Bezoekersaantallen van online recruitment sites

De fantastische analyse van Marc inspireerde mij op deze bewolkte dag op de Kaapverdische eilanden tot het kijken naar een andere belangrijke variabele in online recruitment land: keiharde bezoekers. Met dank aan onze overlords bij Google zitten de absolute aantallen er misschien iets naast, maar relatief kloppen ze uitstekend (en zijn veel beter dan alexa.com).

De grote jongens
Het verrassende nieuws is dat Monsterboard en Nationalevacaturebank ook op traffic gebied al lang niet meer de grootste zijn. Het is een wedstrijd geworden tussen Jobrapido en Werk.nl. Daarna volgt Indeed. Monsterboard en Nationalevacaturebank vertoonden aanzienlijke krimp in 2011. Bekijk hier

Google Trends | de grote sites

 

De grote jobboards
Hier is de krimp van Monsterboard nog duidelijker zichtbaar. StepStone haakt langzaam aan (in een vorig leven was ik daar directeur). Intermediair en Jobtrack krimpten licht in 2011. Bekijk hier

Google Trends | kleine(re) vacaturesites

De overige jobboards
Experteer heeft het moeilijk, net zoals Vacaturekrant. Megajobs komt niet voor in de statistieken. Bekijk hier

Google Trends | overige vacaturesites

Gratis
Gratis vacatures plaatsen is niet duur, maar komen er ook werkzoekenden op af? Het antwoord is: vooralsnog weinig. Alleen Banenmatch en Jobselectie behoren tot het koren. Verbazingwekkend dat Jobbird ondanks het grote budget nog niet in de Google statistieken voorkomt. Lijkt te suggereren dat er aldaar gekozen is voor naamsbekendheid in plaats van traffic. Ik ben benieuwd wat de klanten daarvan vinden. In ieder geval zijn het allemaal redelijk nieuwe partijen, dus het wordt de komende maanden spannend. Bekijk hier

Google Trends | gratis vacaturesites

De meta’s
Bedrijven kunnen (voor het overgrote deel) niet direct bij metacrawlers vacatures plaatsen. Metacrawlers doorzoeken de jobboards en nemen de vacatures over van de bedrijven die daar geplaatst hebben. Jobrapido is veruit de grootste, daarna volgt Indeed en Trovit. Banen.nl past op de een of andere manier niet in de grafiek. Career-jet heeft te weinig traffic volgens Google om er een betrouwbaar grafiekje van te maken. Bekijk hier

Google Trends | vertical search engines

De uitzenders
Voor mij het meest schokkende gedeelte. Grote beursgenoteerde bedrijven met god-weet-hoeveel-kantoren kunnen niet eens fatsoenlijk bezoekers inkopen voor hun site. Ik weet niet weer daar allemaal marketing directeur zijn, maar wat mij betreft mogen ze allemaal hun spullen pakken. Neem Manpower, een clubje dat in één kwartaal van 2011 bijna twee keer zoveel omzet draaide als alle jobboards bij elkaar in het hele jaar. Natuurlijk heeft Manpower een ander business model met andere marges, andere doelgroep etc. etc., maar het internet als kanaal negeren (met een euro miljoentje kom je al een heel eind) is natuurlijk om te huilen. Bekijk hier en hier, als je durft)

Google Trends | uitzenders

 

Google Trends | uitzenders, 2

Social media
Zoals op andere sites al eerder gerapporteerd: Hyves is niet meer de grootste (wat natuurlijk best jammer is). Al lang niet meer eigenlijk. Het is Facebook wat de klok slaat. Interessant om te zien dat het gebruik van Facebook nog niet ten koste van dat van Hyves gaat: gebruikers doen het blijkbaar allebei of het zijn (gedeeltelijk) andere doelgroepen. LinkedIn ligt op ieders lippen wegens de kwaliteit van de CV database, maar qua traffic moet het de twee concurrenten ver voor zich dulden. Bekijk hier.

Google Trends | social media

Om het geheel in perspectief te houden: LinkedIn Nederland is qua aantallen bezoekers ongeveer 3 keer zo groot als Monsterboard.

Google Trends | Monsterboard vs. LinkedIn

Gijs Bos blogt over zijn reeds 15 maanden durende wereldreis op www.gijsbos.com

Laat een antwoord achter aan Gijs Bos Reactie annuleren

15 Comments
  • Bart @ Jobbird.com
    says:

    Ik raad iedereen aan een vacature op Jobbird.com te plaatsen en te testen wat de response is!
    We krijgen hele goede berichten van klanten en dat enkel Google Trends nog geen data laat zien, zegt niets over onze traffic. Pak er maar een willekeurige andere tool bij 😉

    • Gijs Bos
      says:

      @ Bart, zoals gezegd. Google trends is zeker niet heilig. Tegelijkertijd lijkt het me stug dat Google een wereldwijd complot smeedde om JobBird dwars te zitten. Als het traffic inderdaad zo goed is zien we jullie vast terug in de statistieken over een paar maanden.

      • Bart @ Jobbird.com
        says:

        @Gijs Bos, Mensen vergeten het soms, maar Jobbird.com is nog maar 3,5 maand live. Google Trends is zeker een mooie tool om vergelijkingen te maken, maar pakt niet zo snel nieuwe websites op. Je ziet dus helaas nog geen traffic, maar dat betekend niet dat het er niet is 🙂

        • Gijs Bos
          says:

          Helemaal met je eens dat Google het niet snel oppikt.

          Ik ga er vanuit dat JobBird zelf wel ergens een tellertje heeft lopen voor het aantal bezoekers van de site.

          Kan je aangeven wat het aantal daily/monthly unique visitors is voor JobBird? (ik kon het niet vinden op de site, excuses). Lijkt me zeer belangrijke informatie voor potentiële klanten.

  • Gijs Bos
    says:

    @gerard en Herbert: jullie hebben helemaal gelijk. De hoeveelheid bezoekers zegt lang niet alles. Zelfs conversie is onvoldoende. Belangrijkere metric is kosten per aanname (cost per hire). De echte professionals kijken zelfs naar de performance van de medewerker post-hiring en rekenen het jobboard/recruiter/W&S buro daar op af. Helaas zijn die pro’s in NL op 1 hand te tellen.

    Waarom dan toch dit overzicht? Minder traffic is zelden beter. Ik kan me maar 2 scenario’s bedenken die daar een uitzondering op zijn:
    A) een site voert een strategische wijziging door (bijvoorbeeld: een generieke site gaat zich op een kleinere doelgroep richten).

    B) een site heeft fors minder vacatures dan voorheen. Hierdoor gaan de bezoekers aantallen per vacature omhoog.
    In alle (?) andere gevallen is minder traffic slecht nieuws. En voor recruiters een teken dat ze hun heil ergens anders moeten gaan zoeken en/of een andere prijs moeten gaan afdwingen bij het jobboard.

    Aangezien sites tegenwoordig veel op elkaar lijken zijn grote sprongen in conversie zeer uitzonderlijk. Hoogstens bij een compleet redesign van een platform zoals VNU dat doet kan je een sprongetje verwachten. Maar zelfs dan zou een conversie verbetering van meer dan 10% me verbazen. Misschien dat iemand van VNU hier toelichting op kan geven?

  • Herbert Prins
    says:

    Beste Gijs leuke analyse en sluit aan bij mijn analyse van december https://recruitmentmatters.nl/2011/12/06/is-de-grootste-ook-de-beste/. Uiteindelijk is natuurlijk de vraag waar krijg je de meeste resultaat zowel als kandidaat/werkzoekende als werkgever. De meeste bezoekers zegt nog steeds niet veel over de aantal sollicitanten en de conversie. 

    Dat Hyves en Facebook meer bezoekers trekt en ook meer bereik heeft bij werkzoekenden dan Linkedin is evident (al is het verschil een stuk kleiner als het bereik bekijkt bij mensen die zoeken naar vacatures zie analyse). Het zelfde zou gelden als je Youtube mee zou nemen. 

    PS veel plezier op je wereldreis