Philips: gruwelijk slechte “werken bij’ site met intrigerende knop!

Taleo Up button Naar aanleiding van een tip over een bijzondere knop, waarover later meer, heb ik een bezoekje aan de “werken bij” site van Philips moeten brengen. En dat was bepaald geen genoegen. Integendeel; het was een bijzonder slechte ervaring waarbij mijn gedachten onwillekeurig vele jaren terugggingen. Naar een oude versie van de “werken bij” site van ING, die toendertijd (2007) in mijn optiek de slechtste user experience bood.

Een ervaring die Philips nu nog altijd biedt. Wat voor een bedrijf dat sense and simplicity predikt natuurlijk bizar te noemen is. Maar gelukkig zit er ook een bijzondere knop verborgen in het sollicitatieproces. Een knop die mogelijk een grote toekomst moet gaan krijgen. Althans, als het aan Oracle ligt.

De homepage
Dit is de homepage van Philips’ “werken bij” site:

Philips, "werken bij" site | Homepage

Wat mij intrigeert is de de keuze Voor consumenten en Voor zakelijke gebruikers. Heeft dit iets met de ‘werken bij” site te maken? En zo niet, waarom staat dat in godsnaam bovenaan de site? Is het grid het enige wat telt?

Maar eigenlijk wil ik het uitsluitend over het archaische zoek- en sollicitatieproces hebben, om zo bij de bijzondere knop te belanden. En dat proces betreed ik op het moment dat ik aan de linkerzijde op de hyperlink Vacatures klik:

Philips, "werken bij" site | Zoekfunctie + zoekresultaat

Hemeltjelief, ik ben zomaar op een website van 5 jaar geleden aangekomen. Philips gebruikt Taleo en wil dat blijkbaar zo snel mogelijk tonen. Schokkend maar waar. De enige innovatie die in de afgelopen vijf jaar heeft plaatsgevonden is de social button van Facebook. Indrukwekkend…

Ik ga met bijna gesloten ogen zo snel mogelijk door naar een specifieke vacature. Helaas doet ook deze pagina stekende pijn aan mijn ogen:

Philips, "werken bij" site | Vacaturepagina

Prachtige knoppen en heerlijk zo’n functieomschrijving met een nummer erachter. Zou dat mijn personeelsnummer worden als ik als Treasury controller bij Philips ga werken?

Maar onderaan de vacaturepagina kom ik de bijzonder knop tegen:

Philips, "werken bij" site | Aanmelding

Voila! Taleo up. Waarmee ik me bij Philips kan aanmelden. Deze knop heb ik nog niet eerder gezien en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het betekent. Maar het heeft met de Taleo Talent Exchange te maken, en dat is:

a pool of over 250 million job candidate profiles where clients post over 260,000 new job openings per month

Hold your horses! 250 miljoen profielen? Dat is een kleine honder miljoen meer dan LinkedIn! Heeft Taleo een cv-database die ze aan klanten ter beschikking stelt? En zijn die 250 miljoen kandidaten afkomstig van diezelfde Taleo klanten? En weten die 250 miljoen kandidaten dat ze in die pool zitten? En weten klanten dat hun kandidaten in die pool zitten? Inderdaad, heel veel vragen! En dit ga ik eens uitgebreid uitzoeken. Waarover later meer.

Het bovenstaande scherm is overigens een bijzondere en overbodige, want later in het proces moet ik me alsnog registreren. Hoewel ik me in eerste instantie via Google+ in bovenstaand scherm had aangemeld. Volstrekt krankzinnig. Wat ook kan worden gezegd van onderstaande mededeling:

 

Philips, "werken bij" site | Mededeling

En het wordt nog fraaier; als ik op de hyperlink Ja heb geklikt, krijg ik dit te zien:

Philips, "werken bij" site |  SSO 

Hoeveel bezoeker weten wat een SSO-configuratie van het kandidaatprofiel is? Sense en simplicity…? Neen, ongekende nonsense natuurlijk.  Overigens wordt het acroniem SSO in het volgende scherm wel ‘uitgelegd’; een klein volgordefoutje. Hoewel ik niet verwacht dat veel mensen er alsnog niets van zullen begrijpen…:

Philips, "werken bij" site | Registreren

Maar het knoeiwerk van Philips stijgt tot ongekende hoogte als ik eenmaal ‘binnen’ ben:

Philips, "werken bij" site | Sollicitatieformulier

Jawel, de Oost-Europa look van voor het vallen van de Berlijnse muur. Met een aantal stappen om je sollicitatie te completeren waar zelfs de grootste Philips afficionado nog klotsende oksels van zou krijgen.

Maar ook met een tweetal iconen. Wederom de mysterieuze Taleo up icoon, en een LinkedIn icoon (waarom zat die niet helemaal aan het begin erbij?). Het is geen Apply with LinkedIn knop, zoals blijkt op het moment dat ik de radiobutton voor het LinkedIn icoontje aanklik:

Philips, "werken bij" site | Waarschuwing

De nauwelijks leesbare uitleg geeft onder meer aan dat niemand van Taleo iets valt te verwijten al ik me niet afmeld bij mijn {0}-account. Lekker zorgvuldig van Philips.

En het wordt nog leuker. Want ik geeft niet Philips toegang tot mijn LinkedIn account, maar Taleo_Philips:

Philips | LinkedIn autorisatie

Een nieuwe joint-venture? Of zou hiermee de Taleo Talent Exchange worden gevuld? Het zou me zomaar niets verbazen. Waar Philips overigens niets van vermeld in haar privacyverklaring.

Hoe dan ook, als ik eenmaal door een oneindige serie Bulgaarse aandoende schermen ben heengelopen krijg ik de volgende bevestiging van het bedrijf:

Philips, "werken bij" site | Bedank pagina

Waarin Philips dus impliciet aangeeft dat het geen contact met je opneemt als mijn arbeidsprofiel (?) niet voldoet aan de vereisten van Philips. Heel netjes…

En dan is er nog de e-mail:

Philips, "werken bij" site | E-mail

Schokkend! De e-mail van de afzender: hr-philips@invalidemail.com? WTF?? En de aanhef: Geachte Marc Drees? Krankzinnige knoeiers! En hier is wederom de impliciete dreiging van het zwarte gat als ik niet voldoen in de ogen van Philips. Plus de nadere uitleg dat binnenkort = 2 weken. Als laatste is er de bizarre afsluiting waarin je als kandidaat wordt gevraagd vooral niet richting Philips te reageren.

Conclusie
Het online proces van vacatures zoeken en solliciteren bij Philips is een regelrechte aanfluiting. Het bedrijf maakt haar slogan sense and simplicity met deze werken bij site volledig te schande en verdient met pek overgoten door Main Street te worden gejaagd waar eenieder er veren over mag uitstorten.

Maar die Taleo up knop/icoon is intrigerend. En dat is waar ik meer over te weten ga komen. Komt er toch nog iets interessants uit deze gruwelijke ervaring.

Geef een reactie

5 Comments