Monster start een zakelijk netwerk op Facebook: BeKnown

BeKnown professioneel netwerk van Monster op FacebookNog even een kort blog over een bericht dat ik zojuist heb gelezen op Mashable: Employment Site Monster Starting a Network on Facebook

In de blogpost op Mashable valt te lezen dat Monster een netwerk voor professionals gaat oprichten binnen Facebook. Zie het als een soort van LinkedIn of BranchOut. Monster noemt dit BeKnown en het wordt aangeboden als een Facebook app. En eigenlijk intrigeert dit bericht me wel om een aantal redenen.

1: Waarom nog een zakelijk netwerk?

Ik heb BeKnown nog niet zelf getest, dus heel veel weet ik er nog niet van. Ik vind het getuigen van lef van Monster, maar daarnaast roept het ook vraagtekens op. Waarom wil je als Monster nog een zakelijk netwerk creëren terwijl er al een aantal zijn? In de post op Mashable valt te lezen dat BeKnown niet eens veel slimmere functionele voordelen gaat bieden dan bijvoorbeeld LinkedIn en Facebooks variant BranchOut. Waarom doen ze het dan? Is het een soort van wanhoopsdaad om mee te kunnen spelen in de ‘sociale’ online wereld? Ik vraag me echt af of Monster dit tot een succes weet te brengen. Dit is allesbehalve makkelijk, maar zoals ik al zei getuigt het wel van lef.

2: Concurrenten worden collega’s

Monster en Facebook zijn natuurlijk niet directe concurrenten, maar toch kun je op beide netwerken in contact komen met nieuwe medewerkers of op zoek gaan naar een nieuwe job. Het feit dat je als Monster een app ontwikkelt om binnen een groot platform als Facebook je recruitment-domein te reserveren is bewonderenswaardig. Maar ook opmerkelijk. Is dit eerder gebeurd, vraag ik me af? Vanuit Monster is het wel slim want als je ergens ‘zaken wilt doen’, kun je dat maar beter doen op een plek waar veel mensen komen. En dat is Facebook. Eigenlijk vind ik het bedrijfstechnisch gezien wel een knappe keuze. In ieder geval een stuk slimmer dan zelf helemaal proberen het wiel op dit gebied opnieuw uit te vinden.

3: Nieuwe tijden

Als laatste vind ik het ook wel getuigen van nieuwe tijden. De tijd dat je online iets ontwikkelde dat niet gecombineerd was met één of meer andere services hebben we achter ons gelaten. Want wie online niet kijkt naar organisatorische of technische (API) samenwerkingsverbanden sterft mijns inziens een stille dood. De kracht zit hem tegenwoordig in het zo slim mogelijk mixen van technieken en communicatie vanuit diverse online toeleveranciers. En wie er in slaagt de ingrediënten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, kan wel eens een hele succesvolle mix maken. Dat een jobboardreus als Monster dit doet getuigt van die nieuwe tijd. Ze zijn heel sierlijk over hun eigen ego heen gestapt en gaan dit proberen. Wie niet waagt, die niet wint. Want ‘het wagen’ is basisvoorwaarde numero uno!

We zullen zien wat er van komt. Hebben jullie zin om naast LinkedIn en BranchOut tijd en energie te gaan steken in BeKnown? De nieuwe tijd zal het leren.

Corné is een Zeeuw die niet zuinig is met zijn energie. Speelt het klaar om naast zijn 'werk' alles bij te houden wat er in de online én zijn eigen wereld gebeurt, en tussendoor nog zo'n 1.000km per week weg te forensen.

 

Zijn milde vorm van ADHD komt hem daarbij goed van pas. Loopt graag hard voor zijn klanten, en als het lukt 's avonds ook voor zichzelf. Is een fervent verzamelaar van social networks, tweeps, mp3's en Belgische biertjes. En gebruikt al deze onderweg opgedane kennis en inspiratie om creativiteit, recruitment, effectiviteit en online zaken te mengen tot een nieuw effectief gerecht voor de klanten van arbeidsmarktcommunicatie adviesbureau Maximum. Was dit jaar, tot zijn eigen consternatie, genomineerd voor de titel Online mediaman van het jaar.

 

Op zijn eigen blog kan je, samen met een enkele honderden afnemers,  iedere vrijdag terecht voor de Triple Dikke Friday Track waarmee je het weekend tegemoet swingt.

-->
Geef een reactie