Hoe ‘mobiel’ is uw site?

Google Mobilize your site Dat het mobiele internet steeds belangrijker wordt, lijkt mij duidelijk. Mensen kijken steeds vaker met allerlei mobiele apparaten naar uw website. Niet iedere website is daar even geschikt voor. Sommige websites zien er via een mobiel niet uit; foto’s die langzaam laden of niet, knopjes waar niet op te drukken valt en ga zo maar door.

Mogelijk gaat u er vanuit dat die killerapp ervoor zorgt dat de website niet bezocht wordt met de IPhone, Galaxy of ander mobiel superapparaat, maar dat de app, widget of wat zo meer, wordt gedownload en deze wordt gebruikt. Meestal zal een blik op uw analytics iets anders vertellen en wordt uw site geregeld bekeken via een mobile-device.

Ook een mobile kandidaat is een kandidaat en als recruiter is het uw taak om zo professioneel als mogelijk het recruitmentproces uit te voeren. Gelukkig heeft Google “howtogomo” gelanceerd; een site met allerlei best practices rondom de mobiele ervaring (en dat zal zeker niet zonder eigenbelang van Google zijn). Onderdeel van de site is de “GOMOMETER”, een grappig tooltje om een website te testeen op mobile readiness.

Ter lering en vermaak heb ik een tweetal websites door dit tooltje gegooid.

1. Start People, een uitzender (Startpeople.nl):

image

De pagina wordt volgens Google binnen dus een acceptabele tijd geladen en afbeeldingen blijven correct in beeld, maar er is ruimte voor verbetering ten aanzien van de leesbaarheid van de tekst en de bruikbaarheid van de navigatie.

Deze bevindingen worden ook nog verder toegelicht:

image

 

2. Monsterboard, een vacaturesite (Monsterboard.nl):

image

Monsterboard scoort aanzienlijk beter; sterker nog, de site scoort optimaal. Monster is zich duidelijk bewust van de mobiele bezoeker. Een minpuntje is natuurlijk wel dat je niet mobiel kan solliciteren…

Laat een antwoord achter aan Michel Rijnders Reactie annuleren

9 Comments
  • Lars de Rijk
    says:

    ” ik bepaal graag zelf welke informatie nuttig voor mij is ”
    Dat begrijp ik natuurlijk. Maar is het niet fijn op een mobiele website wat meer de nadruk te leggen op echte mobiele functies? Zo wil je een bedrijf met 1 klik kunnen bellen, of bij een restaurant een tafeltje reserveren, of de openingstijden naar een winkel bekijken.
    Ik denk dat het best handig kan zijn om te bedenken welke dingen je bezoekers toont op een PC website en welke functies je toont op een mobiele website. Met dan voor de bezoeker de mogelijkheid om te kiezen tussen de mobiele website en de pc-website.
    En als laatste: Google mobile toont eerder een mobiele website dan een normale website. Google is bezig hier een aparte zoekindex voor aan te leggen.

  • Herbert Prins
    says:

    @Michel @Sebastiaan natuurlijk bepaal je als gebruiker wat je wilt zien. Maar het is in mijn optiek klant/kandidaat vriendelijk om je website aan te passen aan de gebruiker. Dus waarom niet als je weet dat iemand een bepaald besturingssysteem heeft of taal spreekt of browser gebruikt of mobiel apparaat gebruikt je look and feel daar op aan te passen.

    Dus in zeker zin bepaalt de web eigenaar wat je ziet. Dat is ook de rede om dat te beoordelen of dat wel of niet gebruikersvriendelijk is.

  • Herbert Prins
    says:

    @sebastiaan @Michel het beste zou zijn als de gewone website ook mobiel goed leesbaar/te gebruiken is. Maar vaak is dat niet zo. Dan is een aparte mobiele website prettig. Natuurlijk is de drang om je weer een app te laten downloaden irritant wat ik een erg goed voorbeeld vindt is die van https://www.usgcapacity.nl/ Deze kwam ook bijna perfect uit de  “howtogomo” 

  • Herbert Prins
    says:

    @Michel je hebt gelijk. Echter door de afvang naar een site om een app. te downloaden krijg je wel een betere mobiele ervaring. Blijft jammer dat je niet meteen de functionaliteiten van Monsterboard kan gebruiken. Kennelijk hecht monsterboard er meer waarde aan dat je de app. download van Monsterboard dan dat een kandidaat solliciteert op een vacature van  1 van hun klanten.

    • Michel Rijnders
      says:

      @Herbert dat eerste vraag ik mij wel af. Ik heb op mijn android bewust de optie uitgeschakeld om doorverwezen te worden naar mobiele pagina’s (ja, dat kan :-)). Ik wil niet elke keer lastig gevallen worden met mobiele websites of dit soort app pushes; ik wil de gewone website bekijken. Maar dat is misschien wel een vorm van beroepsdeformatie

      • Sebastiaan lindenhof
        says:

        Ik betwijfel of het beroepsdeformatie is. Ik kom steeds meer mobiele websites tegen waar iemand ooit heeft besloten dat wanneer ik een mobielapparaat gebruik ik bepaalde informatie niet hoef te zien. Een van de eerste dingen die ik persoonlijk doe is inderdaad overschakelen naar de normale website, laats in de kroeg aan x aantal mensen uit staan leggen dat dit (meestal) mogelijk is. Iik bepaal graag zelf welke informatie nuttig voor mij is. Downloaden van een app is weer een extra drempel, app moeheid begint al in te slaan, ben dagelijks 30 van die krengen aan het upgraden.

  • Michel Rijnders
    says:

    Applaus dat de landingspagina voor de Android App goed werkt bij Monster. Wanneer je de normale website test of een zoekresultatenpagina van Monster pakt dan komt Monster er net zo goed of slecht vanaf als Start People 😉