Hoe JobTrack zichzelf, en de buitenwereld, bedot

vergrootglas JobTrack heeft de laatste tijd een opvallende come-back gemaakt. Opvallend omdat de worstelende vacaturesite geruime tijd uit de top 10 was verdwenen, maar ondertussen weer een vaste klant lijkt te zijn geworden. En dat terwijl het vacaturevolume bij de andere pay-to-post vacaturesites juist alleen maar terugloopt. Wat is het geheim van JobTrack?

Nou, dat lijkt eigenlijk niet zo ingewikkeld te zijn. Want wat blijkt, het volume aan interne doublures (dezelfde vacature die meerdere keren op de site voorkomt) is de laatste tijd bijzonder sterk gestegen bij JobTrack. En dat betekent natuurlijk een hoger vacaturevolume en dus een stijging in de ranglijst van grootste vacaturesites. Een kind kan de was doen.

Alleen is dankzij de nieuwe dedoubleringstrategie van Jobfeed dit nu zeer fraai inzichtelijk te maken:

JobTrack: percentage unieke vacatures, interne en externe doublures, laatste 52 weken. Bron: Jobfeed

JobTrack: percentage unieke vacatures, interne en externe doublures, laatste 52 weken. Bron: Jobfeed

Met dit percentage interne doublures zit JobTrack ver boven het niveau van de grootste pay-to-post vacaturesite, Nationale Vacaturebank. Die met slechts 17% interne doublures het zelfs nog beter doet dan Werk.nl… JobTrack zit voor de laatste periode maar liefst twee keer zo hoog. En is zichzelf en daarmee de buitenwereld dus blijkbaar een beetje aan het bedotten. Ze pompt zichzelf fors op om groter te lijken dan ze is. Maar dat levert natuurlijk geen Euro extra op en moet bovenstaand inzicht is het zelfs bijzonder onhandig.

Zonder dit sterk groeiende percentage interne doublures was JobTrack nooit teruggekeerd in de vacaturesite top 10. En feitelijk hoort de site daar gezien dit resultaat feitelijk ook niet thuis. Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk: is JobTrack bewust het volume aan interne doublures gaan oppompen? En zo ja, denkt ze daar dan werkelijk iets bij te winnen?

Geef een reactie

3 Comments