Jobbird, the week after

Logo en logotype Jobbird.com Er is ruim een week voorbij gegaan sinds de lancering van Jobbird, en het stof is ondertussen al aardig opgetrokken. Hoewel de site door een vroegtijdige lancering onbedoeld op de lachspieren werkte, is er ondertussen het nodige verbeterd. Zo zijn er in ieder geval een redelijk aantal vacatures op de site te vinden (op het moment van schrijven waren dit er 2.253) en de site lijkt in ieder geval een stuk stabieler dan begin verleden week.

Want toen schoof de site om de haverklap onderuit, ondanks het feit dat er op dat moment pas een paar vacatures gepubliceerd waren. Het leek er ernstig op dat Atos Origin (de bouwer van Jobbird) op geen enkel moment aan stresstesting was toegekomen. Stompzinnig, maar waar…

Maar ondertussen lijkt de homepage van Jobbird op die van een volwaardige niche vacaturesite; met voldoende bedrijfspresentaties en topbanen om de (bijzonder drukke) homepage een gevuld aanzien te geven:

Jobbird | Homepage

Ja, Jobbird is gek op visuals, zoveel is duidelijk…

Maar er gaat nog altijd veel teveel mis, zoals onder meer uit de pagina met het zoekresultaat blijkt:

Jobbird | Zoekresultaat

Iemand interesse in een baan in Zuid-Amerika? En wat te denken van een vacaturetekst in een advertentieblok?

Of wat hiervan te denken:

Jobbird | Vacature

Je vraag je af wat nou eigenlijk de locatie van de werkplek moet zijn. Om tuureluurs van te worden

Het aantal kosmetische en functionele foutjes is nog altijd bijzonder groot, ondanks het verstrijken van een volledige week (inclusief weekend) waarin feitelijk al dit soort rommeligheden opgeruimd hadden kunnen worden. Of was het soms te mooi weer voor Atos?

De meest droevige pagina vind ik nog wel deze; ondanks het vrolijke Croky vogeltje:

Jobbird | GoogleMaps

Wie denkt dat een werkzoeker met dit soort pagina’s een dienst wordt bewezen is ofwel nooit werkzoeker geweest of heeft die tijd ernstig verdrongen. Wat een volstrekte zinloosheid…

Conclusie
Het ziet er naar uit dat Jobbird nog heel wat weken nodig zal hebben om zichzelf op te poetsen en daarmee toonbaar te maken. Ondertussen gaan de radio en TV reclames door en is sinds deze week ook de outdoor campagne van start gegaan. Ik kan me een betere besteding van marketing Euro’s voorstellen. Hoewel die Euro gelukkig wel steeds minder waard wordt…

Daarnaast dient Jobbird nog heel wat te verbeteren aan de inhoudelijke waarde van de site; los van alle visuele en functionele onhandigheden. Want een kaartscherm zoals hierboven is werkelijk adembenemend slecht.

Geef een reactie

1 Comment
  • Gijs Bos
    says:

    Ik ben het  helemaal met je eens: Atos had een betere stagiaire op het user interface design moeten zetten. Het lijkt me op een haast klus voor een onzinnige deadline.

    Bovendien verbaast het me dat een nieuw online intiatief zo veel geld uitgeeft aan een (offline) marketing campagne: party like it’s 1999?

    Vanuit SEO perspectief zie ik weinig spannends  (backlinks, on page optimisation, snelheid etc.)

    Op de grote keywords  (vacatures, banen, banen etc.) zie ik Jobbird in paid search ook niet terug.

    Volgens het (onbetrouwbare) Alexa komt er desondanks toch aardig wat traffic binnen, maar ik ben bang dat dat met bovenstaande strategie heel snel gaat ophouden zodra de campagne stopt.