Marktleider

Katja
Inhoudelijk niet ideaal, zei je?

Ja. Want inhoudelijk ideaal was de Gouden Gids.

Nederlanders waren gebaat als onze vacatures ingebed waren in de kennis van de Gouden Gids. Zij hadden specifieker naar vacatures kunnen zoeken. De zoekresultaten waren beter gepresenteerd door rijkere context. De Gouden Gids heef een kans in de wind geslagen, doordat ze een Gouden Vacaturegids levert waar alleen maar advertenties in staan.

Inleiding

Iedereen weet dat vacatures plaatsen niet iets is waarvoor je in de toekomst hoeft te betalen. Het serveren van een webpagina is zo goedkoop dat concurrentie op dat vlak uiteindelijk niet loont. Dat besef werd aangejaagd door verzamelsites. Deze bestaan al een tijdje maar hebben de vacaturesites nog niet weg kunnen drukken.

Trucje.

Dat komt doordat aggregatiesites slecht vacatures presenteren. Daar kunnen ze niets aan doen, want als je van veel plekken vacatures haalt, dan is het moeilijk om ze er hetzelfde uit te laten zien. Als je het resultaat dan extra verwatert met premium placement en contextuele advertenties, wat de meeste doen, dan verandert een vertical in een zombie. Niemand houdt van zombies.

Lot

Een gratis vacaturesite – fijn! – was onontkoombaar, maar dat woord gratis kon niet rekenen op bijval van vacaturesites die hun personeel betalen door vacatures te verkopen.

Ja, dan moet je wachten op een startup. Die partij werd Banenmatch. Of was het Jobselectie? Een partij met een goed idee, eerlijk doorgevoerd, met veel passie. Het leek al bijna echt.

En toen pakte Cruiming, een outsider, zijn markt.

Number one

Hij is weer de eerste. Hij plaatst op het juiste moment een idee in een markt die volledig leeg is; Jobselectie, Banenmatch, Banen.nl. Wijs de concurrent maar aan. Vraag een Nederlander over twee jaar maar waar hij vacatures zoekt.

Cruimings propositie is nieuw: Gratis vacatures plaatsen is normaal en kan gewoon zonder omhaal bij een fatsoenlijke site. Doordat geen enkele werkgever die propositie kan weerstaan heeft hij de werkzoekers uiteindelijk het meeste te bieden.

Epiloog

Cruiming heeft een voorsprong in een markt die nu een marktleider nodig heeft. En door het verwaterende effect van meerdere spelers tendeert deze markt naar een alleenheersende marktleider. Cruiming is een marktleider die inhoudelijk niet ideaal is, maar die het op uitvoering glansrijk redt. Cruiming pakt de kudde.

En de Gouden Gids? Die heeft voor de poort van de hemel haar ziel verkocht aan de duivel en laaft zich aan een opdrogende markt. En Marc Drees? Die heeft last van een vage buikpijn.

Geef een reactie

15 Comments
  • Arno
    says:

    Laat ik voorop stellen dat ik de foto van Katja beter begrijp dan Dirk’s verhaal. Maar om nu  al vast te stellen dat Kruiming de cudde pakt vind ik zeer prematuur. Over ruim een jaar nog maar ns kijken hoe het met zn burn rate staat lijkt me.
    Met zn actie overigens wel goed bezig de aftakeling (of was het transformatieproces) van de zittende spelers te versnellen.

    • Dirk Goossens
      says:

      Et tu, Arne!

      Je geeft aan dat je mijn verhaal niet begrijpt en dat je het oneens bent met de conclusie. Je reactie is daarmee op zijn best irrelevant en op zijn slechtst leugenachtig.

      Als je de waarheid van premisses niet toetst kun je de conclusie slechts onderschrijven of negeren. Een valse premisse leidt namelijk per definitie tot een valide conclusie. 

      Gisteren te lang in de kroeg gezeten, net als Frank?
       

      • Jeroen
        says:

        Deze reactie is, evenals het artikel, slecht te begrijpen. 
         
        Een losse conclusie kun je toch prima verwerpen, ook al is de gang daar naartoe onnavolgbaar?
         
        Wanneer ik na een gigantisch lulverhaal uiteindelijk de conclusie trek dat het nu buiten vriest, dan valt alleen die conclusie toch wel te weerleggen? Op zijn minst in twijfel te trekken..

        • Dirk Goossens
          says:

          Je verwart conclusies met premisses. Een losse conclusie is een contradictio in terminis. 

          Mijn premisses zijn de volgende:

          Cruimings propositie is nieuw

          Cruiming heeft een voorsprong

          door het verwaterende effect van meerdere spelers tendeert deze markt naar een alleenheersende marktleider

          In andere woorden: Werkzoekers willen geen dubbele vacatures, hebben behoefte aan één bron. De markt heeft nú een leider nodig. Cruiming is de eerste met een fatsoenlijke propositie in deze markt.

          Op basis van deze premisses concludeer ik dat Cruiming de kudde pakt.

  • Marc Drees
    says:

    Voor de enkeling die de auteur kent zal na lezing van bovenstaande blog posting een vermoeden van begrijpen gloren. Voor de overgrote meerderheid van de lezers zal de, overigens onhandige en onduidelijke, reactie van Frank waarschijnlijk model kunnen staan. WTF?

    Het kan geen kwaad om voorafgaand aan een coke-geïnduceerde braindump enige context te geven. Zodat ook de lezer zonder jouw achtergrond, kennis en (onnavolgbare) gedachtenkronkels kan begrijpen wat je nou precies wil zeggen.

    Zo, nu ga ik het artikel voor de 10e keer lezen. Misschien dat ik het dan snap…

    • Dirk Goossens
      says:

      Je snapt mijn betoog als je erkent dat Cruiming de kudde pakt.

      Frank is geen Cruiming fanboy en elke blogger krijgt de reacties die hij verdient.

      Jij hebt met Recruitmentmatters een prachtige context gegeven. De geinteresseerde lezer vindt hier alles wat hij nodig heeft. Voor de andere lezers heb ik een foto van Katja bijgevoegd.

      De referenties aan coke verkies ik af te doen als een opzichtige poging om aan mijn borsthaar te mogen zitten; volstrekt verwerpelijk.

  • frank
    says:

    Waarschijnlijk hele middag in kroeg gezeten…..wat een opeenstappeling van domme opmerkingen!

    Niet meer acher pc zitten na de vrijdag middag borrel…lijkt mij…Dirk