De vage strategie van TMG voor online recruitment

krant Jawel, we hebben van Herman van Campenhout (CEO) eindelijk een strategie voor de Telegraaf Media Groep. Waar ook een plekje is ingeruimd voor online recruitment. Of toch niet? Want het persbericht van TMG spreekt uitsluitend van Classified categorieën, de Engelse overkoepelende term voor rubrieksadvertenties waar ook vacatures onder vallen. Inderdaad, een term uit de inkttijd.

Wat zegt Van Campenhout/TMG over Classifieds? Het persbericht:

Leidende positie innemen in geselecteerde Classified categorieën.

TMG maakt duidelijke keuzes voor categorieën, gebaseerd op twee criteria: de aantrekkelijkheid van de categorie zelf en het vermogen om een leidende positie te behalen.

Hmm… daar kan je dus alle kanten mee op.

Want hoe aantrekkelijk vindt TMG online recruitment? En hoe schat TMG het vermogen in om hierin een leidende positie te behalen? Vooral ten aanzien van dat laatste punt zal het bedrijf autonoom geen potten kunnen breken gezien de pogingen tot nu toe (Vacaturekrant, 360inc). Maar daar is via overnames natuurlijk een mouw aan te passen. En op dat gebied heeft het bedrijf grote ambities. Er wordt maar liefst  EUR 300 miljoen aan overnames voorzien. Met een potentieel ‘klein’ probleempje:

TMG is van plan de overnamereeks met geleend geld te betalen: €250 mln van de benodigde €300 mln moet extern gefinancierd worden. Het is nog niet precies duidelijk hoe de uitgever dat geld gaat ophalen.

Maar stel dat TMG voor online recruitment kiest en ze kan het geld ophalen, dan ligt er natuurlijk een uitstekende overname-kandidaat te wachten: VNU Media. Dat bedrijf zit tenslotte vol met vreemd geld, en het zou me niets verbazen als de investeerders daar zo langzamerhand wat van terug willen zien. En het is de enige manier om een leidende positie in deze classifieds categorie te krijgen.

Gezien de keuzes van TMG zou VNU Media keurig in het rijtje met andere overnames passen: kopen op de piek van de waardering. Sugababes was zo’n ‘succes’ en wat te denken van Hyves?

Het sociale netwerk Hyves blijft qua financiële prestaties ver achter bij de hoge verwachtingen van moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG). De kloof is zo groot dat de uitgever de interne winst- en omzetdoelen voor Hyves in 2012 nu al heeft afgeschreven, melden betrokkenen. TMG bekijkt hoeveel lager de lat moet worden gelegd voor de dochter, die een jaar geleden is ingelijfd voor € 43 mln.

Ja, TMG maakt bijzonder goede keuzes… Met de komst van ‘gratis’ vacaturesites zullen de vacaturesites van VNU Media margedruk en verlies van omzet ervaren. Voor een bedrijf als TMG dus het ideale moment om in te stappen…

Maar goed, genoeg vrolijke speculaties. Waar het om gaat is of TMG de online vacaturemarkt gaat selecteren als een classifieds categorie waar ze haar muntjes op gaat inzetten. Zo niet, dan is het gedaan met Vacaturekrant en 306inc. En anders kunnen we nog een interessante tijd tegemoet zien.

Ik ben benieuwd…

Ten aanzien van de toekomstverwachtingen van Hyves ook nog even dit:

Bij Hyves is het belangrijkste punt van zorg de afnemende activiteit van leden. Gebruikers stappen massaal over op het concurrerende platform Facebook. Sinds januari kalfde het aantal Hyves-paginabezoeken af van 200 miljoen tot minder dan 150 miljoen in oktober.

Ook het aantal unieke bezoekers per dag en het aantal minuten per Hyves-bezoek daalt, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Comscore. Daarbij komt dat ook de markt voor de onlineadvertenties moeilijker wordt.

TMG wil niets zeggen over de financiële prestaties van Hyves, die zijn geconsolideerd in de groepsresultaten.

Het gaat lekker bij de uitgever… Je vraagt je af wat de waardering van Hyves op dit moment zou zijn. Iemand suggesties?

Geef een reactie

2 Comments