BranchOut is brandhout geworden

Logotype BranchOutMinder dan een maand geleden, op 29 april, stond BranchOut volgens eigen zeggen op meer dan 25 miljoen ‘members’ en was op AppData te zien dat het LinkedIn kloontje op Facebook maar liefst 13.900.000 gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers (MAU) wist te scoren. Top of the world. Nu, op 25 mei staat de MAU teller van BranchOut stil op … 9.500.000. Een verlies van 4.400.000 miljoen in minder dan een maand…

BranchOut is een prachtig voorbeeld hoe een volstrekt zinloze app door een overload aan spammy e-mail uitnodigingen tot een enorm aantal aanmeldingen kan leiden. Aanmeldingen van mensen die vervolgens ontdekken dat er helemaal niets met de app kan worden gedaan en dus meteen afhaken. Maar ondertussen, onvermoed, naar maximaal 50 vrienden alweer een uitnodiging hebben gestuurd om toch vooral BranchOut te gaan gebruiken. Een piramidespel dus…

Geen piramidespel die de aanmelder geld kost, maar een piramidespel vooral bedoeld om geld uit de zak van investeerders te kloppen. En dat is Rick Marini (CEO BranchOut) perfect gelukt. Marini heeft met de indrukwekkende, zij het zinloze, groei van BranchOut maar liefst $ 49 miljoen weten te bemachtigen. Marini heeft zich daarmee vooral als een onvervalste verkoper van slangenolie weten te presenteren. En kan zich ongetwijfeld nog geruime tijd bedruipen van deze dollarbonanza.

Maar sind de laatste investeringsronde, 19 april, is het is het opvallend stil geworden rondom BranchOut en Marini. Er komt geen piepje meer uit het bedrijf dat tot op dat moment druk op de mediatrom sloeg, onder meer geholpen door buitengewoon dubieuze figuren zoals Henry Blodget.

Overigens laat de community manager van BranchOut, Alison Hillman ondertussen al twee keer een identieke reactie achter op een tweetal postings (hier en hier) over BranchOut. Dit is haar reactie van zowel een week geleden als gisteren:

Commentaar van Alison Hillman

Een community manager met een standaard antwoord… Ik vraag me af waar ze dit antwoord nog meer heeft achtergelaten. Die invite channels is dus de spam-machine om zoveel mogelijk aanmeldingen voor BranchOut te genereren. Maar ik denk dat ondertussen alle Facebook gebruikers al zijn platgespamd met BranchOut uitnodigingen. Het grote negeren is begonnen en dat is het met een piramidespel snel afgelopen.

Geef een reactie

1 Comment