Het einde van een verdienmodel?

Hoe ziet de ondergang van een verdienmodel er uit? Nou, zo:

Volume vacatureplaatsingen (52-weeks gemiddelde), week 15, 2009 – week 13, 2012. Bron: Jobfeed

Volume vacatureplaatsingen (52-weeks gemiddelde), week 15, 2009 – week 13, 2012. Bron: Jobfeed

Vacaturekrant en JobTrack, eens stamgasten in de top 10 van grootste vacaturesites, zijn daar al geruime tijd uit verdwenen. De reden? Niets is zeker, maar de kwakkelende economie in combinatie met de komst van freemium vacaturesites hebben deze twee sites, beiden onderdeel van eveneens worstelende uitgeefconcerns, zeer waarschijnlijk gemarginaliseerd. Dat, plus een volledig gebrek aan innovatie natuurlijk…

Beide sites hebben een pay-to-post business model; om vacatures op de site te kunnen plaatsen moet eerst betaald worden. Ongeacht het resultaat van die plaatsing. In een digitale, en daarmee volledig meetbare, wereld een wel heel erg analoog verdienmodel. Zeker als je ook nog eens in de schaduw van de grote pay-to-post vacaturesites (Monsterboard, Nationale Vacaturebank) een graantje hoopt mee te pikken. En als er plotseling een golf aan freemium vacaturesites het wankele evenwicht komen verstoren. Dan worden die graantjes steeds schaarser.

Als een gevolg hiervan lijken beide sites onafwendbaar op weg naar de Deathpool. Het is een sterk signaal dat het pay-to-post verdienmodel haar langste tijd heeft gehad. De sales en marketing impact van de grote pay-to-post vacaturesites zal dit lot voor deze sites nog enige tijd kunnen uitstellen; maar ook zij zullen in de tussentijd of met alternatieve verdienmodellen moeten komen, danwel aantoonbaar hogere en betere conversies laten zien dan hun freemium concurrenten. En nog beter; een alternatief verdienmodel plus een hogere conversie. Ze hebben tenslotte een naam hoog te houden…

Geef een reactie

3 Comments