User experience gaat (heel langzaam) vooruit

Jawel, die conclusie mag worden getrokken naar aanleiding van onderstaande figuur uit een Forrester rapport dat ingaat op de resultaten van het user experience onderzoek dat Forrester sinds 1999 uitvoert. En juist die relatief lange termijn van 13 jaar maakt dat er wel een voorzichtige trend is waar te nemen; een trend die in onderstaande figuur ook goed zichtbaar is:

image 

Het positieve nieuws is dat het aantal slechte sites (Very poor en Poor) steeds kleiner lijkt te worden. Was dit in de periode 1999 – 2001 nog ruim meer dan de helft van alle door Forrester onderzochte websites, nu is dat nog ‘slechts’ 34%. Wat overigens wel betekent dat je in 1 op de 3 bezochte websites een slechte tot bijzonder slechte user experience mag verwachten…

Maar het goede nieuws is dus dat in 66% van de gevallen een redelijke (48%), goede (17%) tot zeer goede  (1%) user experience kan worden verwacht. Waarbij de grote vraag natuurlijk is: vallen de online recruitment sites ook uiteen in deze percentages? Of is de situatie hier slechter danwel beter dan het onderzoek van Forrester aangeeft?

Hoe het ook zij, Forrester geeft aan slechts 1% van alle onderzochte website het stempel Pass. En dat is wel weer bijzonder weinig… Want daarmee wordt in mijn optiek onvoldoende recht gedaan aan het (weliswaar) relatief kleine aantal websites die hun zaakjes wel op orde hebben. Of zou het soms te maken hebben met het type bedrijven (grote(re) corporates) waarvan Forrester de websites test? Het zou me niets verbazen