Monster sleept grote opdracht in de UK binnen

Monster Het lijkt er sterk op dat de grote deal waar Sal Iannuzzi (CEO Monster) tijdens de earnings call aan refereerde eindelijk bekend is geworden. Want ik kreeg net het persbericht binnen met als titel Monster signs contract with DWP. Waarbij DWP staat voor het Department for Work and Pensions van de UK. Even ter herinnering; dit zei Iannuzzi tijdens die earnings call:

In Europe, we […] are optimistic about building a meaningful business with European governments. Last year, we started an effort to expand our successful U.S. government business on a global basis. Just this week, we have completed a major new contract with a European entity, which is in excess of $20 million. This is an important, initial accomplishment in developing a global government business.

En toen was het al vrij zeker dat hiermee naar de nu bekend geworden deal werd verwezen. Tenslotte had de Engelse overheid geruime tijd geleden een aanbesteding uitgeschreven die nog altijd niet tot een bekendmaking van de winnaar had geleid. Tot nu dus…

Wat gaat Monster nou precies leveren aan DWP? Nou, dit:

[…] provide a managed online vacancy taking, filling and automated job matching service. This is part of the DWP Digitisation Programme aimed at providing easy online access to appropriate Government Services and will ultimately enable jobseekers to find more suitable job vacancies more quickly.

En dit is geen eenmalige exercitie, want het contract tussen Monster en DWP heeft een duur van vier jaar. En Monster’s match-engine speelt een belangrijke rol:

The four-year agreement will transform the DWP vacancy posting and job matching service, replacing the current service with Monster’s 6Sense technology, which matches skills and experience with the opportunities available more accurately.

Au! Dit gaat forse pijn doen bij onze Nederlandse matching trots WCC. Die tot op heden met haar match-engine ELISE voor de Engelse arbeidsvoorziening een vergelijkbare service leverde. Maar die, volgens planning, in de herfst van 2012 de stekker eruit mag trekken:

The new system, due to launch in autumn 2012, will also benefit employers by giving them free access to a easily searchable database of jobseekers, expanding the talent pool they can actively recruit from via the Business Link website.

Nou maar hopen dat deze planning wel door Monster gehaald gaat worden. Tenslotte heeft het bedrijf een bijzonder slechte reputatie als het om de uitrol van 6Sense gaat

Natuurlijk moet er ook enige hyperbole worden gebezigd, tenslotte is Monster een Amerikaans bedrijf:

According to Julian Acquari, Managing Director of Monster UK & Ireland, the launch of the service should mark a turning point for the UK’s unemployed allowing them to trawl more efficiently a vast database of vacancies and identify jobs that match their skills.

Natuurlijk, 6Sense is de nieuwe slangenolie…

Los van deze onzin is de opdracht voor Monster een bijzondere overwinning binnen de EU. Haar ambitie om in (online) recruitment services een rol van betekenis te gaan spelen krijgt hiermee een eerste Europese opsteker. De vraag is echter of Monster zich voldoende realiseert dat de sales cycle bij Europese arbeidsvoorzieningen er eentje is waar een bijzonder lange adem voor nodig is. Een cycle die wel eens meerdere C-levels kan zien komen en gaan voordat de volgende aanbesteding langskomt. Maar laat ik het feestje bij Monster niet verpesten met dergelijke overwegingen. Monster UK viert feest. En dat is helemaal terecht.

Geef een reactie

2 Comments