GluedJobs: een eerste indruk

Logotype GluedJobsIk heb wat tijd gehad om met GluedJobs te spelen en ik zit een beetje te dubben wat ik er nou over moet schrijven. Enerzijds lijkt het me een goede situatie dat er een concurrent voor Jobfeed op de markt is gekomen. Concurrentie is gezond, zorgt voor innovatie en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Anderzijds is het verschil tussen GluedJobs en Jobfeed op dit moment zeer groot. Dit geldt zowel in termen van functionaliteit, user experience, volledigheid van het gespiderde domein als in de kwaliteit en omvang van vacaturedata. Met andere woorden, op alle terreinen.

Daarmee heeft GluedJobs nog een forse weg te gaan voordat ze als een volwaardige concurrent van Jobfeed kan worden gezien. Tegelijkertijd hangt het zeer sterk van het gebruiksdoel af in hoeverre GluedJobs op dit moment al een waarde kan vertegenwoordigen voor intermediairs (uitzenders, detacherings-, werving- en selectie- en outplacement bureaus) die op zoek zijn naar actuele vacatures. Waarbij de lage prijs van GluedJobs (EUR 0,79 per dag met een maximale abonnementsduur van 1 maand) zeker tot de verbeelding zal spreken.

Maar een nadeel vormt het beperkte aantal sites dat op dit moment door GluedJobs wordt gespiderd. Niet meer dan 240 sites, en dan nog vrijwel alleen vacaturesites, worden gespiderd. En dat betekent vooral vacatures van intermediairs. Terwijl het naar alle waarschijnlijkheid interessanter is om in bovenstaande gevallen met name vacatures van de feitelijke werkgevers te zien.

Een heet hangijzer is in mijn optiek de presentatie van de vacatures. GluedJobs laat feitelijk de volledige vacaturetekst zien van de door hen gespiderde vacatures, zoals in dit voorbeeld met een vacature van Nationale Vacaturebank:

image

Hiermee gaat GluedJobs als vacature aggregator dus feitelijk voor de tweede klik. Waarmee in dit geval Nationale Vacaturebank dus traffic mist. Nu is de bezoeker geen werkzoeker maar een recruiter of intercedent(e), maar ik weet niet of Nationale Vacaturebank dat erg relevant vindt. Een bezoeker is een bezoeker, is mogelijk het (overigens niet-correcte) credo.

Overigens hanteert Jobfeed een vergelijkbare presentatie. Ook bij deze site kan de volledige vacaturetekst binnen Jobfeed worden bekeken, en is er (net als bij GluedJobs) de mogelijkheid om naar de oorspronkelijke vacature te surfen. In het geval van GluedJobs kan dit, overigens geheel onlogisch, worden gedaan door op de niet als zodanig herkenbare hyperlink nationalevacaturebank.nl te klikken. Dat kan beter…

Overigens haspelt de extractie-technologie de vacaturetekst met enige regelmaat fors door elkaar, in bovenstaand voorbeeld wordt de bedrijfsnaam (Rabobank) niet herkend en er worden heel wat merkwaardige kenmerken (Techniek, Directie / Management, Techniek/Engineering, MBO terwijl WO wordt gevraagd, uitzenden/tijdelijk)aan bovenstaande vacature gehangen. Het is duidelijk dat Actonomy nog het nodige inregelwerk heeft te verrichten voordat van een correcte vacature-extractie kan worden gesproken.

Ik ga voorlopig nog even door met spelen en zal daar ongetwijfeld op een later moment nog verslag van doen.

Laat een antwoord achter aan Herbert Prins Reactie annuleren

10 Comments
  • Herbert Prins
    says:

    Ik zou voorlopig de gratis het vacatures zoeken op de site uitzetten.  Behalve dat het erg verwarrend is wat er precies gebeurd als je op een vacature drukt of op een blauwe tekst (vermoedt dat de selectie wordt aangepast), kreeg ik binnen vijf minuten ook twee keer een internal fout van het systeem. Verder is het volgens mij verplicht om een link naar het bronsysteem te plaatsen waar de vacature vandaan komt. Ik heb deze niet gevonden

  • Rob van Elburg
    says:

    …  De ontwikkeling van Taleo zie ik wel. Overname Oracle, integratie LinkedIn, en straks 1 grote database, inclusief gerichte sollicitaties, volledig beschikbaar voor iedereen die met Taleo werkt. 

    Die kant zal het met alle andere initiatieven ook wel op gaan. Dank voor je postings & reactie. Ik ga het volgen…

     

  • Jorrit Brocaar
    says:

    Beste Rob,

    Ik ben gisteren bij de presentatie aanwezig geweest en wij werken binnen Careermaker al geruime tijd met Jobfeed als leadgenerator. Waar Jobfeed voor ons echt het verschil maakt is dat wij als bureau er voor kunnen kiezen om alle vacatures van intermediairs niet te tonen in selecties. In tegenstelling tot Indeed e.a. waar je veel te maken hebt met de vacatures van con-collega’s. 

    Voor Glued zal dit in mijn optiek erg belangrijk worden in het gebruik. Op het moment dat wij in de free trail periode van 60 dagen alleen gewezen worden op vacatures van con-collega’s dan denk ik dat wij niet erg enthousiast worden van GluedJobs.  Het aansluiten van vacaturessites van feitelijke werkgevers lijkt me dan ook noodzakelijk voor succesvol gebruik door bureaus. 

    • Rob van Elburg
      says:

      Dank voor je reactie Jorrit. Da’s pitchen op vacatures. Onze klanten & prospects zijn ondergebracht in een 10 punten plan. Dagelijks “werken bij” website bezoek is er hier 1 van.

      Als Agency Recruiter pitch ik liever op organisatie veranderingen, groei, implementaties, overnames etc.  Dan ook vooral op de dmu. Veelal zijn dat dan weer niet de vacature posters. Is de toegevoegde waarde als lead generator dan echt zo doorslaggevend? Dat betwijfel ik. Een handige extra tool is het dan natuurlijk wel.

      • Jorrit Brocaar
        says:

        Ik ben het helemaal met je eens Rob. Uiteraard spelen wij veel in op veranderingen bij organisatie. We hebben alleen ook een groep mensen in dienst die o.a. verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van onze kandidaten. In hun portfolio aan tools is Jobfeed met deze toepassingen een aanwinst. Doorslaggevend nee dat blijft toch de wijze waarop de recruiter zijn tools inzet en mijn zijn klanten omgaat. 

  • Marc Drees
    says:

    Ik zou als ik jou was voorlopig op mijn stoel blijven zitten. Er zijn zelden wereldschokkende initiatieven, en Glued is dat ook niet. Het idee van een toolshed voor recruiters is voor zover ik weet wel nieuw, hoewel bijvoorbeeld Taleo natuurlijk wel een ecosysteem van plugins heeft en de meeste ATS’en al een groot aantal 3rd party integraties hebben. Maar dit zijn los van elkaar staande tools die separaat gebruikt kunnen worden (in the cloud, baby…). Bij een groei van het aantal tools (nu is er alleen GluedJobs) kan dit dus een interessante propositie worden, zeker voor zelfstandige recruiters die van klus naar klus hoppen. Zelfde toolshed, andere opdrachtgever.
     
    Verder is er een toegevoegde waarde ten opzichte van Indeed en Google door de integratie van GluedJobs met, op dit moment FlexService en Otys. En in de nabije toekomst mogelijk ook meer ATS’en maar dat is op dit moment nog volstrekt onduidelijk. Hiermee kan je GluedJobs dus niet alleen als stand-alone applicatie gebruiken, maar ook als een extensie van een ATS. Da’s best wel handig volgens mij.
     
    Maar eerst zal GluedJobs de focus moeten leggen op een tweetal criteria: dekking en functionaliteit/gebruiksvriendelijkheid. Zonder een goede werking en een hoge dekkingsgraad in termen van aantal vacatures is gratis of zeer goedkoop ook maar van (zeer) beperkte waarde.
     
    BTW, wat doet een online marketeer in recruitment? Anders dan een beetje AMC en employer branding gereutel?

  • Rob van Elburg
    says:

     
    Marc, misschien zou je het nut nog eens goed kunnen toelichten van initiatieven als Jobfeed & nieuwe initiatieven als Glued.

    Ik begrijp dat dit belangrijke info is voor de (online) marketeer die in Recruitment terecht is gekomen. Advertentie gedrag etc zorgen dan voor veel inzicht. Je moet toch wat meten en paar cijfers kunnen laten zien in de vorm van Traffic, click per view, vacature aantallen, conversie etc. etc.

    Maar nu de (intermediair) Recruiter, met een goede kandidaat voor zich, die op basis van skills, ambities, motivatie etc een 15-tal target companies definieert en hier  “on spec” mee aan de slag gaat. Blijkbaar zit de toegevoegde waarde hier dan vooral in de extra 1000-en vacatures die men kan bereiken, en als dit dan zo is, wat voegt dit dan toe aan bijvoorbeeld Indeed of zelfs Google?  

    PS: De wereld van Recruitment veranderen, is een pil maken die binnen een week bij 7 miljoen werkende Nederlanders de juiste kennis & vaardigheden naar boven tovert. Dit weet elke Recruiter. Dus waarom elke x die lachwekkende introducties?  Wat meer cijfers (leuk voor een persbericht) & wat handiger acquireren (al zijn er via indeed ook 1000-en vacatures te scoren). Meer is het niet toch?

    ‘k Mis het geheel nog even wat mij als Recruiter van de stoel doet stuiteren.