelf Guru, Social Media Guru

Sinds vandaag heb ik een nieuwe aversie en dat is de self pro claimed “social media guru”. Inderdaad heb ik een groep op LinkedIN ( MSIMG ) dat staat voor Martijn Smit Is Mijn Guru. Echter dit is wel met een hele dikke knipoog. Ik ben zelf behendig met social media, echter ik ben zeker geen guru. Ik weet er veel vanaf, ik adviseer organisaties erover, maar een guru zal ik mijzelf nooit noemen. Ik noem mijzelf dan ook regelmatig Social Media Junky. Ik ben een heavy user, maar zeker geen guru. Er zijn genoeg mensen in mijn vakgebied die er meer over weten.

De afgelopen maanden valt het mij op dat er dagelijks meer social media guru’s opstaan. Vandaag kreeg ik op Linkedin een uitnodiging van iemand die zichzelf social media guru noemde. Deze man had 55 connecties op LinkedIn. Uiteraard is er een discussie , gaat het om kwantiteit of kwaliteit, ten aanzien van connecties ?  Maar 55 ? WTF, mijn zoon van 9 heeft meer connecties op hyves dan deze man.  Hoe durf jij jezelf dan social media guru te noemen, denk ik dan. Laatst ontmoette ik iemand die social media adviseur was bij de overheid. Met volledige verbazing heb ik naar deze dame geluisterd, haar profiel zitten bekijken op LinkedIn en dacht vervolgens, zo Mark en Maxime ik heb een bezuinigingspostje gevonden.

Ik snap niet dat organisaties zich in laten met dit soort charlatans. Wellicht moet ik mij niet zo druk maken en denken op elk potje past een dekseltje. Zo dat is er weer uit. Ik ga mij denk ik ook een nieuwe functie titel aanmeten : zuurblogger ( o nee die titel is al vergeven )

@martijnrecruit

Laat een antwoord achter aan Annemarie Stel Reactie annuleren

25 Comments