Recruitment gaat verkeerd om met Mobile

Het begon allemaal met deze tweet na dat ik Jacco Valkenburg had zien spreken op het Emerce EHRM congres. Tel daarbij op een paar lunches met Mobile guru en recruitment-overbuurman Gordon Lokenberg bij op en je hebt genoeg stof voor je blog.

Tweet van #EHRM


Shiny Diamonds
Het recruitment vak is een vak vol kraaltjes en spiegeltjes. Zodra zich een nieuwe trend voordoet buitelen we over elkaar heen om accounts aan te maken en bakken met geld uit te geven. Elke nieuwe bron is een perfecte scapegoat voor het falen van de recruiter. Immers, beste manager, ik ben geen slechte recruiter. Monster is gewoon passé. Mag ik alstublieft 10.000,= voor een recruiteraccount op Linkedin en 1000€ om een kennis me te laten komen “trainen” over social media?

Maar oei, zelfs met de beste middelen is een middelmatige recruiter slechts een middelmatige recruiter. “SNEL, een nieuwe trend, iemand?” And then there was mobile.

Mobile is geen medium
Mobile bekt zo lekker, het voelt hip, social en 2.0. Beelden van mooie IPhones apps en augmented reality schieten ons door het hoofd en doen ons gelijk watertanden.

Mobiel internet is echter geen IPhone app, geen stoer device of tablet. Mobiel internet is een extra toegang tot een bestaand netwerk van sites en applicaties. Het ontwikkelgedrag rondom mobile laat zich echter vergelijken met het idee dat je voor elke laptop fabrikant een eigen app of website zou moeten hebben.

Het is een gedragsverandering in de zin dat men nog vaker en nog sneller online is dan de vorige generatie internetters. Zoek- en surfgedrag zullen spontaner worden en de vereisten die consumenten stellen aan onze
content zullen nog hoger worden.

Het megalomane narcisisme van de IPhone app
Dat betekent echter alleen maar dat jouw content veel meer concurrentie krijgt en dus een stuk trivialer wordt. Je moet dus wel van heel goede huize komen om een gebruiker te verleiden de veiligheid van zijn browser te verlaten, op zoek naar je app te gaan in de appstore en hem vervolgens dusdanig te prikkelen dat hij je app regelmatig opent. Bovendien heeft de Iphone maar een beperkt marktaandeel (21% ten opzichte van 34% voor android).

En toch denken legio bedrijven en zelfs niche media als Werf& en uw eigen Recruitmentmatters “cool” te zijn door op dat beperkte platform een app aan te bieden. Een app die, vaak zelfs in gemankeerde vorm, content biedt die niets verschilt van de reguliere site. Een site die ook gewoon vanuit de browser op ieder toestel te benaderen is. Het is misplaatst te denken dat jouw content belangrijk genoeg is om de moeite te nemen een app uit de AppStore te downloaden (tussen de 333214 andere apps).

Zo biedt, onder anderen, Otys aan om een IPhone app van je vacature site te maken waar slechts vacatures in staan. Geen ondersteunende campagne of unieke content maar een lijstje vacatures. Ik weet zeker dat een werkzoekende softwareontwikkelaar zielsgelukkig is met de mogelijkheid via een app te weten te komen dat u ook een receptioniste zoekt. Dat had hij via de browser nooit geweten.

Een dergelijke app voegt werkelijk niets toe aan het werkgeversmerk en werkt de sollictant eerder tegen dan mee.

augmented reality
Ik ben bang dat ik nu niet zo’n stoere Layar trui meer krijg van Gordon, maar augmented reality heeft geen toegevoegde waarde in recruitment. Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen zich online grofweg het zelfde gedragen als in het echt. Dat betekent dat mensen die in het echt verlegen zijn waarschijnlijk niet super-succesvol op Linkedin zullen zijn. Dat betekent ook dat als mensen op dit moment niet spontaan bij jou op kantoor binnenlopen om te vragen of je werkt hebt, ze ook niet spontaan hun mobieltje op je kantoorpand te mikken om te kijken of er carrieres beschikbaar zijn.

En bovendien, als er dan al iemand zo gek is om met zijn telefoon voor zijn neus door een bedrijvenpark te lopen (oppassen met oversteken), kun je qua bereik nog steeds beter een gigantische “wij zoeken
collega’s!” poster op de gevel hangen. Die zien niet gebruikers nameljk ook. Overigens verwacht ik dat men bij het zien van de poster eerder het mobieltje pakt en de website opzoekt dan dat men binnenloopt of op zoek gaat naar een app.

Wat dan wel?
Het internetgebruik verandert ontegenzeggelijk met de komst van snel mobiel internet. Men zal vaker, spontaner bij het zien van een merk uiting het internet er bij pakken. Het primaire gedrag zal zich echter nog steeds op de (mobiele) browser en op zoekmachines focusssen. Dus laat je niet gek maken door allerlei fratsen op platforms van individuele aanbieders. Zorg dat je eigen site goed bereikbaar is op de mobiel of bouw met HTML5 een aangepaste versie van je recruitmentsite.

Als je dan toch heel graag een app wil, zorg dan dat het in je campagne past. Maar besef je dan wel dat het een branding instrument is en niet zal leiden tot stapels hires. Voeg unieke content (bijvoorbeeld gaming) toe. Maar echt, ten zij je een grootschalige campagne hebt, doe het niet! Je eigen “gewone” website verdient tot op heden nog steeds het meeste aandacht. Wees reeel over het surfgedrag van mensen en onderzoek dat zo nodig alvorens je je zuurverdiende recruitment of AMC budget aan een hip niksie besteedt.

Geef een reactie

31 Comments
  • Tanja Kuhlman
    says:

    De voorspelling is (en de huidige trend) dat websites steeds meer bekeken worden van de mobiele telefoon. Een veelgemaakte fout bij recruitmentorganisaties is dat men tevreden is wanneer de website zichtbaar is vanaf de mobiele telefoon. Dit is echter heel wat anders dan een speciale mobiele versie maken van je website. Hier worden nog veel kansen gemist en is een must voor de toekomst.

  • Arie
    says:

    @Eh Thomas
    Het is een investering. Die investering heeft tot doel reclame te maken voor een onderneming. Daar wordt een beetje geld in gestoken. En iedereen die download ziet die app tenminste zo lang als iemand die op je adword klikt. Bovendien heb je de kans dat ze ‘m twee keer of meer gebruiken. Volgens mij staat mijn merk gewoon op hun iphone. En dat is een budget waard. Het is slecht een vergelijk met een andere investering (en ik nam er maar es eentje die veel mensen kennen). Het is een beetje een misverstand als je zou aflezen dat ik vind dat het hetzelfde is. Het enige wat ze gemeen hebben is dat je merk en je ads een paar keer gezien worden tegen een bepaalde investering. Had net zo goed een paar vacatures op monster kunnen zijn. Dat kost ook geld en heeft ook een doel mensen te informeren over zaken die jij aanbiedt.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Arie, de vergelijk met adwords gaat natuurlijk niet helemaal op. Die zijn immers disruptief en (als het goed is) getarget tegen relevante zoektermen of websites.
     
    Om je app uberhaupt gedownload te krijgen zul je kostbare ruimte op je homepage moeten vergeven of op regelmatige basis email of sms marketing moeten toepassen om die uberhaupt gedownload te krijgen. Je zou dus kunnen stellen dat je die kosten er eerder bij op moet tellen dan dat je van een reguliere CPC mag spreken.
     
    Bovendien zal elke zichzelf respecterende online marketeer de CPC aan zijn of haar reet roesten. Het gaat om de conversie naar verkoop. Of in dit geval naar sollicitatie.

  • Nicol
    says:

    Het gesprek is flink opgang gebracht , gestart met de kritische blik door Thomas. Grappig aan dit feit vind ik als we het over recruitment hebben, hier automatisch Otys en omdat het APPS betreft, in het vervolg daarop dus Recruit 2 wordt gekoppeld. Als heuse Otys fan kan ik zoiets glimlachend gadeslaan 🙂
    Goed, terug naar het onderwerp: onze APP ligt op dit moment ter goedkeuring bij de ITunes store. Ja, een APP van een Otys klant, gemaakt door Recruit 2 maar zeker met onze eigen stempel. Niet klakkeloos alle (350) vacatures die zijn te volgen maar we hebben deze onder laten brengen onder een aantal ‘hoofd’ functiegroepen. Tevens kan je onze blogs checken. Doordat we vrijwel dagelijks nieuwe vacatures posten en het overgrote deel van onze ‘hoofd’ functiegroepen overdag geen computer tot zn beschikking heeft, zie ik wel toegevoegde waarde, denk hierbij aan checken van de APP tijdens woon-werk reizen en pauzes. op het werk. Sterker nog: kort geleden hebben we een onderzoek gedaan onder onze doelgroepen en daaruit blijkt dat er wel behoefte is, voor het gebruik bij woon-werkverkeer en pauzes op de werkdag.
    Maar goed, die redenen zijn slechts bijzaak. Wij hebben niet de illusie dat het aantal sollicitaties door de APP zal toenemen, of het droombeeld dat het de ‘investering’ terugverdiend. Onze redenen zijn : branding & leuk!

    Leuk: voor ons en voor diegene die de APP zullen gebruiken, en of dat er nu 1 is of dat dat er 333 zijn is dan voor mij minder relevant.

    En niet geheel onbelangrijk: een APP voegt (m.i.) toe aan branding van elk innovatief w&s bureau.
    Ik ben benieuwd naar het gebruik van onze APP die begin juli te downloaden is. Persoonlijk vraag ik me af of het nu echt zo’n gemis is als je geen extra info hebt, waarmee de APP zich onderscheidt van de website(s). Sowieso is dat ook doelgroep afhankelijk?!
    Ach ja, als onze APP succesvol is en we zelf iets verder zijn in de wereld der APPS, wie weet maken we nog de overstap naar een uitgebreidere APP. Tijd zal het leren.
     
     
     

  • Gordon Lokenberg
    says:

    Hi Marc,
    *comment via mobile*
    mobile is in Twitter training voor recruiters zoals bij Rise.nl weergegeven geen topic 🙂 bij SchaalX al helemaal niet daar zij de telefoon al beschouwen als een pc! En dat is het toch ook tegenwoordig 🙂
    Grt
    Gordon

  • Thomas Waldman
    says:

    Feitelijke onjuistheden weerleggen is één, mij ervan betichten dat ik mijn huiswerk niet doe is twee. Affijn, zand erover.
    Je voorbeeld van SchaalX klopt, hoewel een twitterfeed met een paar tweets van eigenaren (waarschijnlijk regelmatig links naar jobs) nu niet meteen  gelijk aan een mobiele strategie staat. Bovendien staat de content van de app ook gewoon op de site. Dus waarom niet gewoon lekker optimaliseren voor de mobiele browser? Heb je cijfers over hoevaak de schaalX app is gedownload?
    En als je antwoord wil op de vraag waarom ik niet een keer mobiel probeer wil ik je graag verwijzen naar bovenstaand blog.

    • Bob van Es
      says:

      Ja, ja, het is nu wel even tijd om een klein steentje bij te gaan dragen aan de discussie.
      ‘Megalomaan narcisme’ vond ik wel een hele mooie beschrijving voor zo’n klein vierkantje op je telefoon of telepad, maar de beschrijving van Olfertjan is in lijn met mijn mening. Zoveel ophef over een nieuwtje, over een primeur of wellicht zo je wil over een gadget. Het is in marketing altijd interessant om de eerste met iets te zijn, zolang het maar relevant is. En leuk mag ook, maar dat is een beetje een vergeten dimensie.
      Voor ons is de plek in de keten van de app wel veranderd. Waar het een nieuwtje was op een traag toegankelijk medium als de iphone van dat moment, is het nu gewoon een van de meerdere kanalen op de steeds snellere iPhone. Maar nog steeds leuk. Want men wil nou eenmaal op meerdere manieren toegankelijk zijn. Ik moet denken aan de recruiters bij Deloitte, die wel op 5 manieren bereikbaar zijn. Terwijl ze toch ook allemaal gewoon een telefoon hebben en e-mail. Dat is blijkbaar de wereld van vandaag. De site, alle sociale media, de nieuwsbrieven en dus ook de app; overal kan je onze vacatures zien. En dat is wat we willen. We willen op veel plekken tegengekomen kunnen worden. En dat de plek in de keten telkens verandert is duidelijk. Maar dat is dan ook tegelijk een alibi voor je om er een stukje tekst aan te wijden. En nog een leuk stukje bovendien.
      Zolang er mensen zijn die mij complimenteren met het feit dat ik een app heb, blijft hij alive. ‘Du moment’ dat er klachten komen, gaat hij weg. Maar tot heden niets dan lof.
      Aantallen: in de laatste maanden 295 keer gedownload. En wat betreft dat twitter; professor Lokenberg is onlangs bij SchaalX geweest en heeft ons de fijne kneepjes geleerd. Dus geef ons even tijd. we komen er aan …

      • Marc Drees
        says:

        Professor Lokenberg heeft natuurlijk mobiele spiegeltjes en kraaltjes waar normale mensen rode bloedcellen hebben. Dus wees altijd gezond sceptisch wat deze onverbetelijke mobiele optimist je op de mouw spelt. Zijn enthousiasme is daarentegen aanstekelijk en kan virale vormen aannemen!
         
        Downloadcijfers zeggen mij in dit verband bijzonder weinig. Dumpcijfers en inactiviteit veel meer. Hoeveel van die 295 downloaders gebruikt de app nog altijd en hoe vaak? Downloaden is een eenmalige actie; herhaald gebruik zegt iets over daadwerkelijke relevantie. En wederom, geen werknemers, familieleden en ander aanhangend vocht van SchaalX meetellen.

  • Laura Zijlstra
    says:

    Thomas, dank voor je opheldering van je tekst.
    Ik reageer graag op onjuistheden. En de onjuistheid van jouw boodschap was dus dat de app alleen vacatures kan bevatten en daarin totaal overbodig is. Wij geven onze klanten de keuze. En bij een keuze geldt dus dat de klant zelf kan beslissen wat hij gebruikt. Alleen vacatures, of feeds met foto’s en video’s.

    Ik ben het met je eens dat er nog niet (voldoende) gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden. En uiteraard ga ik op je uitnodiging graag in 🙂

    SchaalX is al een klant van ons die bijvoorbeeld de twitterfeeds gebruikt: https://itunes.apple.com/br/app/schaalx/id399775000?mt=8

    Je moet een onderscheid maken tussen twee verschillende doeleinden. De Community App zoals wij hem zelf inzetten, is bedoeld voor enerzijds recruitment maar anderzijds ook info over ons bedrijf. Community en employer branding dus. Voor bureauklanten zoals Independent Recruiters dat is, heb je een wezenlijk andere doelgroep, namelijk kandidaten voor diverse opdrachtgevers. Zij zouden er voor kunnen kiezen om hun bureau meer onder de aandacht te brengen. Ik begrijp wel dat dat voor hun niet het voornaamste doel is. Maar, misschien kunnen ze die keuze  zelf beter toelichten. 

    Voor de EUR 900,- investering die ons de app gekost heeft vind ik 333x in zes maanden tijd, een goede ROI. En dan verwaarloos je nog de exposure eromheen natuurlijk. Maar voordat je je milt verwed (ook weer zo wat 😉 ) – waarom het niet zelf voor jouw recruitmentactiviteiten en employerbrand proberen?

    • Marc Drees
      says:

      Waarbij de ROI ongetwijfeld de Return On Impressions is en niet de Return on Investment?
      Verder ga ik er vanuit dat Thomas zijn milt allang kwijt is, tenslotte wed je niet met organen…

      • Arie
        says:

        900 / 333 = 2,70 euro per bezoeker. Er zijn adword advertenties (clicks) die meer kosten. Dus wat is ROI in dezen. Volgens mij is het in direct marketing termen behoorlijk efficient. En bovendien, het groeit natuurlijk nog steeds, dus elke dag dat je er weer een paar downloads bij krijgt, is je investering (per impression) minder en dus je ROI beter. Volgens mij werkt het zo he….

        • Marc Drees
          says:

          Zo werkt het.
           
          Waarbij ik ook bijzonder benieuwd ben naar het aantal vertrekkers (app weer verwijderd) en de frequentie van gebruik van de resterende gebruiers.
          En zijn die 333 met of zonder Otys medewerkers en familieleden/ander aanhangend vocht?

          • Arie
            says:

            Als je de vergelijking met Adwords accepteert (en dus online marketing) moet je je ook daar wel afvragen hoeveel familieleden op die 6 euro kostende tekstadvertentie klikken. En ook daar heb je te maken met mensen die wel klikken (en dus geld kosten), maar nooit iets kopen. Er zullen vast mensen die app vergeten (wat mij nogal eens gebeurt met allerlei apps, zelfs betaalde) of hem weer verwijderen. Maar iedereen die hem een tweede keer opent, verhoogt de ROI die ik heb op mijn interactieve advertentie.
            Dat zegt allemaal helemaal niets over het nut of iets dergelijks, van zo’n app. Maar wel alles over de ROI op het budget wat er kennelijk tegenover staat. Als je het als exposure ziet.

    • Marc Drees
      says:

      ‘bijna’. Ik heb hem ondertussen al geruime tijd op mijn iPad draaien, maar de portrait variant is nog altijd niet naar mijn zin. Voor de ‘zomer’ is hij beschikbaar, durf ik (zonder een hand, pink of nagel in het vuur te steken) wel te stellen.

  • Thomas Waldman
    says:

    Laura, hebben ze je op het Nimbas niet geleerd nooit aannames te maken in marketing, laat staan zo pinnig op blogs te reageren?
    Uiteraard zou ik een dergelijk statement niet maken als ik niet zou hebben gekeken. Ik neem in dezen de app die jullie voor Independent Recruiters hebben draaien als voorbeeld. Ik heb het in de blog zeer uitdrukkelijk over de apps die jullie voor klanten draaien. Bij dezen de uitnodiging een app van een van jullie klanten te tonen die gebruik maakt van meer dan alleen vacature plaatsingen.
     
    Jullie eigen app ziet er aardig uit. Maar het feit dat hij slechts 333x gedownload is bewijst maar dat het een slechte investering is. Ik durf er mijn milt op te verwedden dat de app op geen enkele wijze heeft bijgedragen aan new business.
     
    Het feit dat 4 van de 20 zakelijke top apps recruitment gerelateerd is verdient op zijn minst opheldering. Het gaat hier in jouw overzicht om

    Monster
    Intermediair
    Indeed
    Stepstone

     
    Dat zijn recruitment media en geen apps van corporates, bureaus of ATS leveranciers. Me dunkt dat deze vier partijen meer content hebben dan welke alleenstaande werkgever ook. Dehalve totaal niet relevant.

    • Olfertjan
      says:

      Ik kan me helemaal vinden in de opmerkingen hierboven. Onze app was puur en alleen bedoeld als stoerdoenerij (of zoals Gordon zegt “spiegeltjes & kraaltjes) . Als een van de eerste een app hebben vond ik wel stoer. Door de zeer lage prijs (het is dan ook een hele simplele app) was dat me de marketing investering meer dan waard.

      Zelf geloof ik niet echt in een recruitment app voor een bureau. Als het goed is is de zoektocht naar een baan iets wat je een keer in de drie tot vijf jaar doet en dan heel interns voor een paar weken tot een paar maanden. Dan doe je dat niet met je mobiel dan doe je dat online, als je ook direct en professioneel kunt reageren.

  • Laura Zijlstra
    says:

    Beste Thomas,

    Je verwijst naar de App die OTYS aanbiedt aan werkgevers en bureaus. Ik neem aan dat je deze niet hebt bekeken, want je zegt: “Zo biedt, onder anderen, Otys aan om een IPhone app van je vacature site te maken waar slechts vacatures in staan. Geen ondersteunende campagne of unieke content maar een lijstje vacatures.” Dat is onjuist. Wanneer je onze producten beschrijft, waarom neem je niet even de moeite om zo’n app zelf te downloaden? Of zelfs alleen te bekijken (te vinden op https://itunes.apple.com/nl/app/otys-community/id394902500?mt=8, hoef je zelfs niets te downloaden). 

    Onze App (en daarmee ook de whitelabbeled App van Recruit2 dus) biedt dus wel degelijk meer dan vacatures. Om precies te zijn tonen wij vacatures, trainingen & events, productvideo’s, facebookberichten en Twitterberichten in de app. Overigens ook op Android. 

    Onze App is in de afgelopen 6 maanden 333x gedownload. En brachebreed: 4 van de top 20 meest gedownloade (zakelijke) apps zijn recruitment gerelateerd. (bron: http://www.appannie.com/top/nederland/business )
     

  • Gordon Lokenberg
    says:

    Hi Thomas,
    Fijn dat je de post dan eindelijk hebt geplaatst 🙂
    Het is weer een leuke om te lezen!
    Wat zal ik er aan toevoegen:
    Kraaltjes en spiegeltjes hebben vele mensen gelukkig gemaakt en nog steeds doen ze dat.
    Wat het leuke is van spiegeltjes en kraaltjes is dat ze creativiteit opwekken, en dat ze de boel versieren.
    Een oud gezegde vertelt ons dat het leven een feest is, maar dat je zelf de slingers op moet hangen.
    Wil je in recruitment succesvol blijven zul je dus altijd met spiegeltjes en kraaltjes bezig blijven. Creativiteit is key in dit vak, wat natuurlijk niet wil zeggen dat een succesformule gehandhaafd mag blijven, en natuurlijk hoef je niet meteen op alle “trends” mee te varen.
    Maar weet waar je spiegeltjes en kraaltjes kan vinden wanneer als je succes opdroogt.
    in 1994 gingen we ook niet massaal internet voor recruitment gebruiken….
    Ik ben ook benieuwd of deze post over 10 jaar nog altijd uptodate zal zijn.
    @marc kan jij dat laatste in de gaten houden voor ons? Ik weet namelijk niet of ik dan nog wel op internet ben aangesloten 🙂
    Tot snel weer!
    Gordon
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Spiegeltjes en kraaltjes werden onder meer gebruikt om niets vermoedende inboorlingen van hun waardevolle goederen te ontdoen. In die zin zijn mobiele recruitment apps bijzonder goed te vergelijken met spiegeltjes en kraaltjes, alleen in dit geval is het waardevolle goed de tijd die is verspild met het downloaden en vervolgens met afgrijzen aanschouwen van de volstrekt zinloze toepassing. Over 10 jaar tijd zal zelf jij hartelijk lachen om de baarlijke onzin die mobiele recruitment apps van de eerste generatie waren.

  • Dirk Goossens
    says:

    Amen!

    Bankieren, uitzendinggemist, camera, sms gebruik ik liever met een app dan via een browser. Steeds één functie en weinig specificaties.

    Solliciteren brengt werkgevers, websites, sollicitaties, opzoek-, lees- en opslagwerk met zich mee en dat ook nog pluriform. Veel functies, veel specificaties, veel tekstinvoer en daarmee fundamenteel ongeschikt voor appificatie.

    De eerste succesvolle recruitmentapp lost dan ook niet alle problemen ineens op, maar richt zich succesvol op een onderdeel van het sollicitatieproces. Ik zet mijn geld in op het onderdeel ‘contact leggen met de juiste persoon’. Maar alleen als er geld overblijft na het bouwen van een daartoe bedoelde, fatsoenlijke website.

  • Thomas Waldman
    says:

    Ik begrijp het verschil en wil helemaal niet suggereren dat de usability van RM niet op orde is. Maar desalnietemin is de keuze voor een app op het eerste oog vreemd. Je uitleg over leergeld is dan wel weer heel cool. Zo is hij inderdaad goed te verklaren.
    Ik zou benieuwd zijn naar de analytics van de app. Heb je zicht op het marktaandeel van de app in je bezoekers? En, belangrijker nog, zou je die met ons willen delen?

    • Marc Drees
      says:

      Ik wil alles delen, behalve mijn pincode. Tromgeroffel… van de meer dan 30.000 bezoekjes in de afgelopen maand zijn er maar liefts 20 (!) via de iPhone geweest. Jawel!
       
      Overigens bijna 1.000 via de iPad wat in mijn optiek ook een beter apparaat is voor dit soort content. En dan te bedenken dat ik de enige ben met de RecruitmentMatters app op de iPad. Waarbij ik niet wil suggereren dat ik die 1.000 artikelen heb bekeken…
       
      Met andere woorden; het stelt (nog?) geen ruk voor. Wat natuurlijk ook kan komen door de bepaald niet foutloos functionerende plugin (en dan druk ik me nog heeeel netjes uit) en het volledig gebrek aan enige reclame op RecruitmentMatters voor deze app. Maar dat kan ik natuurlijk altijd veranderen.

    • Marc Drees
      says:

      Is dit een suggestie dat ik de functionaliteit van RecruitmentMatters nog niet op orde heb?
       
      RecruitmentMatters is natuurlijk geen vacature- of wervingssite. Tegelijkertijd is een iPhone app een volstrekt overbodige luxe; maar ik heb ervoor gekozen om er toch een te laten ontwikkelen om uit de eerste hand te leren wat de mogelijkheden en beperkingen zijn (en hoe lang het kan duren voordat een app ‘klaar’ is…). De ervaringen kan ik weer gebruiken in adviezen aan mijn klanten en voor artikelen op RecruitmentMatters. Zo komt die investering er toch wel weer uit…

  • Marc Drees
    says:

    Amen!
     
    Een goede toegankelijkheid van de eigen website via een mobiel device is belangrijk. Overigens is een goede functionaliteit van de eigen website nog veel belangrijker, en daar schort het al in voldoende mate aan. Dus besteed dat geld niet aan een app, maar aan het verbeteren van de gebruikservaring. Levert veel meer op.