Zet Oracle/Taleo de aanval in op LinkedIn?

Logo en logotype Taleo Oracle en Taleo hebben blijkbaar een hele mooie droom gehad. Een droom waar luchtkastelen tot in de hemel reiken. En een droom waarin de fusie van beide bedrijven tot de provider van werkgelerateerde profielen gaat leiden. Dit wist Thomas Kurian (EVP Development Oracle) hierover te zeggen:

Imagine if you had the capabilities of a manager to look at your organization chart, and browse the organization chart… but find the people within the organization chart using a talent browser. So you can quickly and effectively find the best talent for a position or need that you have.

Secondly, we also want to create a talent directory. [It’s] basically a portable talent profile that’s attached to every employee or candidate, that’s then integrated with recruiting and sourcing, so you can look outside of the company and look at all the pipelined candidates that are out there, and where you’re considering sourcing from, to get a view of what the talent outside of the organization is. This allows you to find, recruit, and retain the best people.

Jawel, Oracle en Taleo hebben naar LinkedIn gekeken en gezien dat het goed was. En hebben blijkbaar de intentie om de data van hun klanten te exploiteren voor hele andere doeleinden… Waarbij pipelined candidates (hoe zou je het vinden om een pipelined candidate te zijn?) een cruciale rol spelen.

Dit lijkt een onvervalste corporate play op de positie van LinkedIn. Waarbij Oracle en Taleo voorbij lijken te gaan aan de belangrijkste ‘grondstof’ om hun luchtkasteel te kunnen bouwen; de werkzoeker/medewerker (lees: mens). Want dat Oracle/Taleo een talent directory willen maken is natuurlijk prima. Maar of datzelfde talent daaraan mee wil werken is een totaal andere vraag.

Zeker als dat talent allang een directory heeft: LinkedIn. Een talent directory die ook nog eens aanzienlijk meer open is dan de walled garden die Oracle/Taleo ongetwijfeld voor ogen hebben. Tenslotte wil Oracle geld verdienen aan hun kostbare nieuwe speeltje, daarnaast gaat er een hele doos van Pandora open als ze hun database vrij toegankelijk zouden willen maken.

Oracle/Taleo willen desondanks de Taleo’s database blijkbaar binnenste-buiten keren en aanbieden aan de bestaande klantenkring. Dat wordt interessant; een soort collectief jachtveld voor klanten van Oracle/Taleo. Ik vraag me af hoeveel animo hiervoor zal zijn. Dat wordt een uphill battle voor de nieuwe combinatie om haar klanten van alle voordelen te overtuigen. Die er natuurlijk net zo hard zijn door hier niet aan mee te werken en gewoon LinkedIn te blijven gebruiken.

Maar dat idee is ongetwijfeld niet welkom in de groupthink wereld van Oracle/Taleo. Die niet veel verder lijkt te kijken dan haar cijfertjes lang zijn:

We have 1,400 experts in this area working for us. We service 5,000 customers, and Taleo manages 15% of all U.S. hires. Taleo has one of the world’s largest cloud deployments, managing over 16 billion transactions a year.

Fantastisch. En gefeliciteerd. En nu even terug op aarde komen en normaal doen graag. Zorg er eerst maar eens voor dat die software fatsoenlijk werkt voor de corporate gebruikers. En voor al die arme werkzoekers die met de gruwelijke user experience van Taleo worden geconfronteerd als ze bij een corporate willen solliciteren.

Geef een reactie