Hyves kostte TMG EUR 43,7 miljoen, levert EUR 5 miljoen op

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft EUR 43,7 miljoen neergeteld voor netwerksite Hyves. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers over 2010 (pdf).

In het persbericht zelf staat niet bijzonders over de aanschaf. Althans – dezelfde marketingpitch waarmee TMG-aandeelhouders de keuze van vorig CEO Ad Swartjes om de buidel te trekken voor het lokale sociale medium moeten accepteren:

In november 2010 is sociaal netwerk Hyves geacquireerd en onderdeel geworden van TMG. Hyves neemt de nummer één positie in op het Nederlandse internet: meer dan 9,1 miljoen Nederlanders hebben een Hyves-account, 5,2 miljoen hiervan zijn als actieve gebruikers te bestempelen. TMG heeft hoge verwachtingen van Hyves, zowel vanuit het bedrijf zelf, als in de samenwerking met andere TMG-media.

De harde cijfers zitten in het kasstroomoverzicht, en staan onder het kopje ‘kasstroom uit investeringen’:

kasstroom

Onder ‘Verwerving van bedrijfsactiviteit, na aftrek van verworven geldmiddelen’ staat een last van EUR 43.738.000,-. En onder die post valt de overname van Hyves – nog exclusief de earnout voor de oprichters.

Aangezien de overige overnames die TMG afgelopen jaar deed in omvang verwaarloosbaar zijn, is dit bedrag de meest accurate schatting die van de deal valt te maken.

Dalende omzet

TMG zag zijn omzet in 2010 met 3 procent dalen tot EUR 592,3 miljoen. Het nettoresultaat steeg van EUR 69,3 miljoen in 2009 naar 90,0 miljoen afgelopen jaar. De ruim 150 medewerkers van Hyves droegen voor EUR 5 miljoen aan de omzet bij.

Geef een reactie

5 Comments