Monster’s omgekeerde IPO tour

RM_kluis_leeg Gisteren was het Monster Innovation day, de dag waaop Monster haar opgepoetste producten (SeeMore, 6Sense, BeKnown en Career Ad Network) aan de wereld toonde in de hoop een opkoper voor de totale boedel te vinden. Gisteren was ook de dag dat een interview met Sal Iannuzzi (CEO Monster) waarin hij nogmaals benadrukte dat Monster te koop is tegen elk aannemelijk bod.

Met andere woorden; Monster doet eigenlijk hetzelfde als een bedrijf tijdens een IPO tour. Ze probeert zoveel mogelijk belangstelling te genereren om een zo hoog mogelijke prijs te bemachtigen. Alleen gaat het in dit geval om een uitverkoop; eventueel in delen. En Iannuzzi probeert op deze manier iets goed te maken van de gigantische waardevernietiging, van $6,5 miljard, die onder zijn leiderschap heeft plaatsgevonden.

Tijdens de Monster Innovation Day krakeelde Iannuzzi er lustig op los:

image 

image

Jawel, en al die innovatie (SeeMore, 6Sense, BeKnown, CAN) heeft er mede voor gezorgd dat de aandeelhouder met verbijstering naar de waarde van het aandeel Monster kijkt. Die slechts enig leven heeft getoond sinds Iannuzzi aankondigde dat het bedrijf te koop staat.

Monster is ontegenzeggelijk een vacaturesite. Met de leiding van het bedrijf denkt dat het verstandig is om dit te ontkennen en al haar kaarten op het innovatieve karakter te zetten. En daarmee haar wortels te verloochenen. Sinds het bedrijf heeft besloten om te innoveren, na jarenlang de ogen te hebben gesloten voor het veranderende landschap binnen online recruitment is het volledig doorgeschoten. En is het nu een soort monster (sic) van Frankenstein geworden; losse producten, bijeengehouden door slordig naaiwerk. Opvallend is overigens dat tijdens de Monster Innovation Day met geen woord is gesproken over de Career Tools. Wiens glans blijkbaar volledig is verdwenen. Maar ook een van die producten is die Monster heeft ontwikkeld in haar jacht om weer cool gevonden te worden.

Wie wil een vacaturesite te kopen die zegt geen vacaturesite te zijn? Wie koopt een bedrijf met een volledig verkeerd zelfbeeld? Dat kan slechts problemen opleveren. Is dat misschien de reden dat Iannuzzi niet kieskeurig is?

[…] Iannuzzi said he’s open to selling the company whole or in parts and that potential buyers include private-equity firms, technology companies and large investors.

It means selling the company, potentially. It means bringing in a partnership in a region of the world where we can share the expense … it could mean a strategic investment in terms of someone buying a sizeable piece of Monster. It could be a foreign market or could be here in New York.

Dat klinkt als: wie maakt me los? Marktkoopman Iannuzzi wil Monster aan iedereen slijten. In zijn geheel of in delen. Who cares. Als hij er maar vanaf is. En daarom probeert hij ook interessant te doen:

The company has received considerable interest from potential buyers but has not yet engaged because it is still preparing data potential buyers would need to evaluate bids.

Dat klinkt als een goede en tijdige voorbereiding…

En dan was er ook nog dit:

CareerBuilder does have the resources to buy Monster, Monster’s CEO said.

Ja, maar Monster had ook de resources om Yahoo HotJobs te kopen. En dat heeft niet echt fantastisch uitgepakt. Hoe dan ook, het blijft een interessante tijd. Zou met de presentatie van de financiele resultaten van Q1 er meer duidelijkheid komen? Het zou me niets verbazen. Monster heeft tenslotte niet veel tijd meer.

Geef een reactie

1 Comment