Cruiming droomt zich af

Matchen tussen droom & daad, ondernemerslessen van een bevlogen ondernemerJan-Peter Cruiming heeft een boek geschreven: Matchen tussen droom & daad, ondernemerslessen van een bevlogen ondernemer. En het is een meer dan lezenswaardig boek, dat ook nog eens zeer makkelijk wegleest. Als Cruiming dit allemaal zelf heeft geschreven dan heeft hij een pen met passie, zoveel is zeker. Hoewel hij ontegenzeggelijk zijn ondernemersgeschiedenis met de nodige ‘creativiteit’ beschrijft.

Het is nu ook eindelijk duidelijk welk marketing budget Cruiming heeft uitgetrokken voor de promotie van Jobbird: EUR 2 miljoen voor het eerste jaar. Jawel, een deel van de 28 miljoen zure druiven is ondertussen omgezet in het pushen van de naamsbekendheid van Jobbird. En dat is een astronomisch bedrag. En al helemaal voor een freemium vacaturesite.

Verder blijkt uit het boek dat Cruiming het liefst in een veel te grote broek rondloopt. Die hij zichzelf iedere keer aantrekt met blijkbaar als enige doel om te shockeren en daarmee zoveel mogelijk publiciteit te genereren. Feitelijk is dat de rode draad die zich door het boek slingert. Je groter voordoen dan je bent is blijkbaar een tweede natuur voor de man die zich tegelijkertijd als een nuchtere Groninger omschrijft met een “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” attitude. Waardoor mogelijk een derde gedragskenmerk kan worden geidentificeerd: schizofrenie.

De beschrijving van de opkomst en ‘ondergang’ van Nationale Vacaturebank vormt een fors deel van het boek en geeft interessante inkijkjes in de vroege geschiedenis van de Nederlandse vacaturesites. En in een belangrijke reden voor het succes van Nationale Vacaturebank; free publicity als gevolg van de door Wegener aangespannen vacaturesites naar aanleiding van de vacature- aggregator van Nationale Vacaturebank; wat toen overigens nog een volledig handmatige activiteit was.

Het boek is een aanrader voor iedereen die iets met online recruitment te maken heeft. Hoewel de prijs van het boek buitensporig is: EUR 17,95. Het lijkt me in de sfeer van freemium een veel betere gedachte als Cruiming het als een gratis e-book uitbrengt. Of zou het de bedoeling zijn om hiermee het excessieve marketing budget van Jobbird te voeren?

Geef een reactie

8 Comments