Waarom gebruiken bedrijven eigenlijk een ATS?

Logotype Werf& Wat doen bedrijven nou eigenlijk met een applicant tracking sysyeem (ATS)? Een vraag die door Werf& is gesteld en waar 440 partijen antwoord op hebben gegeven. Uit die antwoorden blijkt overigens dat een ATS inderdaad vooral als een applicant tracking systeem wordt gebruikt; want de functionaliteit die volgends de respondenten het meest wordt gebruikt zijn:

  1. Afwijzen en uitnodigen (84%)
  2. Versturen ontvangstbevestiging (82%)
  3. Zoeken in de interne database (80%)

Waarbij ik mezelf meteen de vraag stel: Wat doen bijna 20% van de bedrijven met hun ATS? Want waar koop je ATS voor als je bovenstaande activiteiten niet uitvoert?

Maar dat laat onverlet dat Werf& een zeer uitgebreid onderzoek heeft gedaan, waarbij de volgende ATS’en zijn langsgekomen:

  1. Carerix
  2. Connexys
  3. Easycruit en I-Grasp (StepStone Solutions)
  4. Hireserve
  5. Jobpartners
  6. MrTed
  7. OTYS
  8. PeopleXS
  9. Taleo/Vurv
  10. Tangram
  11. WiseNose

 

Voor mij is WiseNose een volstrekt onbekende grootheid in dit gezelschap, de anderen zijn natuurlijk allemaal oude bekenden. Waarbij MrTed tegenwoordig natuurlijk in dezelfde stal als StepStone Solutions hoort te worden geplaatst.

Als het aantal respondenten per systeem een indicatie is van het marktaandeel dan zou Tangram het grootste aandeel hebben, gevolgd door OTYS en Connexys. Jawel, drie Nederlandse systemen. Maar als Tangram het grootste marktaandeel heeft, bloed mijn hart voor de bedrijven die zich met dit systeem moeten behelpen.

De totale lijst aan functionaliteiten was onderstaande; maar vanaf Application and candidate management zitten de resultaten onder de 50%, en vanaf Optimaliseren van uw Google resultaten zelfs onder de 20%

  • Afwijzen en uitnodigen
  • Ontvangstbevestiging versturen
  • Zoeken in de interne database
  • CV’s (word/pfd) in de database laten lopen
  • Managen van vacatures door het interne proces (flow management)
  • Management rapportages 
  • Application and candidate management
  • Mail a friend
  • Jobalerts, RSS-feeds
  • Koppeling met social media, zoals LinkedIn
  • Talent management (applicant pools)
  • Preselectie/online assessments
  • Vragenlijst modules
  • Jobsite Posting (Knollenstein, In Goede Banen e.d.)
  • Optimaliseren van uw Google resultaten
  • Opbouwen van externe talentpools
  • Zoeken in externe databases
  • Koppeling met het HRinformatiesysteem
  • Campus recruitment functionaliteiten
  • Integratie van video-sollicitaties

Met andere woorden, er wordt slechts een fractie van de beschikbare functionaliteit gebruikt. Maar dat is natuurlijk geen nieuws, bij welke standaard toepassing dan ook.

Overigens is het aardig om te zien dat alleen Connexys, Jobpartners en Taleo/Vurv een relatief hoog percentage koppeling met HR-informatiesystemen heeft. Relatief, want gemiddeld ligt dit percentage op 14%! Wat betekent dat een ATS vooral als een stand-alone oplossing voor het sourcing traject lijkt te worden gebruikt. Bijzonder inefficient en in samenhang met het beperkte gebruik van de beschikbare functionaliteit stel ik mezelf onwillekeurig de vraag: waar hebben bedrijven in godsnaam een ATSA voor nodig? Want zonder koppeling met het vervolgtraject en met een zo beperkt gebruik van de beschikbare functionaliteit zijn er wel goedkopere oplossingen te bedenken.

Geef een reactie

5 Comments
  • Patrick Burger
    says:

    Beste Marc,
    “Waarbij ik mezelf meteen de vraag stel: Wat doen bijna 20% van de bedrijven met hun ATS? Want waar koop je ATS voor als je bovenstaande activiteiten niet uitvoert?”
    Je aanname lijkt me mank te gaan. Die 20% is niet persé 20%, maar eerder (veel) minder.
    De drie respectievelijke percentages zijn afzondelijke. Oftewel degenen die bij de 84% van de eerste vraag horen, horen niet per definitie bij de 82% van de tweede vraag of 80% van de derde vraag, vice versa.
    Oftwel als je precies zou weten wie van alle respondenten wat heeft geantwoord per vraag, dat je wellicht zelfs wel tot de conclusie komt dat 100% het voor een of meerdere van die doeleinden gebruikt.
    Dit zou eigenlijk een mooie wiskunde-A-vraagstukje geweest kunnen zijn tijdens mijn middelbare schooltijd 🙂

  • Sandor
    says:

    geloof dat dit onderzoek voornamelijk respondenten uit de non profit heeft opgeleverd gezien tangram’s klantenportfolio ben ze zelf nog nooit binnen het bedrijfsleven tegengekomen.

  • Maurice Meesters
    says:

    De resultaten geven inderdaad aan, dat Tangram een sterke marktpositie heeft. Die positie hebben we verdiend door gedurende 25 jaar goede software te leveren in combinatie met goede service. We zijn daar erg trots op. 

    Marc, mag ik je uitnodigen voor een demo van onze nieuwste versie? Dan kun je daarna wellicht een wat beter onderbouwd commentaar geven. 

  • Tom van der Valk
    says:

    Inderdaad vreemd dat bijna 20% een aantal mogelijkheden van hun ATS niet gebruiken. Met routinewerk zoals het verzenden van correspondentie (ontvangstbevestiging, afwijzen, uitnodigen) bouw je zoveel efficiëntie op. Nu weet ik niet of het aan de vraagstelling heeft gelegen (ik werd zelf snel het onderzoek uitgebonjourd, geen iPad).

    Zoeken in de interne database, daarvan weet ik uit ervaring dat corporates dat weinig doen. Sommige organisaties hebben nog een soort Pavlov reactie: vacature? adverteren! Werken met Talentpools wordt nog steeds weinig gedaan. Zoeken in je eigen database, laat staan het searchen op Internet. W&S-bureau’s scoren op dat soort aspecten uiteraard een stuk hoger.

    Er is een gap ontstaan tussen de mogelijkheden die recruitmentsystemen bieden en die gebruikers benutten. Soms terecht (moet bij de werkwijze passen), soms onterecht vanwege gewoonte of onbekendheid met het systeem. Een score van 100% zou onzinnig zijn “omdat het kan” is geen goede reden om functionaliteit in te zetten.

    Dit geldt ook voor koppelingen met PI-systemen. Moet je op basis van kosten/baten realiseren. Bij onvoldoende volume moet je daar niet aan beginnen. Zoveel informatie gaat er niet tussen recruitment- en PI-systemen verstuurd worden.