Uit het e-mail verkeer van een gefrustreerde recruiter (1)

plaatje

Beste Xxxxx,

Bedankt voor je “standaard” reactie op mijn vacature op Bullhorn Reach. Omdat ik verder geen enkel ander informatie kon vinden vanuit je reactie, zelfs geen tel. nummer of een persoonlijke e-mail adres om contact met je op te kunnen nemen zoals jij verzoekt, heb ik je gegoogled voor je e-mail adres, want ik wil je niet voor schut zetten voor je collagae en manager(s).

Ik heb uiteraard ook je profiel op Linkedin bekeken, want gelukkig stond je naam er nog net wel in je reactie. Als ervaren accountmanager met zo’n 10 jaar ervaring valt het mij erg tegen dat je nauwelijks probeert om mij te verleiden tot interactie (anders dan vanuit ergernis), een oplossing probeert te bieden voor mijn probleem (nl. geschikte kandidaat voor mijn vacature), laat staan aan hard selling van de bankzitters van XXXX te doen.

I’m interested in your “Job #99999: interim senior IT Service Manager” job in Amsterdam, Netherlands. Please contact me about the position.” WHY THE F SHOULD I? Wat bied je mij aan? En hoe, alleen via sales@yyyy.nl, vind je dat niet iets te makkelijk?

Ik heb ook op jullie website gekeken en met belangstelling de video “de kracht van yyyy” bekeken. Die beloofde kracht bespeur ik in ieder geval niet bij de commerciëlen zoals jij bij dit bedrijf. Beloof me om volgende keer beter je best te doen, OK? Ik heb meer moeite gedaan om deze reactie te geven op jou, dan jij op mijn vacature….. het zou andersom moeten zijn, vind je ook niet?

Verder ter jouw informatie: Ik heb reeds 3 kandidaten aan mijn klant aangeboden die in de procedure zijn opgenomen, en geheel “op eigen kracht” 😉

Met vriendelijke groeten,

Geef een reactie

18 Comments
  • Jeroen
    says:

    Erg leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die af en toe zo reageert. Ken het niet alleen via mail maar ook telefonisch: word je gebeld door X voor functie Y en blijkt het niks te zijn (ik ben een HR-man, en nee, geen IT-consultant). Sh*t happens, niet?

    Waarop ik een week later door dezelfde X voor dezelfde functie Y gebeld word en een oorverdovende stilte hoor als ik dan aangeef dat we hier al eerder contact over hebben gehad… 

  • Reza
    says:

    @Frank: te veel eer om de instrorting van de NLse recruitment business/markt te wijten aan 1 recruiter en zijn blogpost 😉

    Maar ergens heb je gelijk, ik zou mijn tijd liever aan vinden en binden van klanten besteden dan luie account managers terecht wijzen, en ik heb een en ander verder toegelicht omdat dat nodig was om misverstanden recht te zetten….. maar de “verloren tijd” is al ingehaald.

    Nou, nou, “stuk online vervuiling”, da’s onder de gordel Frank. Het vergt moed en durf om je zwakke menselijke kanten ook te laten zien en je zelf kwetsbaar op te stellen als blogger.

    En reageren op kritiek in reacties en antwoorden geven met argumenten en iemand ook gelijk durven geven als dat zo is…. dat getuigt van respect voor de lezers van je blogpost en onderdeel zo niet de essentie van bloggen…..valt me tegen dat je dat als “stuk online vervuiling” bestempelt.

  • Frank de Bie
    says:

    Reza, geen wonder dat het in Nederland zo slecht gaat met de recruitment industry.       Ofschoon ik jouw frustratie deel en dit alles erg bekend voorkomt, ga je hier toch geen tijd aanbesteden? Hoeveel potentiele klanten had je niet in de tijd die je nu gebruikt hebt voor dit stuk online vervuiling kunnen benaderen en potential new buisness kunnen genereren? waste of time, of niet?

  • Peter
    says:

    Process hygiene ben ik zeker voor, snelheid ook. Die gaan blijkbaar nooit hand in hand. Anyhow, ik snap je punt, ik heb zelf ook vaak zat op het punt gestaan dit soort reacties te sturen. Mischien is het wel mijn trots dat ik dit (nog) heb weten af te houden 🙂

    Alvast een fijn weekend in ieder geval.

  • Peter
    says:

    Ik zou persoonlijk zo nooit reageren op wie dan ook. Je schaad uiteindelijk alleen je eigen naam ermee.
    Om het vervolgens op een site te gaan posten, omdat je trots bent op je handeling (neem ik aan) vind ik verre van professioneel.

    Zelf krijg ik vaak sollicitaties die lui en incompleet zijn, ook van staffing leveranciers. Het is wel eens verleidelijk om met een “flame” te reageren, naar mijn weten is daar nog nooit iemand beter van geworden.

    Humor als handige methode om een boodschap te laten landen werkt goed face to face, maar niet via geschreven communicatie. De interpretatietoon verschilt per ontvanger en je hebt geen non-verbale communicatie als indicatie of dit werkt of niet. Kan dus fout vallen.

    • Reza
      says:

      @Peter: Er staat duidelijk “gefrustreerde” in titel, en niet trots, dat heb je dus onjuist aangenomen 🙂

      “Kan dus fout vallen.”… daar heb je wel gelijk in, maar ik heb nu lang en breed uitgelegd wat de casus was, als het nu nog bij iemand verkeerd valt….. het zij zo, risico van bloggen nou eenmaal, you can’t please them all.

      Ik krijg vaak genoeg reacties van staffing leveranciers, maar dan wel met een CV van hun kandidaat en bijbehorende info. Trouwens, ik zie aan je e-mail adres dat je zelf ook bij een “staffing leverancier” werkt…. dus zou je wel voor proceshygiene in dit vak moeten zijn en niet lukraak van achter je bureau anderen met een amateuristische gemakzucht gaan spammen…. neem ik aan. 😉

  • Timon Rammeloo
    says:

    Humorvolle reacties over en weer. Ik kan hier wel om lachen en kan mij goed verplaatsen in beide situaties. Soms heb ik ook zin om vanuit mijn rol als CR zo te reageren, maar weet mij altijd goed in te houden 😉

    • Reza
      says:

      @Timon: Ik zou never nooit een werkzoekende/kandidaat uitfoeteren, wie dat wel doet heeft weinig van dit vak begrepen en er niets te zoeken wat mij betreft.

      Nogmaals, dit was een reactie op een ‘luie’ account manager van een detacheerder die bankzitters wilde slijten… neem ik aan, want er was nu informatie/text in de reactie behalve een sales@ emai adres en een Naam.

      • Lionel
        says:

        @Reza: Beide reacties vind ik verhelderend en terecht. Die van jou en, ja, ook nog steeds die van Anoniem.

        Ik ben van mening dat je een ander zo hebt te benaderen zoals je zelf benaderd wilt worden. Het vleugje cynisme dat over beide reacties (van Anoniem en die van jou) is gesprenkeld is zeker humorvol maar niet echt inhoudelijk bijdragend, me dunkt.

        Kort gezegd: ik kan me prima verplaatsen in zowel jouw reactie als die van Anoniem.

        Succes met de echte kandidaten 😀

        • Reza
          says:

          @Lionel: Maar volgens mij heerste bij Anoniem/Xxxxx misverstand dat ik een echte kandidaat, een werkzoekende account manager op zijn/haar nummer zette. Dat was dus niet het geval.

          Humor is een goede, zo niet de beste manier, om een inhoudelijke boodschap snel te laten landen bij de ontvanger. Tijd en aandacht, dat zijn hard currencies in dit vak, dus als je erom vraagt moet je ook iets te bieden hebben, dat is mijn punt. Maar fair enough… je mag het niet inhoudelijkk vinden……. vandaar ook adjectief “gefrustreerd” 😉 

  • Xxxxx
    says:

    Beste Reza,

    Dank u voor uw standaard ouderwetse gedrag zonder inlevingsvermogen in kandidaten en online. Ik zag op Twitter een link voorbij komen naar het, wat voor mij leek op, een interesseformulier voorbij komen via een bevriende service manager die erg enthousiast is over het werken bij XXXXXX. Zo ziet dat formulier eruit. In mijn enthousiasme heb ik snel de gevraagde gegevens (naam en e-mail) ingevuld en op verstuur geklikt om mijn interesse kenbaar te maken. 

    En nu krijg ik van u deze mail. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest denken en ik toets mijn mening graag met contacten. Iedereen in de LinkedIn groep IT, mijn Facebook vrienden en Twitter followers die ik gevraagd heb wat ze van deze mail vonden geeft echter dezelfde reactie: “dat is een recruiter waar ik nooit (meer) contact zou willen hebben”.  

    Ik hoop dat u dankzij de plaatsingsfee die u zult krijgen een stoel kunt aanschaffen die niet teveel achterover leunt.

    Met vriendelijke groet,

    Xxxxx

     

    • Reza
      says:

      Beste meneer of mevrouw Anoniem,

      Laten wij de zaak even in context plaatsen.

      – Naar echte kandidaten zal ik nooit en te nimmer zo reageren. Dit betreft echter een ervaren account manager van een detacheerder die bankzitters aan mij wil voorstellen neem ik aan, want hij/zij is duidelijk niet zelf geïnteresseerd in de rol. En dat mag, je weet maar nooit uit welke hoek de beste kandidaat voorbij kan komen. Maar dan verwacht ik wel: 
      CV + korte profielschets kandidaat en aansluiting/match met vacaturte + tariefindicatie + echte contactgegevens (en niet sales@).  Op zijn minst een CV zodat ik getriggerd word om zelf contact op te nemen.

      En dat kan allemaal via de reactieformulier, een bestand attachen, een text toevoegen, etc. Daar hebben echte kandidaten en werkzoekenden wel gebruik van gemaakt, en allemaal zonder meer een reactie van mij gekregen, zelfde dag nog (aantoonbaar).

      Enthousiasme is goed mijn beste Anoniem, maar het mag nooit als excuus worden gebruikt voor prutswerk. Ik hoop dat u eens uw werk gaat doen zoals u behoort te doen, voor de salaris en bonussen die u als ervaren account manager mag genieten van uw werkgever.

      Ik hoop dat u dit ook gaat delen met uw Linkedin groepen, Facebook vrienden en Twitter followers. Benieuwd wat hun reactie nu zal zijn.

      Met vriendelijke groeten,

      De niet meer zo gefrustreerde recruiter