LinkedIn gaat haar ‘members’ spammen!

Parker BarrileToen ik vanmiddag mijn RSS feed doornam, stikte ik bijna van verbazing. Want daarin trof ik een artikel aan van LinkedIn’s promo weblog waarin ze vol trots meldt dat ze haar members gaat spammen! Serieus:

Members who view jobs on LinkedIn will now receive targeted job recommendations automatically via email

De lachende knaap op de foto is Parker Barrile, Director of Product Management bij LinkedIn. Hij is de auteur van de blog posting waaruit bovenstaande quote afkomstig is. En het lachen zal hem binnenkort wel vergaan.

Jawel, LinkedIn is in de aanloop naar haar IPO volstrekt krankzinnig geworden. Let wel, dit is wat LinkedIn in haar IPO documentatie orakelt:

Our mission is to connect the world’s professionals to make them more productive and successful. Our members come first.

En dit is wat LinkedIn, bij monde van de volstrekt kansloze Barrile, zegt over hun exciting new feature:

LinkedIn’s job matching technology connects the right candidate with the right job at the right time to deliver high-quality leads without the noise of unqualified resumes. By automatically delivering personalized jobs directly to the most relevant job seekers, we’re redefining the way employers connect with talent.

Best of all, there’s no extra cost to include your jobs in these email alerts. To get your opportunities in front of top talent, simply post your jobs today

Ha ha ha, zelden heb ik een onoprechter, leugenachter missie gezien als die van LinkedIn. Our members come first… Ja ze komen als eerste om maximaal geprostitueerd te worden. En hebben die sukkels bij LinkedIn nog nooit van een job alert gehoord? Redefining the way employers connect with talent… Hoe verzinnen ze het?

Verder is het wel heel sympathiek van LinkedIn om op de dag dat ik een artikel schrijf over hun transformatie tot vacaturesite per direct het bewijs te leveren. Waarmee LinkedIn nog voorafgaand aan hun IPO een heel foute weg inslaan.

Tip: koop geen aandelen LinkedIn. Deze idioten zijn in hoog tempo hun eigen graf aan het graven.

Geef een reactie

13 Comments
  • Peter
    says:

    Het lijkt wel of het bij LinkedIn wemelt van dit soort lachende, zelf ingenomen jongelingen. Hier z’n compaan en mede-productmanager Andrew Hill: https://blog.linkedin.com/2011/03/02/jobs-linkedin-groups/ 

    Als je hem moet geloven zijn de recente aanpassingen aan de Jobs-tab in de groepen zuiver het gevolg van LI’s continue streven “Gods gift to job seekers” te zijn. Het is toch klip en klaar dat ze meer revenuen uit de site willen halen met hun eigen (betaalde) jobs. Niets om je voor te schamen, in beginsel.

    De negatieve reacties onder de jubelblog spreken voor zich. Kennelijk niet negatief genoeg om gecensureerd te worden 😉

    Ik heb mijn eerste job-spam gisteren binnengekregen trouwens: Jobs you may be interested in. Zelfde banen als in de gelijknamige ankeiler op LI.

  • Peter Verboom
    says:

    Een link naar deze blog in de groep Freelance Opdrachten  is inmiddels door Linked In verwijderd ….

    Blijkbaar raak je een gevoelige snaar. EN is LI niet gediend van commentaar op hun reilen en zeilen.
    Typisch Amerikaanse censuur?

     

  • Dirk Goossens
    says:

    Members come first and, in their refractory period, get spammed.
    And rightly so. Did anyone ever really believe it was all about meaningful relationships?
    Take the money and run, before all profiles stream into a marginally better competitor’s app. LinkedIn’s don’t get old, so their beauty has to be taken advantage of.
    Zelfbevlekking, dat is het.

  • Laurens Tienkamp
    says:

    Ik heb een beter idee. Zodra je een vacature bekeken hebt, krijg je niet alleen een recommended vacancy in je mail, maar komt de titel “Job seeker” op je profiel te staan en krijgen alle vacaturehouders een mail met al je contactgegevens. Dat is nu eenmaal makkelijker…
    Serieus, of je die optie nu aan of uit kunt zetten, het gaat wederom, net als in je vorige artikel, over de gedachtegang. Ik voorzie nog wel meer rare fratsen van deze partij.

    • Marc Drees
      says:

      Kijk, dat is nou jammer. Dit idee had je voor veel pre-IPO aandelen aan LinkedIn kunnen verkopen. Waarna een volstrekt ignorante product director er een stukje over schrijft. En we collectief in een lachstuip kunnen schieten.
       
      Maar dan wel meteen na de IPO die aandelen weer verkopen. Want anders loop je het risico op een crash and burn. Remember de Internet bubble, en diezelfde Internet bubble is natuurlijk helemaal terug met alle idiotie rondom Facebook, Twitter, Zynga, Groupon en LinkedIn. Brrr… dat gaat heel akelig worden.

      • Laurens Tienkamp
        says:

        Een bubble inderdaad gedreven door stupiditeit. Het soort kortzichtigheid dat kenmerkend is voor veel directors. Maar goed, hij wordt wel serieus genomen door (potentiele) aandeelhouders; die op hun beurt weer met vrintjes en vrintinnetjes hierover praten. En zo blazen ze allemaal wat extra lucht in de bubbel.
        Ik zoek alvast dekking. Iemand nog kandidaten in de aanbieding? 😉

      • Arno
        says:

        wel even nuanceren: Groupon is in een jaar tijd gegroeid van $ 33 mln omzet naar $ 760 mln omzet, volgens mij kun je dat een snel groeiend bedrijf noemen.

  • Marc Drees
    says:

    Ik zou de soep heel voorzichtig proeven, want hij is echt bloedheet. LinkedIn denkt echter haar ‘members’ een (ongevraagde) dienst te bewijzen door vergelijkbare banen via e-mail te sturen nadat een ‘member’ naar vacatures heeft gezocht…
     
    Maar dit is zonder medeweten van de ‘members’ en zonder hun keuze. Hoewel dat medeweten en die keuze ongetwijfeld heel snel zullen volgen. Wat een stel idioten!

  • Michiel Cobben
    says:

    Marc,
    de soep zal toch zo heet niet gegeten?
    Ik vermoed dat je als member wel eerst aan zal moeten geven of en hoe vaak je die jobmails wilt ontvangen. ‘will now receive’ moet waarschijnlijk zijn ‘can choose to receive’.
    Of ze gaan in no time hun members allemaal gekmaken, dat kan ook.