Het recruitment vak verandert

 

Het is al enige tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Dan ook maar meteen een lange.  In de afgelopen maanden is er dan ook veel gebeurd. Een nieuwe website, schrijven van een nieuwe show, radiostation,  recruiters at the beach, opdracht bij Achmea, Google+ en niet te vergeten Wordfeud.

Deze week kreeg ik plotseling weer inspiratie. Het is namelijk weer lijstjes tijd. Een verkiezing van DE online arbeidsmarktcommunicatie expert van het decennium? https://www.onlineamcexpert.nl/

Toen ik de titel van het lijstje zag moest ik wel denken aan hoe het vak veranderd is in de afgelopen tien jaar. Moet je nagaan ik zit er inmiddels bijna 20 jaar in de ceeveelerij. Waar ik ooit begon met een kaartenbak heb ik nu de hele wereld aan mijn vinger toppen. Internet is mijn vriend, vriendenkring, mijn sociale speeltuin en mijn hunting ground en sindskort zelfs mijn social scrabble bord geworden. Door internet is AMC is nog nooit zo leuk geweest.

Er is zoveel veranderd, vroeger was Monsterboard DE vacaturebank. Nu is het EEN vacaturebank. Tangram was heer en meester in ATS land, maar vaker waren het nog WP 5.1 lijstjes die uit de matrix printer rolde. Een uitgeverij genoot respect, zij waren de publicist van content, nu zijn wij het. Wij zorgen allen voor content. Als AMC specialist moet je daar op inspelen. Iets wat Deloitte de afgelopen jaren heeft bewezen. De combi Likeable people, with complicated interesting stories is een heus pareltje van hoe AMC kan.

Het internet explodeert en de drang om bij elkaar in de keuken te kijken neemt toe. Met onze tweets, vids, blogs, postings, moby’s en twitpics geven wij dagelijks inzicht in ons leven. Vroeger keek je gegeneerd weg als een vrouw borstvoeding gaf, nu lees je het in je tijdlijn.

Jaren geleden waren bakkies DE manier van communiceren met je buren en vrienden, maar ook onbekenden. Smokey and the Bandit zijn dus eigenlijk de grondleggers van de sociale media.

Ook non verbaal gedrag en werkverhoudingen zijn veranderd door Social media. Vroeger als je iemand leuk vond op het werk, haalde je koffie voor ze. Nu like je gewoon zijn facebook foto. Vroeger hield je voor een collega van de afdeling de deur open. Nu retweet je haar functie.

Nu is er de verkiezing voor De online arbeidsmarktcommunicatie expert van het decennium. Hoe wij communiceren is zo wezenlijk anders geworden. Ik denk dat er geen enkele expert is. We staan in de kinderschoenen, van wat het internet ons kan bieden als vakgebied.

Kijk eens wat organisaties als Facebook, Google en Twitter nu al over ons weten, wat denk je over 10 jaar, of 30 jaar. ATS, Social Media, sponsord tweets. Vroeger als je een advertentie wilde zetten in het lokale kut krantje. Dacht je eerst een dag erover na voordat je het liet publiceren.  Nu poep je moeiteloos 53 vacatures op het Net met een multposter al Knollenstijn of Broadbean. Iedereen ontwikkelt zijn eigen stijl, elke stijl past ook bij een bepaalde doelgroep.

De afgelopen jaren ben ik vooral achter één ding gekomen het gaat allemaal om communicatie. Dus nu volledig willekeurig wat ik van een aantal genomineerde vind.

Laura Baselaar, de moeder Theresa van de Nederlandse recruitment wereld. Mooie afdeling, een team van mooie mensen met een eigen verhaal. Zij maakt ziekenhuizen sexy. Want achter elke expert staat een team van mensen. Naast en vakvrouw ook een mens met eigen visie op het vak.

Corne Wielemaker, mooi bedrijf. Toewijding, puike diensten en erg leuke campagnes. De originaliteit en schoonheid in executie is bewonderenswaardig. Mooie klanten, fantastisch kantoor en uitermate gastvrij. Fuck Bløf, Corne is de grootste ambassadeur van het Zeeuwse leven.

Marc de Vries, de Monster Messias die ons vacature banken schonk. Als een heuse Mozes scheidde hij de zee van CV’s. Vacaturebanken, zoektermen OF en EN werden dagelijkse termen. Nu head honcho bij hyves, waar hij zich stiekem nog in recruitment kringen begeeft.

Quintin, de man die mij de kortste afwijzingsbrief ooit schreef. “Martijn ik denk dat als jij hier komt werken wij één week onwijze lol zouden hebben en elkaar daarna de tent zouden uitslaan. Met vriendelijk groet Quintin. Een man met humor, een breed palet aan AMC diensten. Daarnaast erg leuk om te volgen op twitter.

Michel Reinders een man die ik helaas niet goed ken. Ken zijn bedrijf en de diensten. Jaloers kijk ik naar sommige van hun klanten en de projecten die zij uitvoeren. Daarnaast is hij een kritische noot op blog gebied.

Ron Jansen, a man on fire, the man van hire. Hire vind ik een verfrissende blog. Een andere kijk op het vak. Niet altijd die zure smaak zoals we gewend zijn van onze arbeidsmarkt augurk de heer Drees. Iemand die iets doet om het vak te professionaliseren, met zijn werk voor de NVP. 

Als één na laatste, iemand die ik eigenlijk helemaal niet ken. Echter hij is wel van mening dat hij mij kent. Bas van de Haterd een eigenwijze ondernemer, met een geheel eigen kijk op het recruitment vak.  Ik ben het niet altijd met Bas eens, ieder zijn mening. Ik sta namelijk geheel aan de andere kant van het spectrum, ik heb namelijk wel hands-on recruitment ervaring.

Ik werfde al mensen toen hij zijn eerste pukkeltjes uitkneep. Bas heeft wel eens een zuur blogje over mij geschreven. Mij vergeleken met een crimineel, omdat ik als jeugdig recruitertje een kandidaat had benaderd via relatieplanet. Dit verhaal is al 4 jaar oud, maar het blijft mij achtervolgen.  Ik zal ook eerlijk toegeven, ik heb wellicht ook wel eens een grapje over hem gemaakt in mijn workshow #SMBS. Heel kinderachtig voor twee volwassen mannen, hoor ik je denken. Mijn antwoord is…. Hij begon !

Vaak lig ik s’nachts wakker denkend hoe kunnen wij dit ooit goed maken. Bas heeft nu de eerste stap gezet. Ik ben ook genomineerd voor de prijs op zijn congres. Ik neem aan dat dit een geste is van Bas om het eens en voor altijd goed te maken. Dat ik in de top 10 zit omdat hij via de DM iedereen vraagt op mij te stemmen. Een soort openlijke aanbieden van een peace pipe. Ik wil dan ook graag ingaan op zijn aanbod. Als Bas dit leest : Ik beloof je Bas als ik win, draag ik de prijs aan jou op. Je bent een held en duidelijk meer mans dan ik.

Wie ben ik dan ? Ik ben een social media junky. Ik ben geen expert, gewoon een heavy user. Ik vind het leuk wat ik doe op online gebied, andere vinden dat niet. Ik vind de titel mij niet waardig. Er zijn mensen in deze lijst, naast de mensen die ik genoemd heb, die de prijs veel meer verdienen dan ik.

Daarnaast denk ik namelijk dat ik het emotioneel niet aan kan om Bas voor het eerst te ontmoeten. Ik denk dat ik door deze geste van Bas als “Christian de Lion” op het nummer “I will always love you”van Whitney Houston in zijn armen zal vallen.

@marctijnrecruit

Geef een reactie

6 Comments